۱۳۹۴ بهمن ۱۸, یکشنبه

سرکوب و به صلیب کشیدن؛ زندگی در لیبی زیر سیطره دولت اسلامی

سرکوب و به صلیب کشیدن؛ زندگی در لیبی زیر سیطره دولت اسلامی

گروه دولت اسلامی مجازات هایی مثل شلاق زدن و یا به صلیب کشیدن هر کسی را که گناهکار تشخیص می دادند از همان زمان شروع کردند. این مجازات ها معمولن بعد از پایان نماز جمعه اجرا می شوند.
به گزارش «محبت نیوز» پنج سال پس از قیام مسلحانه و خشونت باری که به سرنگونی معمر قذافی منجر شد پیکارجویان گروه موسوم به دولت اسلامی(داعش) شهر سرت در سواحل شمالی لیبی را به پایگاه خود بدل کرده اند. این گروه به هزار و پانصد پیکارجویی که در این شهر دارد متکی است، قوانین و مقررات خود از جمله نحوه پوشش برای مردان و زنان، جدا کردن دختران و پسران درمدارس و کنترل مردم توسط پلیس مذهبی را اجرا می کنند.
این گروه برای جرائمی از سرقت و تولید الکل گرفته تا “جاسوسی” مجازات هایی را نظیر زندان، قطع دست، به صلیب کشیدن و سربریدن در ملاء عام اجرا می کند. این گروه “نیروی پلیس” خود را تشکیل داده و گزارش می شود که خانه به خانه به اهالی شهر مراجعه کرده و مردم را مجبور می کنند تا در کلاسهای بازآموزی اسلامی شرکت کنند.
مسئول نهادهای امنیتی شهر مصراته در همسایگی سرت می گوید اکثر پیکارجویان گروه داعش که در سرت مستقر شده اند خارجی و اهل تونس، عراق و یا سوریه هستند.
به گفته خبرگزاری بی بی سی، سفر خبرنگاران به شهر سرت بسیار خطرناک است و مردم ساکن این شهر در هراس از مجازات به ندرت حاضر می شوند با رسانه ها صحبت کنند. ما با تعدادی از ساکنان سرت که از تسلط گروه داعش بر شهر گریخته اند صحبت کردیم.
“بینت الفراگانی”، پزشک کودکان
من در بیمارستان ابن سینا پزشک کودکان بودم و ماه اوت ۲۰۱۵ پس از شروع درگیریها با اعضای نزدیک خانواده ام از سرت گریختم. ولی مثل سایرین، هنوز هم اقوام ما در آن شهر هستند. گاهی اوقات با استفاده از شبکه های ماهواره ای می توانیم از طریق اینترنت با آنها تماس بگیریم. ولی در مجموع هیچ خط تماس تلفنی و یا اینترنتی با شهر سرت وجود ندارد.
کسانی که هنوز در شهر سرت باقی مانده اند فقیرترین خانواده ها هستند که نمی توانند هزینه اجاره خانه و مهاجرت به شهرهای دیگر را بپردازند. به ما در مورد کمبود دارو در بیمارستان ها نیز خبر داده اند. بیمارانی که بیماری های خطرناکی دارند به مرور از شهر خارج می شوند.
کشتار باور نکردنی است. چهار پسرعمو و عمه و پنج پسر دایی و خاله ، سه قوم و خویش و دو همسایه ام تاکنون کشته شده اند.
یکی از آنها را در میدان زعفران به صلیب کشیدند. یکی دیگر در میدان غربییات به قتل رسید و سومی را سربریدند. چهارمی را با تانک کشتند. سه برادر جوانتر یکی از دوستانم نیز کشته شده اند.
یکی از دوستانم که اوهم از سرت گریخته اکنون ساکن شهر زلتین است. ولی شرایط آنجا هم هولناک است. یکی از برادرانش در بمب گذاری انتحاری ۷ ژانویه کشته شد. او به زودی قرار بود از مرکز آموزش نظامی فارغ التحصیل شود. مناسبتی که می توانست شادی بخش باشد به عزا بدل شد.
من کشورهای منطقه را مسئول قدرت گیری گروه داعش می دانم. اکنون از شنیدن اسم برخی از کشورها مثل مصر، تونس، قطر، الجزایر، سودان، افغانستان و سوریه متنفرم. اگر آنها ما را به حال خود می گذاشتند ما مردم لیبی می توانستیم مشکلات خود را حل کنیم.
در میان پیکارجویان گروه دولت اسلامی اهالی لیبی هم هستند، مثل گروههای جهادی بنغازی و درنا. لیبی کشور کوچکی است و همه ما همدیگر را می شناسیم.
پدر من یک افسر ارشد پلیس است و وقتی که در سرت بودم مرتب تهدید می شد. هر کس که در نیروی پلیس کار کند با خطر مرگ روبرو است مگر آنکه به گروه دولت اسلامی بپیوندد.
نیروهای داعش اساسا در مرکز شهر هستند. یکی از دوستانم گفت که آنها منازل خالی مردم و ساختمان های دولتی مثل ساختمان شهرداری، بیمارستانی که من در آن کار می کردم و مسجد و دانشگاه را تصرف کرده اند.
به صلیب کشیدن در ملاء عام
“الوارفالی” اهل سرت من اوایل دسامبر شهر سرت را ترک کردم. پیکارجویان گروه دولت اسلامی فوریه ۲۰۱۵ کنترل شهر را به دست گرفتند. ورود و استقرار آنها حالت اشغال کردن شهر را نداشت. در واقع ترکیبی بود از پیوستن یک گروه جهادی محلی (انصار شریعه) به دولت اسلامی و بعد هم آمدن پیکارجویان جهادی دیگری که در نبردهای بنغازی از نیروهای ژنرال خلیفه هفتر شکست خورده و به سمت سرت گریختند.
اهالی کشورهای عربی دیگر نیز در صفوف این گروه هستند و ما از ظاهر و لهجه آنها تشخیص می دهیم که برخی تونسی و یا مصری هستند. و فقط هم عرب ها نیستند. ماه آوریل ۲۰۱۵ یک مراسم رژه ویژه برای استقبال از پیکارجویانی برگزار شد که می گفتند نفرات بوکوحرام نیجریه هستند.
گروه دولت اسلامی در آغاز کار برای اجرای برداشت سختگیرانه و خشن خود از قوانین اسلامی و شریعت فشار نمی آورد. احساس می کردیم که روی جلب حمایت و وفاداری جوامع قبیله ای سرت تمرکز دارند.
از ماه اوت ۲۰۱۵ اجرای مقررات مربوط به پوشش و یا رفتار مردم به شدت به اجرا درآمد و مجازات هایی مثل شلاق زدن و یا به صلیب کشیدن هر کسی را که گناهکار تشخیص می دادند از همان زمان شروع شد. این مجازات ها معمولن بعد از پایان نماز جمعه اجرا می شوند.
تا دسامبر ۲۰۱۵ که من و خانواده ام سرت را ترک کردیم، رفت و آمد به شهر عادی بود. تنها کسانی مشکل داشتند که به سایر گروههای مسلح وابسته بودند و یا به نظر داعش “جاسوس” تلقی می شدند.
اکثر اقلام غذایی و کالاها در سرت کمی گران ترند. ولی حدود یک سال و نیم است که بنزین بسیار نایاب است. کسانی که هنوز از دولت مرکزی در طرابلس حقوق می گیرند ترجیح دادند در شهر بمانند. برای خیلی ها مهاجرت از شهر سرت از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نیست.
دوره های “باز آموزی”
اعلامیه ها و نامه هایی در میان مغازه داران و کارکنان ادارات بخش عمومی توزیع شده که آنها را به شرکت در دوره های “باز آموزی” گروه دولت اسلامی دعوت می کند.
مرکز فرماندهی گروه داعش در شهر سرت در جوار ساختمان مرکز کنفرانس اوگادوگو قرار دارد که توسط معمر قذافی و برای میزبانی اجلاس سران آفریقا ساخته شد.
اکنون از این مرکز برای برگزاری دوره هایی استفاده می شود که در آن اعضای داعش اهمیت پیروی از برداشت ویژه این گروه از قوانین اسلامی را به کارمندان آموزش می دهند. در این نامه که برای همه کارمندان و مغازه داران فرستاده شده هشدار داده می شود “هرکس در این دوره ها شرکت نکند مورد بازجویی قرار می گیرد.”
“ابراهیم” اهل سرت من اصلا اهل سرت هستم . مدتی پس از ورود داعش من و خانواده ام از سرت خارج شدیم. البته من نگران خانواده ام بودم. هنوز هم اقوام و دوستانی در شهر سرت داریم. در حال حاضر ما در مصراته زندگی می کنیم.
موقعی که ما فرار کردیم داعش به مردم اجازه می داد که آزادانه به شهر سرت رفت و آمد کنند. من از دوستانم شنیده ام که اگر کسی بخواهد هنوز هم می تواند شهر را ترک کنند. خبردار شدیم که دارو در همه بیمارستان ها تمام شده. مواد غذایی وجود دارد ولی دلالان دوران جنگ توزیع و فروش را کنترل می کنند. و تا جاییکه ما خبر داریم بنزین در شهر وجود ندارد.
آنها قاعدتا با کمک نیروهای طرفدار قذافی کنترل سرت را به دست گرفتند. نیروهای طرفدار قذافی ابتدا و با بهانه بیرون راندن گروههای پیکارجوی سرت به شهر آمدند. پیکارجویان خارجی گروه دولت اسلامی بدون کمک افراد محلی نمی توانند راه و چاه کنترل شهر را یاد بگیرند. شهر سرت ترکیب قبیله ای دارد و هر بخش از جمعیت به یک قبیله وابسته است.
دو ماه پس از کنترل شهر، داعش به صلیب کشیدن مردم را در ورودی سرت شروع کرد. “جرم” آنها جاسوسی برای گروه “بامداد لیبی” (شاخه نظامی گروه مجلس ملی عام) بود. آنها را درست در ورودی شهر به صلیب کشیدند.
خود من شاهد یک مورد از این مجازات ها بودم. بعدا از اجرای هفده مورد دیگر خبردار شدم. یک موردش دوستم به نام شرف الدین و برادرش شیخ مفتوح ابو سیتاح ( یک روحانی سلفی) بودند که ابتدا آنها را کشتند و بعد به صلیب کشیدند.
قوانین شریعت در سرت
از ژوییه ۲۰۱۵ بیلبوردهایی در شهر سرت نصب شده که نحوه پوشش زنان طبق قوانین شریعت را توضیح می دهد.
دستور العمل حجاب طبق قوانین شریعت: ۱- باید ضخیم باشد و چیزی زیر آن معلوم نباشد. ۲- باید گشاد باشد (تنگ نباشد). ۳- باید تمام بدن را بپوشاند. ۴- نباید جذاب باشد. ۵- نباید به لباس های کفار و یا لباس مردان شبیه باشد. ۶- نباید تزئینی و یا جلب نظر کند. ۷- نباید بوی عطر بدهد.
“خالد” کارگر تاسیسات نفت من اصلن اهل راس لانوف هستم و در دانشگاه سرت تحصیل کرده ام. اکنون ساکن سیدار ( ۱۷ کیلومتری شرق سرت) هستم. من در تاسیسات نفتی کار می کنم که داعش سعی دارد آن بندر نفتی را تصرف کند. ولی نیروهای محافظ تاکنون توانسته اند حملات آنها را دفع کنند. آخرین حمله مهم آنها روز ۴ ژانویه بود. آنها یک خودرو حامل مواد منفجره را درست جلوی دروازه تاسیسات و محل استقرار محافظان منفجر کردند.
حداقل هفت محافظ و چندین نفر از پیکارجویان داعش کشته شدند. پس از آن داعش سیدرا را دور زد و به سمت راس لانوف حرکت کرد که ۱۵ کیلومتر فاصله دارد. آنها یک منطقه نظامی بین راس لانوف و منطقه صنعتی را تصرف کردند.
حملات داعش هیچیگاه متوقف نشده. آنها می دانند که قدرت نظامی لازم برای تصرف بندرگاه نفتی را ندارند و به همین خاطر به تاکتیک حمله و گریز از جمله آتش زده مخازن نفت متوسل می شوند. آخرین مورد از این نوع حملات آنها روز ۳۰ ژانویه بود.
وضعیتی که ما در آن زندگی می کنیم شرایط جنگی تمام عیار نیست ولی صلح و امنیت کامل هم نیست. مردم سعی می کنند به یک شکلی زندگی معمولی خود را ادامه بدهند. به همین خاطر مدارس که اوایل ژانویه تعطیل شده بودند دوباره کارشان را شروع کردند.
من اواخر دسامبر در شهر سرت بودم. هنوز هم دوستانی در آن شهر دارم. تماس بسیار دشوار است چون خطوط ارتباطی قطع شده اند. کسانی که شهر سرت را ترک کردند به سمت غرب یعنی شهر مصراته رفته اند.
این مسیر هنوز هم باز و امن است. ولی جاده هایی که به سمت شرق سرت از جمله سیدرا می روند به خاطر درگیری های نظامی خطرناک هستند. من خبر دارم که پیکارجویان محلی در راس لانوف دارند خود را برای یک ضد حمله به سرت آماده می کنند.
گروه دولت اسلامی در لیبی
پس از سرنگونی رژیم معمر قذافی توسط نیروهای مورد حمایت ناتو در سال ۲۰۱۱ کشور لیبی دستخوش آشوب شده است. در سال ۲۰۱۴ انتخابات برگزارشد ولی گروههایی که قدرت را در طرابلس در دست دارند حاضر نشدند نتیجه رای گیری را پذیرفته و قدرت را واگذار کنند. یک گروه رقیب پارلمان خود را در نقطه دیگری در لیبی تاسیس کرد. همزمان گروههای مسلح رقیب بر سر کنترل شهرها و آنچه از زیر ساخت های کشور باقی مانده در حال جنگ بوده اند.
براساس گزارش سازمان ملل متحد که در دسامبر ۲۰۱۵ منتشر شد، تخمین زده می شود که داعش در لیبی بین دو تا سه هزار پیکارجو دارد. پیکارجویان گروه بین درنا و سرت تقسیم شده اند و حدود ۱۵۰۰ نفر آنها در سرت مستقرند. آنها ایستگاه رادیویی دولتی را تصرف کرده و از آنجا سخنرانی های رهبران مذهبی گروه را پخش می کنند.
اسماعیل شکری مسئول نهادهای امنیتی شهر مصراته می گوید اکثر پیکارجویان داعش در لیبی خارجی هستند. به گفته او هر چند اکثریت آنها را اهالی تونس تشکیل می دهند ولی تعدادی از مقامات و فرماندهان ارشد داعش از سوریه و عراق به لیبی پناه آورده اند.
طبق گزارش سازمان ملل متحد تعداد نفرات داعش در طرابلس بسیار ناچیز است و حدس زده می شود در مجموع بین ۱۲ تا ۲۴ نفر هستند که مثل یک واحد محلی عمل می کنند. با این وجود آنها توانسته اند عملیات مهمی انجام دهند. از جمله حمله به هتل کورنسیا در ژانویه ۲۰۱۵ که بر اثر آن هشت نفر کشته شدند و یا حمله به یک زندان در محوطه پایگاه هوایی میتیگا در شهر طرابلس که سپتامبر ۲۰۱۵ روی داد.
پیکارجویان گروه دولت اسلامی سعی کرده اند از شهر سرت به سمت شرق پیشروی کنند و از آغاز ژانویه ۲۰۱۶ چندین بار به تاسیسات نفتی سیدرا و راس لانوف حمله کرده اند.
تهیه کنندگان گزارش: دومینیک بیلی و عبدی رحیم سعید برخی از تصاویری که در این گزارش از آنها استفاده شده و زندگی در شهر سرت را نشان می دهند ابتدا توسط هواداران محلی گروه دولت اسلامی در شبکه های اجتماعی منتشر شدند. هر چند این تصاویر با شواهد و گزارش های اهالی محل انطباق دارند ولی اصالت آنها را نمی توان تایید کرد.
این مطلب را به اشتراک بگذارید:

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر