۱۳۹۴ مهر ۱, چهارشنبه

رهبر کاتولیک‌های جهان وارد آمریکا شد

رهبر کاتولیک‌های جهان وارد آمریکا شد

باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، برای استقبال از پاپ فرانسیس به فرودگاه رفت. رهبر کاتولیک‌های جهان برای نخستین بار در این مقام به آمریکا سفر کرده است. پاپ در کنگره‌ و نیز در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی خواهد کرد.
پاپ فرانسیس روز سه‌شنبه (۲۲ سپتامبر/ ۳۱ شهریور - به وقت محلی) برای نخستین بار به عنوان رهبر کاتولیک‌های جهان وارد آمریکا شد. باراک اوباما در اقدامی کم‌سابقه شخصا برای استقبال از پاپ به فرودگاه رفت. جو بایدن، معاون اول رئیس جمهوری آمریکا و همچنین خانواده اوباما هم در مراسم استقبال حاضر بودند.
مهمانان دولتی در آمریکا را عموما خودروهای سواری لوکس جابه‌جا می‌کنند. پاپ فرانسیس ۷۸ ساله اما ترجیح داد سوار بر یک فیات کوچک به نمایندگی سیاسی واتیکان در واشنگتن برود.
رهبر کاتولیک‌های جهان پیش از آمریکا به کوبا سفر کرده بود . او با مقام‌های سیاسی این کشور و همچنین فیدل کاسترو، رهبر انقلابی کوبا دیدار کرد.
سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل
دیدارهای رسمی پاپ در آمریکا روز چهارشنبه با حضور او در کاخ سفید آغاز می‌شوند. پاپ در ادامه با خودروی روباز از میان ده‌ها هزار هوادارش در خیابان‌های واشنگتن خواهد گذشت. سپس مراسمی مذهبی با حضور اسقف‌های ایالات متحده در کلیسای بزرگ "سن متیو" در واشنگتن برگزار می‌شود.
پاپ فرانسیس روز پنجشنبه به عنوان اولین پاپ برای نمایندگان کنگره آمریکا سخنرانی می‌کند. او یک روز بعد هم در هفتادمین مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک پشت تریبون خواهد رفت.
کلیسای کاتولیک روز شنبه و یکشنبه مراسم هشتمین سالروز جهانی خانواده را در فیلادلفیا برگزار می‌کند. حضور در این مراسم انگیزه‌ی اصلی سفر ۹ روزه‌ی پاپ به آمریکا بوده است.
نگاه انتقادی محافظه‌کاران
بر اساس آمار دانشگاه جورج تاون آمریکا، ۸۰ میلیون نفر از جمعیت ایالات متحده – یک چهارم جمعیت – خود را کاتولیک معرفی می‌کنند. پاپ فرانسیس به دلیل رفتار خاضعانه و اصلاحاتی که در کلیسای کاتولیک به عمل آورده ، در میان کاتولیک‌های آمریکا هم جایگاه ویژه‌ای دارد.
پاپ فرانسیس پیش از آمریکا به کوبا سفر کرد؛ دیدار پاپ با فیدل کاسترو
پاپ فرانسیس پیش از آمریکا به کوبا سفر کرد؛ دیدار پاپ با فیدل کاسترو
از سوی دیگر، نگاه او به خانواده به عنوان رهبر کاتولیک‌های جهان، نگاهی سنتی است؛ او با ازدواج همجنسگرایان مخالف است و سقط جنین را هم گناه می‌داند. با وجود این‌که پاپ در این موارد با جناح‌های محافظه‌کار در ایالات متحده از جمله جمهوری‌خواهان هم‌نظر است، اما انتقادهای صریح او از نظام سرمایه‌داری و مواضعش در حمایت از محیط زیست انتقادهای بسیاری از جمهوری‌خواهان را در پی داشته است.
به همین دلیل انتظار می‌رود سخنان پاپ در کنگره به ذائقه نمایندگان جمهوری‌خواه چندان خوش نیاید. پیش از این اخباری به نقل از محافل نزدیک به واتیکان منتشر شده بود مبنی بر اینکه پاپ در کنگره در مورد سلطه‌ی سرمایه و فناوری سخن خواهد گفت. همچنین گفته شده بود که وی خواستار استقبال از مهاجران و مقابله با تغییرات اقلیمی خواهد شد.
پاپ فرانسیس در هنگام پرواز به واشنگتن به روزنامه‌نگاران گفته بود که در سخنان خود به صورت مستقیم خواستار رفع تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه کوبا نخواهد شد. پاپ در عین حال تصریح کرده بود که واتیکان مخالف این تحریم‌هاست.
"بی‌خبری از دستگیری منتقدان دولت"
رهبر کاتولیک‌های جهان در هواپیما همچنین گفت که از دستگیری مخالفان دولت کوبا که قرار بود با او دیدار کنند، اطلاعی ندارد. به گفته‌ی پاپ، نمایندگی سیاسی واتیکان با برخی مخالفان تلفنی تماس گرفته بود اما دیداری بین مخالفان و وی صورت نگرفت. پاپ افزود که مخالفان قرار بوده به دیدن او بیایند نه اینکه با او به صورت رسمی ملاقات کنند.
رسانه‌های کوبا پیش از این گزارش کرده بودند که دستگاه امنیتی این کشور مانع از این شده بود که برتا سولر و مارتا بئاتریس روخه، دو تن از مخالفان سرشناس دولت کوبا، روز شنبه برای دیدار با پاپ به نمایندگی سیاسی واتیکان در هاوانا بیایند.
"MSL"، یک جریان سیاسی مسیحی مخالف دولت در کوبا اعلام کرد که همزمان با ‌سفر سه روزه پاپ به این کشور ۵۰ منتقد دولت از جمله چندین فعال سازمان مردمی "زنان سفیدپوش" و همچنین اعضای "MSL" بازداشت شدند.
"زنان سفیدپوش" گروهی از مادران، همسران و خویشاوندان زندانیان سیاسی در کوبا هستند که برای احقاق حقوق بشر در کشورشان فعالیت می‌کنند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر