۱۳۹۴ مهر ۴, شنبه

واکنش جمهوریخواهان و دمکرات های کنگره آمریکا به سخنان پاپ

واکنش جمهوریخواهان و دمکرات های کنگره آمریکا به سخنان پاپ

در حالی‌ که رهبران کنگره آمریکا از قانونگذاران خواسته بودند که در مراسم سخنرانی پاپ در کنگره رفتاری یکپارچه داشته باشند، ولی واکنش قانونگذاران به این سخنرانی رنگ مواضع حزبی آنها را به خود گرفت.
به گزارش «محبت نیوز» هنگامی که پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان در سخنرانی روز پنجشنبه ۲۴ سپتامبر خود در کنگره آمریکا درباره مسایل مورد علاقه دمکراتها مانند حفاظت از کره زمین صحبت می‌کرد، دمکراتها ایستادند و کف زدند. به همین ترتیب وقتی وی علیه سقط جنین و در دفاع از حفظ جنین صحبت کرد جمهوریخواهان با ابراز احساسات بپاخاستند.
ولی زمانی که پاپ از آمریکا به عنوان سرزمین آزادی و مردم آزاد صحبت کرد، اعضای کنگره یکپارچه با ابراز احساسات شدید برخاسته و کف زدند.
به گفته خبرگزاری صدای امریکا، این شکاف در واکنش‌ها در دستور کارهای کنگره نظیر توافق بر سر تصویب بودجه هزینه‌های دولت که مهلت آن در ۳۰ سپتامبر به سر می‌رسد و همچنین در موارد دیگر هم مشهود است. در صورتی که قانونگذاران نتوانند لایحه بودجه هزینه‌های دولت فدرال را تا پیش از ضرب العجل ۳۰ سپتامبر تصویب کنند، سازمانهای دولتی فدرال با خطر تعطیل شدن روبرو هستند.
در این میان، مسئله توافق هسته‌ای با ایران همچنان در فعالیت‌های قانونگذاران کنگره همچنان مطرح است.
گزارشی در نشریه اینترنتی المانیتور در مورد طرحی از سوی بن کاردن سناتور دمکرات برای تغییراتی در قانون تحریم‌های ایران منتشر شده است که از تلاش برای نرم کردن متن این قانون حکایت دارد.
بر مبنای پیش‌نویس این طرح که منتظر بررسی کنگره است، تعهدات دولت آمریکا مغایرتی با لغو تحریمها در مورد برخی از بانک‌های ایران نخواهد داشت و تعهدات در مورد تمدید همه تحریم‌ها علیه تهران نیز کاهش پیدا می‌کند.
همچنین ارائه بمب‌های سنگرشکن و مهمات عظیم نفوذی تسلیحاتی به اسراییل، با تامین مهمات مناسب و سیستم حمل تسلیحاتی برای مقابله با فعالیت‌های غیرصلح آمیز اتمی ایران جایگزین می‌شود.
ولی متن این طرح همچنان به طور صریح، تسریع رعایت تحریم‌های علیه ایران مرتبط با تروریسم را ملزم می‌کند.
بن کاردن که در مخالفت با توافق اتمی به جمهوریخواهان پیوست در مقاله‌ای در اوایل سپتامبر در واشنگتن پست نوشت: چه کنگره توافق را رد و چه تصویب کند، نگرانی از سوی نمایندگان هر دو حزب در مورد توافق وجود دارد. به همین دلیل او این طرح را به منظور تقویت قانون بررسی توافق هسته‌ای و تقویت استراتژی امنیتی منطقه‌ای آمریکا پیشنهاد می‌کند.
در ارتباط با توافق اتمی با ایران، دو نشریه هاآرتص و فری بیکن هم گزارشی در مورد نامه‌ای که پل رایان رئیس جمهوریخواه کمیته برنامه و بودجه مجلس نمایندگان خطاب به باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا نوشته منتشر کرده‌اند.
پل رایان در این نامه از رئیس جمهوری آمریکا توضیح خواسته است که آیا توافق هسته‌ای با ایران، آمریکا را وادار به کنار گذاردن تحریمها علیه افراد و سازمان‌های تروریستی ایران می‌کند یا نه. اگر چنین شود، در این صورت شرکت‌های آمریکایی خواهند توانست با آن دسته سازمان‌های تروریستی و افراد معامله کنند. پل رایان نیز با نگرانی از ابن بابت باراک اوباما را مورد سوال قرار داده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر