۱۳۹۴ مهر ۶, دوشنبه

آشکار شدن شکاف ها در مورد بحران سوریه در مجمع عمومی

آشکار شدن شکاف ها در مورد بحران سوریه در مجمع عمومی

شکاف های جهانی در مورد چگونگی یافتن راه حلی برای جنگ داخلی سوریه و بحران انسانی ناشی از آن، در سخنرانی های رهبران جهان در مجمع عمومی سازمان ملل آشکار شده است.
 
آمریکا و فرانسه اصرار ورزیده اند که بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، نمی تواند بخشی از آینده این کشور باشد، اما روسیه گفته که همکاری نکردن با آقای اسد برای مقابله با پیکارجویان گروه دولت اسلامی (داعش) "اشتباهی عظیم" خواهد بود.
 
با این حال آمریکا و روسیه تلویحا اشاره کردند که شاید آماده توافق بر سر یک راه حل مشترک باشند.
باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا گفت که او با هر کشوری در این زمینه همکاری خواهد کرد و ولادیمیر پوتین رهبر روسیه خواستار تشکیل یک "ائتلاف گسترده" علیه داعش شد.
 
رهبران این دو کشور هم اکنون مشغول دیدار در حاشیه مجمع عمومی هستند.
 
آقای اوباما در سخنرانی خود گفت که سازش میان قدرت ها برای پایان مناقشه سوریه که جان بیش از ۲۰۰ هزار نفر را گرفته و ۱۱ میلیون نفر را آواره کرده ضروری است.
 
او گفت: "ثبات ماندگار فقط درحالتی شکل خواهد گرفت که مردم سوریه به میثاقی برای زندگی مسالمت آمیز در کنار هم برسند."
او افزود: "آمریکا آماده همکاری با همه کشورها، از جمله روسیه و ایران، برای حل این مناقشه است. اما باید تشخیص دهیم که بعد از این همه خونریزی و این همه ویرانی، نمی توانیم به وضعیت موجود پیش از جنگ برگردیم."
 
آقای پوتین که به فاصله کوتاهی پس از آقای اوباما سخنرانی کرد گفت که "اشتباهی عظیم خواهد بود اگر با دولت سوریه و نیروهای مسلح آن کشور که شجاعانه رو در روی تروریسم ایستاده اند همکاری نشود."
 
او همچنین خواستار ایجاد یک "ائتلاف گسترده ضدتروریستی" برای مقابله با داعش شد؛ ائتلافی که به گفته او باید شبیه به نیروهای بین المللی باشد که با نازی ها می جنگیدند.
 
رهبران آمریکا و روسیه همواره در مورد سوریه اختلاف داشته اند:‌ آمریکا با سر کار ماندن بشار اسد مخالف است درحالی که روسیه از متحدان نزدیک آقای اسد است و اخیرا حمایت نظامی از او را افزایش داده است.
 
بعضی رهبران غربی اخیرا موضع خود نسبت به آقای اسد را ملایم تر کرده اند، به طوری که شاید بپذیرند او در راس یک دولت انتقالی به عنوان بخشی از گذار سیاسی باقی بماند.
 
انتظار می رود که دیوید کامرون نخست وزیر بریتانیا چنین موضعی را این هفته بیان کند.
حسن روحانی رئیس جمهور ایران که از حامیان اصلی آقای اسد است گفت که کشورش آماده کمک به "هموار کردن مسیر دموکراسی" در سوریه است.
 
او گفت: "همانطور که در عراق و افغانستان به استقرار دموکراسی کمک کردیم، آماده کمک به دموکراسی در سوریه و یمن هم هستیم."
اما فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه گفت درحالی که او آماده همکاری با ایران و روسیه است، به آنها توضیح خواهد داد که "راه حل بحران سوریه شامل بشار اسد نمی شود. "
جنگ داخلی سوریه
هزینه انسانی
بیش از ۲۵۰ هزار سوری کشته و یک میلیون نفر آنها در این جنگ که ابتدا با تظاهرات مسالمت آمیز علیه حکومت آقای اسد شروع شد و به تدریج به سوی جنگ تمام عیار داخلی رفت کشته شده اند.
با ادامه نبردها میان نیروهای وفادار به دولت و مخالفان - به علاوه پیکارجویان اسلام گرای داعش - بیش از ۱۱ میلیون نفر دیگر مجبور به ترک خانه های خود شده اند که ۴ میلیون نفر آنها از کشور گریخته اند.
واکنش جهانی
قدرت های منطقه ای و جهانی هم به این جنگ کشیده شده اند. ایران و روسیه در کنار جنبش حزب الله لبنان، به ادامه بقای دولت علوی آقای اسد کمک می کنند. ترکیه، عربستان سعودی و قطر به همراه آمریکا، بریتانیا و فرانسه از مخالفان سنی آقای اسد حمایت می کنند.
بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد گفت که پنج کشور روسیه، آمریکا، عربستان سعودی، ترکیه و ایران موقعیتی کلیدی در یافتن یک راه حل سیاسی در سوریه دارند، اما اگر سازش نکنند، انتظار تغییر "بی ثمر " خواهد بود.
مسکو اشاره کرده که طرح هایی برای تشکیل یک گروه تماس بین المللی شامل همه کشورهایی که آقای بان نام برد، به علاوه مصر، در دست بررسی است.
تهدید ناشی از داعش و سیل مهاجران از سوریه به اروپا بر فوریت تلاش ها برای یافتن یک راه حل افزوده است.
یک ائتلاف بین المللی تحت هدایت آمریکا برای بیش از یک سال پیکارجویان داعش را در سوریه و عراق هدف گرفته است.
+17
رأی دهید
-0
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر