۱۳۹۴ مهر ۱, چهارشنبه

کشیش زندانی،عاملی برای وساطتت پاپ برای آزادی آمریکاییان زندانی در ایران

کشیش زندانی،عاملی برای وساطتت پاپ برای آزادی آمریکاییان زندانی در ایران

احتمال آن می رود همزمان با برنامه سفر پاپ به آمریکا، دولت باراک اوباما از او برای آزادی زندانیان آمریکایی در ایران کمک خواسته باشد.
به گزارش «محبت نیوز» برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که همزمان با برنامه سفر پاپ به آمریکا، دولت باراک اوباما از او برای آزادی زندانیان آمریکایی در ایران کمک خواسته است.
نشریه پولتیکو روز دوشنبه ۲۱ سپتامبر در گزارشی جامع نوشته است که دولت اوباما با واتیکان برای وساطت پاپ و یافتن راهی برای آزادی سه زندانی آمریکایی در ایران در تماس بوده است؛ زندانیانی که اکنون پس از حل و فصل مساله هسته‌ای ایران، به اصلی‌ترین عامل اصطحکاک بین دو کشور تبدیل شده است.
به نوشته پولتیکو، رهبر یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون کاتولیک جهان، که پیشتر به حل اختلافات بین دو دشمن دیرینه، آمریکا و کوبا، کمک کرده است، در حالی این هفته از واشنگتن دیدار می‌کند که هنوز گرد و خاک مناظره موافقان و مخالفان توافق هسته ای در کنگره آمریکا نخوابیده است.
یکی از محورهای مخالفت برخی از سناتورها با توافق هسته‌ای ایران، ادامه زندانی بودن  کشیش سعید عابدینی ،جیسون رضائیان، امیر میرزا حکمتی، سه آمریکایی ایرانی تبار در ایران بوده است.
به گفته خبرگزاری صدای امریکا، بر اساس یکی از منابع نزدیک به پرونده این زندانیان، آمریکا و واتیکان در ماههای اخیر برای حل این مشکل در تماس بوده‌اند و دست کم خانواده یکی از زندانیان موفق شده است مستقیما با پاپ تماس بگیرد.
از سوی دیگر، واتیکان، کشور-شهری با ۸۰۰ شهروند، پیشینه‌ای طولانی در نقش آفرینی و وساطت آشکارا و نهان در سیاست بین‌الملل دارد؛ از جمله کمک به حل مسائلی نظیر بحران های گروگانگیری. از این رو واتیکان نه با کلیساهای خود که با سفارتخانه‌های خود در این سالها به خوبی ارتباطات خود را حفظ کرده است؛ عاملی که به اوباما برای رسیدگی به اولویت‌های سیاسی اش کمک کرده است.
یکی از کارشناسان امور کلیساهای کاتولیک و مدرس دانشگاه به مجله پولتیکو گفت که واتیکان آن نفوذی نهایی است، آنها از مسائلی آگاهی دارند که حتی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سیا، از آن اطلاع ندارد.
اگر چه هیچیک از مقامات آمریکا و واتیکان حاضر به اظهار نظر درباره هیچیک از ابعاد پرونده زندانیان آمریکایی در ایران نشدند، نویسنده مقاله پولتیکو معتقد است که حضور سعید عابدینی، کشیشی که یک کلیسای خانگی را در ایران اداره می کرد در میان زندانیان، عاملی است برای وساطتت پاپ در این موضوع. دلیل دیگر، خوشبینی شهیندخت مولاوردی، معاون امور زنان رئیس جمهوری ایران است که فوریه گذشته پس از دیدار پاپ بیان شد. او گفت که پاپ می‌تواند به حل مشکلات کشورها کمک کند و افراد را به هم نزدیک کند.
چندی پیش نیز وزیر خارجه آمریکا طی بیانیه ایی یادآور شد که باراک اوباما رئیس جمهوری ایالات متحده اخیرن در جمعه گروهی از کهنه سربازان آمریکا گفت:
پرزیدنت اوباما درباره تمام آمریکایی‌هایی که بطور ناعادلانه در ایران بازداشت شده‌اند سخن گفت، و تاکید کرد جیسون رضائیان روزنامه نگار، کشیش سعید عابدینی ، امیر حکمتی گروهبان پیشین سپاه تفنگداران دریایی ارتش آمریکا، همگی باید آزاد شوند.
امیر میرزایی حکمتی به اتهام جاسوسی به ۱۰ سال زندان محکوم شده، جیسون رضائیان خبرنگار روزنامه واشنگتن پست بیش از یک سال است به اتهام جاسوسی در ایران در بازداشت بسر می‌برد، و کشیش سعید عابدینی با اتهام اقدام علیه امنیت ملی از طریق تشکیل گروه‌های کلیسای خانگی به ۸ سال زندان محکوم شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر