۱۳۹۴ مهر ۶, دوشنبه

سپ بلاتر: با وجود بازجویی مقامات قضایی سوئیس در سمت خود باقی می‌مانم

سپ بلاتر: با وجود بازجویی مقامات قضایی سوئیس در سمت خود باقی می‌مانم

سپ بلاتر، رئیس فدراسیون بین‌المللی فوتبال، (فیفا) گفته که با وجود آغاز بازجویی مقامات قضایی سوئیس، از ریاست فیفا کناره‌گیری نخواهد کرد.
 
آقای بلاتر ۷۹ ساله، متهم است که در سال ۲۰۰۵ قراردادی که "نامطلوب فیفا" بوده را با با جک وارنر رییس سابق فدراسیون فوتبال منطقه کارائیب در زمینه حق پخش تلویزیونی امضا کرده و همچنین در سال ۲۰۱۱ دو میلیون دلار را به صورت ناموجه به میشل پلاتینی پرداخت کرده است.
 
سپ بلاتر که پیشتر گفته بود در ماه فوریه سال آینده از سمت ریاست فیفا کناره‌گیری می‌کند گفته است که "هیچ‌گونه کار غیرقانونی و اشتباهی انجام نداده است."
 
از سوی دیگر میشل پلاتینی هم با انتشار نامه‌ای خطاب به اعضای اتحادیه فوتبال اروپا (یوفا) گفته که او به هیچ وجه عمل خطایی مرتکب نشده است.
 
در بیانیه‌ای که از سوی وکلای آقای بلاتر منتشر شده، رئیس فیفا با دفاع از پرداخت دو میلیون دلار در سال ۲۰۱۱ آن را "پرداختی کاملا قانونی و نه بیشتر از آن" توصیف کرده است.
 
کمیته مستقل اخلاقی فیفا همچنین تحقیقاتی را در مورد این پرداخت ۲ میلیون دلاری سپ بلاتر به میشل پلاتینی آغاز کرده، اما آقای پلاتینی گفته که این پول در ازای مشاوره‌ای که او بین سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۲ به او ارایه داده، به او پرداخت شده است.
 
آقای پلاتینی که به‌عنوان شاهد از سوی مقامات دادستانی کل سوئیس مورد پرسش قرار گرفته، تاکید کرده که پول پرداختی از طرف سپ بلاتر "کاملا مورد تایید" مقامات بوده است.
میشل پلاتینی در بیانیه‌ای با عنوان "دلایل شفافیت" گفته است: "می‌دانم که این نوع اتفاقات ممکن است به تصویر و سابقه من ضربه وارد کند."
 
بحران رسوایی فساد مالی در فیفا اوایل خرداد ماه وارد مرحله تازه‌ای شد، زمانی که پلیس سوییس هفت نفر از اعضای ارشد فیفا را در هتلی در زوریخ همزمان بازداشت کرد.
 
این هفت نفر برای شرکت در کنگره فیفا و انتخابات ریاست فیفا در این هتل اقامت کرده بودند.
این بازداشت در پی کیفرخواست پلیس فدرال آمریکا انجام شد که ۱۴ تن از مقام‌های فیفا را به اخاذی، تقلب در انتقال پول و پولشویی در دوره‌ای ۲۴ ساله متهم کرده بود.
 
بازرسان پلیس فدرال آمریکا گفته بودند که از انتقال بیش از ۱۵۰ میلیون دلار رشوه در فیفا مطلع شده‌‌اند.
پس از آن سپ بلاتر که برای پنجمین بار به ریاست فدراسیون جهانی فوتبال انتخاب شده بود اعلام کرد که از سمت خود کناره‌گیری می‌کند.
 
هفته پیش بحران فیفا باز هم عمق بیشتری پیدا کرد و ژروم والک، دبیر کل و نفر شماره دو فیفا به ظن تخلف مالی در فروش بلیت‌های جام جهانی در بازار سیاه تا اطلاع ثانوی تعلیق شد.
 
او همچنین در مظان این اتهام قرار دارد که ۱۰ میلیون دلاری رشوه فدراسیون فوتبال آفریقای جنوبی برای کسب میزبانی جام جهانی ۲۰۱۰ به جک وارنر، با امضای آقای والک و از طریق حساب‌های بانکی فیفا بوده است.
 
آقای بلاتر که ۱۷ سال ریاست فدراسیون بین‌المللی فوتبال را بر عهده داشته همواره هر گونه اتهام فساد مالی به خود را تکذیب کرده است.
در سوئیس نیز علاوه بر آمریکا مدتی است که تحقیقات در مورد انتخاب میزبانان جام‌های جهانی ۲۰۱۸ روسیه و ۲۰۲۲ قطر شروع شده و در جریان این تحقیقات چندین ملک در کوه‌های آلپ توقیف شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر