۱۳۹۴ مهر ۶, دوشنبه

حادثه حج؛ روحانی سفر به سازمان ملل را نیمه‌کاره می‌گذارد

حادثه حج؛ روحانی سفر به سازمان ملل را نیمه‌کاره می‌گذارد

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران که برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویورک سفر کرده، امروز دوشنبه ۶ مهر (۲۸ سپتامبر) بعد از سخنرانی در این مجمع، سفر خود را زودتر از موعد پایان می‌دهد و برای شرکت در مراسم انتقال اجساد قربانیان حج به تهران برمی‌گردد.
 
پرویز اسماعیلی معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رییس جمهوری ایران با اعلام این خبر گفت با وجود "کارشکنی‌ها و تعلل مقامات سعودی" اولین گروه از اجساد قربانیان حادثه منا فردا سه‌شنبه به ایران منتقل می‌شود و به همین دلیل آقای روحانی "با لغو تعدادی از برنامه و دیدارهای پیش‌بینی‌شده خود در سازمان ملل" بعد از ظهر دوشنبه نیویورک را ترک خواهد کرد.
 
به گزارش بهمن کلباسی خبرنگار بی‌بی‌سی در نیویورک، کنفرانس خبری روز سه‌شنبه رئیس جمهور ایران لغو شده، اما او پس از نطق دوشنبه صبح در مجمع عمومی و پیش از ترک نیویورک با دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا، دیدار خواهد کرد.
 
روز پنج‌شنبه گذشته (۲ مهر، ۲۴ سپتامبر) در جریان بخشی از مراسم حج در صحرای منا، صدها زائر در اثر ازدحام جمعیت جان خود را از دست دادند و تعداد زیادی هم زخمی شدند.
 
بنا بر اعلام سازمان حج و زیارت ایران تا کنون ۱۶۹ ایرانی در این حادثه کشته، ده‌ها نفر زخمی و حدود ۳۰۰ نفر مفقود شده‌اند.
آقای روحانی در سخنرانی‌ها و دیدارهای خود در نیویورک از عملکرد دولت سعودی در این حادثه انتقاد کرده و از دبیر کل سازمان ملل متحد خواسته است که درباره این موضوع به عربستان تذکر بدهد.
پیگیری سیاسی و حقوقی
محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران هم یکشنبه شب در گفت‌وگویی با تلویزیون ایران گفت که "پیگیری سیاسی و حقوقی" حادثه حج بعد از بازگشت حجاج و اجساد قربانیان در دستور کار وزارت خارجه ایران قرار می‌گیرد.
 
به گفته آقای ظریف دولت عربستان "به دلیل ضعف مدیریت کارمندان اجرایی یا به علت سیاست‌های دیگر" اجازه دسترسی نمایندگان کنسولی ایران را به آسیب‌دیدگان حادثه منا نداد.
 
وزیر امور خارجه ایران گفت به دلیل "همکاری‌های ناقص" مسئولان سعودی و نبود امکان تماس‌های سطح بالا در عربستان از او خواسته شده تا موضوع را در نیویورک پی‌گیری کند.
 
به گفته آقای ظریف با وجود تماس ایران با نمایندگی سعودی در سازمان ملل امکان گفت‌وگو فراهم نشده و در نهایت او از امیر کویت خواهش کرده است که مداخله کند.
 
وزیر امور خارجه ایران گفت با مداخله امیر کویت و صحبت او با پادشاه عربستان از دیروز یکشنبه شرایط تا حدودی بهتر شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر