۱۳۹۴ بهمن ۲۵, یکشنبه

ترجمه کتاب «آزادی‌گرایی،مردمسالاری و رسانه‌های جمعی» در ایران منتشر شد

ترجمه کتاب «آزادی‌گرایی،مردمسالاری و رسانه‌های جمعی» در ایران منتشر شد

در فصل دوم این کتاب نویسنده ، فردگرایی، حقوق طبیعی و عقلانیت ذاتی به عنوان پایه‌های اساسی مکتب لیبرالیسم را وام گرفته از تفکر «مسیحیت» و روم و یونان باستان دانسته است.
به گزارش «محبت نیوز»  در شرایطی که نویسندگان و ناشرین کتاب، دریافت مجوز انتشار و حتی تجدید چاپ کتاب‌ها از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را هفت خان رستم تشبیه می‌کنند و بسیاری از متون زیر تیغ سانسور قرار دارند ترجمه کتاب «مردم‌سالاری، آزادی‌گرایی و رسانه‌های جمعی» نوشته جی جنسن است، با ترجمه سیدعبدالکریم محقق منتشر شد.
این کتاب شامل هفت فصل است که به تعریف مفاهیم کلاسیک آزادی و لیبرالیسم و دگرگونی آنها از دهه ۷۰ میلادی در رسانه‌های آمریکا و جهان غرب پرداخته است.
هادی خانیکی استاد علوم ارتباطات اجتماعی و از منتقدین حاکمیت در مقدمه‌ای که بر این کتاب با عنوان «جهان شتابنده و مسأله دموکراسی و رسانه» نوشته به معرفی فصول آن پرداخته است.
در فصل دوم این کتاب جهان بینی لیبرالیسم مورد بررسی قرار گرفته است. نویسنده کتاب، فردگرایی، حقوق طبیعی و عقلانیت ذاتی به عنوان پایه‌های اساسی مکتب لیبرالیسم را وام گرفته از تفکر «مسیحیت» و روم و یونان باستان دانست. نویسنده همچنین معتقد بود که لیبرالیسم تفکر فرد گرایی و انسان اخلاقی را از یونان به ارث برده است.
در فصل سوم کتاب نیز نشان داده شده که چگونه جهان‌بینی لیبرالیسم کلاسیک، منطق و خرد در عقل گرایی را برای تئوری آزادی مطبوعات آماده کرد و چگونه این منطق به تحول رسانه‌های جمعی جهان معاصر تأثیر گذاشته است. علاوه بر این تعارضات تاریخی و رقابت شدید بین فردگرایی جدید و تعالیم و اعتقادات مسیحیت همزمان با ظهور لیبرالیسم و همچنین مسأله آزادی بیان و مطبوعات مورد توجه قرار گرفت.
بررسی تاریخچه مبارزه برای آزادی مطبوعات در آمریکا، انگلستان، ‌فرانسه و آرا و دیدگاه‌های میلتون، ‌جفرسون و میل به عنوان بنیان گذاران تئوری لیبرالیسم مطبوعات مورد توجه قرار گرفته است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر