۱۳۹۴ مهر ۲, پنجشنبه

انتقاد تهران از عربستان سعودی به دنبال کشته شدن ده‌ها زائر ایرانی

انتقاد تهران از عربستان سعودی به دنبال کشته شدن ده‌ها زائر ایرانی

سعید اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت ایران، گفته است ۴۱ نفر از زائران ایرانی در حادثه امروز حج کشته و حدود ۶۰ شهروند ایرانی هم زخمی شده‌اند.
همزمان خبرگزاری فارس گزارش داده است که بیش از ۳۰ زائر ایرانی هم ناپدید شده‌اند که ۳ نفر از آنها اعضای واحد مرکزی خبر هستند.
هنوز خبری از قربانیان احتمالی این حادثه که شهروند افغانستان و یا تاجیکستان بوده باشند منتشر نشده است.
امروز، در روز پایانی مناسک حج، ازدحام زائران به کشته شدن بیش از ۳۰۰ نفر منجر شد. بیشتر بخوانید
رئیس سازمان حج و زیارت ایران گفته است: "امکان تردد حتی برای آمبولانس‌ها در رمی جمرات وجود ندارد که این نشان می‌دهد عربستان خود را برای چنین اتفاقی آماده نکرده است." آقای اوحدی گفته است: "دولت سعودی توان مدیریت اوضاع را ندارد."
حسین امیرعبداللهیان، معاون عربی و آفریقایی وزارت خارجه ایران هم مقام‌های سعودی را در این حادثه مسئول دانسته و گفته است نماینده سفارت عربستان در تهران برای ارائه توضیحات در این باره به وزارت خارجه فراخوانده شده است.
علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران، به فارس گفته است حادثه امروز "برای چندمین بار به اثبات رسید که عربستان در برگزاری اجرای حج لیاقت و کفایت لازم را ندارد."
جواد کریمی قدوسی، نماینده مجلس هم به فارس گفته: "از زمانی که آل سعود وارد جنگ گسترده علیه مردم مظلوم یمن شد توان دفاع از حرمین شریفین را از دست داد."
شمار دیگری از چهره‌های سیاسی و نمایندگان مجلس هم انتقادهای مشابهی مطرح کرده‌اند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر