۱۳۹۴ شهریور ۳۱, سه‌شنبه

اسرائيل نگران دستیابی حزب‌الله به سلاح‌های روسی است

اسرائيل نگران دستیابی حزب‌الله به سلاح‌های روسی است

پیامدهای تشدید حضور نظامی روس‌ها در جنگ داخلی سوریه در دفاع از بشار اسد، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل را به مسکو کشانده است. اسرائیل نگران است سلاح‌هایی که روسیه به سوریه می‌فرستد به دست حزب‌الله لبنان بیافتد.
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، روز دوشنبه (۲۱ سپتامبر/ ۳۰ شهریور) در مسکو با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، دیدار کرد. پیش از آغاز گفت‌وگو با پوتین، نتانیاهو به خبرنگاران گفت: «برای جلوگیری از هر گونه سوء تفاهم بین نیروهای مسلح دو طرف، مهم بود به اینجا بیاییم و مواضع خود را تشریح کنیم.»
رئیس ستاد نیروهای مسلح و رئیس سازمان امنیت اسرائیل، بنیامین نتانیاهو را در سفر به مسکو همراهی می‌کنند. خبرگزاری فرانسه نوشته است، حضور این دو مقام نظامی و امنیتی در دیدار نتانیاهو از مسکو نشان‌دهنده ابعاد نگرانی‌های اسرائيل از افزایش حضور نظامی روسیه در جنگ داخلی سوریه است.
نتانیاهو تاکید کرد که مصمم است از تحویل سیستم‌های پیشرفته تسلیحاتی از طریق سوریه و ایران به شبه‌نظامیان شیعه حزب‌الله لبنان جلوگیری کند.
به گفته او، افتادن سلاح‌های مدرن به دست حزب‌الله اقدامی بر ضد اسرائیل است. نخست‌وزیر اسرائیل هم‌چنین گفت که ارتش سوریه و ایران می‌خواستند در بلندی‌های جولان "جبهه دومی" علیه اسرائیل باز کنند.
پوتین در برابر نگرانی‌های نخست‌وزیر اسرائیل گفت که اقدامات نظامی روسیه در خاور نزدیک "بسیار مسئولانه است و مسئولانه هم خواهد ماند". پوتین نگرانی‌های ابرازشده از سوی نخست‌وزیر اسرائیل را "اغراق‌آمیز" توصیف کرد و گفت: «ما می‌دانیم که ارتش سوریه و کلا خود سوریه در موقعیتی نیست که بتواند جبهه جنگی دیگری را ایجاد کند. آن‌ها تلاش می‌کنند که حاکمیت خود را حفظ کنند.»
رسانه‌های اسرائيل در آستانه سفر نتانیاهو به مسکو نوشتند که یک هدف سفر نتانیاهو به روسیه آن است که از درگیری مستقیم جنگنده‌های روسی و اسرائیلی در آسمان منطقه جلوگیری شود.
از آغاز بحران سوریه، گزارش‌های مختلفی راجع به حملات جنگنده‌های اسرائیلی علیه کاروان‌های تسلیحاتی منتشر شده که از سوریه برای حزب‌الله لبنان ارسال می‌شدند. این حملات از سوی خود اسرائيل نه تایید و نه تکذیب شده‌اند.
استقرار ۱۷۰۰ نظامی روس در طرطوس
روزنامه روسی "کومرسانت" روز دوشنبه (۲۱ سپتامبر) نوشت، روسیه هم‌اکنون ۱۷۰۰ متخصص نظامی در بندر طرطوس، واقع در شمال غرب سوریه، مستقر کرده است. این روزنامه منبع خبر خود را ملوانان روسی مستقر در پایگاه دریایی طرطوس ذکر کرده است.
این خبر تاکنون از سوی منبع مستقلی تایید نشده است. مقام‌های آمریکایی در روزهای اخیر خبر داده‌اند که روس‌ها سرباز، توپخانه و هواپیماهای جنگی در شمال ‌شرقی سوریه مستقر کرده‌اند.
مقام‌های دولت روسیه تاکنون تنها حضور مشاوران نظامی را در سوریه تایید کرده‌اند بدون آنکه به تعداد این "مشاوران" مستقر در سوریه اشاره کنند.
ناو هواپیمابر روسی کوزنیتسف در بندر سوری طرطوس
ناو هواپیمابر روسی "کوزنیتسف" در بندر سوری طرطوس
براساس گزارش "کومرسانت"، روسیه قرارداد تحویل هواپیماهای جنگی به سوریه را که پیش از این به حال تعلیق درآمده بود، از سر گفته است. این روزنامه از قول منابع نظامی که نامی از آنها نبرده، نوشته است روسیه تا سال ۲۰۱۷ دوازده فروند جنگنده شکاری از نوع "میگ ۲۹" به سوریه تحویل خواهد داد.
سوریه هم‌چنین هواپیماهای آموزشی نظامی از نوع "یاک-۱۳۰" از روسیه دریافت خواهد کرد. مسکو در سال ۲۰۱۳ تحویل ۱۲ فروند "میگ ۲۹" و ۳۶ فروند "یاک-۱۳۰" به سوریه را به دلیل پرداخت نشدن پول آنها متوقف کرده بود.
این گزارش نمی‌گوید علت تغییر تصمیم مسکو به ازسرگیری ارسال جنگنده‌های نظامی به سوریه چیست؛ اما هر چه هست ناشی از بهبود وضعیت مالی حکومت بشار اسد نیست. تحلیل‌گران می‌گویند که مسکو با مهارت در حال بهره‌برداری از خلاء یک راهبرد موثر غرب در مورد بحران سوریه است تا تحولات این کشور را به نفع خود و رژیم مورد حمایت‌اش مدیریت کند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر