۱۳۹۴ مهر ۲, پنجشنبه

کشته شدن ده‌ها زائر ایرانی در مراسم حج

کشته شدن ده‌ها زائر ایرانی در مراسم حج

سعید اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت ایران، گفته است ۸۹ نفر از زائران ایرانی در حادثه حج  امروز کشته و حدود ۶۰ شهروند ایرانی هم زخمی شده‌اند.
به گزارش «محبت نیوز» بیش از هفتصد زائر حج کشته شدند شماری از زائران حج از جمله تعدادی زائر ایرانی در اثر ازدحام جمعیت جان خود را از دست داده‌اند.
به گفته خبرگزاری بی بی سی ، روز پنجشنبه، ٢ مهر (٢۴ سپتامبر) منابع رسمی عربستان سعودی خبر دادند که در جریان برگزاری بخشی از مراسم حج در منا، تعدادی از زائران در اثر ازدحام جمعیت کشته شده‌اند.
تلویزیون دولتی عربستان سعودی شمار قربانیان این حادثه را تاکنون بیش از هفتصد نفر گزارش کرده اما هنوز رقم نهایی مشخص نیست. شمار زخمی‌های این حادثه بیش از ۸۰۰ نفر گزارش شده است.
هر ساله صدها هزار تن از مسلمان از نقاط مختلف جهان برای برگزاری مراسم حج به عربستان سعودی سفر می‌کنند.
روز پنجشنبه مصادف با عید قربان است که بخش مهمی از مناسک حج در آن برگزار می‌شود.
این دومین حادثه مرگبار در جریان مراسم حج سال جاری است.
روز ١١ سپتامبر گزارش شد که در اثر سقوط یک جرثقیل در نزدیکی محل مسجد الحرام در مکه بیش از یکصد نفر کشته شده‌اند. این حادثه خطرات انجام عملیات ساختمانی در محل‌های حضور جمعیت را یادآوری کرد.
حضور چند صد هزار نفر برای انجام مراسم حج در گذشته نیز با حوادثی همراه بوده است.
در سال ٢٠٠۶ میلادی، بیش از ٣۶٠ زائر در هنگام اجرای مراسم رمی جمرات به خاطر ازدحام جمعیت کشته شدند در حالیکه روز پیش از آن هم بیش از ٧٠ نفر در اثر فرو ریختن یک هتل در نزدیکی مسجد الحرام جان خود را از دست داده بودند.
ازدحام جمعیت در آخرین روز مراسم حج در سال‌های ٢٠٠۴ و ٢٠٠١ نیز به ترتیب به کشته شدن ٢۴۴ و ٣۵ نفر منجر شد و در سال ١٩٩٨، فشار جمعیت هنگام عبور از یک پل هوایی و ازدحام پس از آن ١٨٠ کشته برجای گذاشت.
آتش گرفتن چادر زائران در منا در سال ١٩٩٧ دست کم ٣۴٠ کشته و چند صد زخمی داد و در سال ١٩٩۴ هم حدود دویست و هفتاد نفر در اثر ازدحام جمعیت هنگام رمی جمرات کشته شدند.
در چند دهه اخیر، بیشترین تلفات مراسم حج به سال ١٩٩٠ تعلق دارد که فشار جمعیت هنگام عبور از یک تونل در نزدیکی اماکن مقدس مکه جان بیش از ١۴٠٠ نفر را گرفت.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر