۱۳۹۴ خرداد ۲۰, چهارشنبه

نماینده مشهد: قرص برنج عامل مسمومیت زائران عربستانی بوده است

نماینده مشهد: قرص برنج عامل مسمومیت زائران عربستانی بوده است

نماینده مشهد در مجلس می‌گوید مسئولان هتل توحید مشهد برای صرفه‌جویی در هزینه دفع حشرات، از قرص برنج استفاده کرده و موجب مسمومیت زائران عربستانی شده‌اند. ریاض با احضار سفیر ایران خواستار روشن شدن موضوع شده است.
امیرحسین قاضی زاده هاشمی، نمیانده مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی
امیرحسین قاضی زاده هاشمی، نماینده مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی
پایگاه اینترنتی "فرارو" روز چهارشنبه (۱۰ ژوئن/ ۲۰ خرداد) به نقل از نماینده مشهد در مجلس شورای اسلامی نوشت که مسئولان هتل توحید "برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها از قرص برنج [آلومینیوم فسفید] برای دفع حشرات استفاده کرده‌اند". به گفته امیرحسین قاضی زاده هاشمی، گاز حاصل از تبخیر این قرص شهروندان عربستانی را مسموم کرده است.
شامگاه سه‌شنبه (۱۹ خرداد) هم منابع خبری به نقل از علی اصغر حسنی، مدیر گروه بهداشت محیط و حرفه‌ای معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، نوشته بودند که در هتل توحید از قرص برنج استفاده شده است.
در پی انتشار خبر مسمومیت ۳۳ زائر عربستانی در مشهد اعلام شد که استنشاق گاز سمی باعث مسمومیت این افراد شده است. پس از وقوع این حادثه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با انتشار اطلاعیه‌ای نوشت که سم‌پاشی طبقه پنجم این هتل به منظور دفع حشرات، عامل انتشار سم بوده است. بر این اساس، گاز سمی از راه کانال‌های تاسیسات به محل اسکان زائران نشت کرده است.
احضار سفیر ایران در عربستان
روز سه‌شنبه اعلام شد که عربستان سعودی سفیر جمهوری اسلامی در این کشور را به وزارت خارجه فرا خوانده و "نگرانی عمیق" ریاض از این حادثه را به اطلاع او رسانده است. به گفته سخنگوی وزارت خارجه عربستان، ریاض خواستار روشن شدن ابعاد حادثه شده است.
در مورد علت اصلی حادثه گمانه‌زنی‌های مختلفی وجود دارد، اما تا کنون موضع‌گیری رسمی به روشن شدن نتیجه بررسی سم‌شناسان و دستگاه‌های امنیتی و انتظامی موکول شده است.
نماینده مشهد روز چهارشنبه تصریح کرد که دستگاه‌های امنیتی و انتظامی باید عمدی یا سهوی بودن حادثه را بررسی کنند. او البته اضافه کرد که "در ظاهر بی‌احتیاطی مسئولان هتل" حادثه آفریده است.
رسول دیناروند، معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و داروی این وزارتخانه، هم روز دوشنبه موضع مشابهی اتخاذ اما در عین حال تصریح کرده بود که "تخلف در اینکه از سم غیرمجاز استفاده شده، محرز است".
حسین قاضی زاده هاشمی، وزیر بهداشت جمهوری اسلامی، پس از وقوع این حادثه گفته بود که "من با توجه به شواهد فکر می‌کنم که احتمال عمدی بودن این حادثه بیشتر از سهوی بودن آن است. این احتمال وجود دارد مگر اینکه خلافش ثابت شود".
از ۳۳ زائر مسموم که ۱۵ کودک و ۱۴ نفر بزرگسال (هفت زن و هفت مرد) بودند، چهار نفر (یک دختر ۱۴ ساله و سه پسر حدود سه ساله) به علت وخامت شدید حال عمومی، در بیمارستان جان خود را از دست دادند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر