۱۳۹۴ خرداد ۲۹, جمعه

فراخوان پاپ برای توقف استفاده از سوخت فسیلی


فراخوان پاپ برای توقف استفاده از سوخت فسیلی

پاپ فرانسیس دوم در سندی حاوی مهمترین تعالیمی که رهبر کاتولیک‌های جهان می‌تواند منتشر کند گرمایش زمین را به فعالیت‌های انسانی نسبت داد و خواستار اعمال هرچه سریعتر روند جایگزینی سوخت‌های فسیلی شد.
 
این سند که امروز، پنجشنبه ۱۸ ژوئن منتشر شد، دو روز پیش به رسانه‌ها درز کرده بود و از پیش با واکنش‌های زیادی روبرو شده بود.
در این سند پاپ از کشورهای ثروتمند خواسته است تا با ایجاد تغییرات در شیوه زندگی و میزان مصرف انرژی مانع از نابودی اکوسیستم شوند.
 
فعالان محیط زیست امیدوارند که انتشار این پیام، انگیزه‌ای مهم برای نمایندگان کشورهایی ایجاد کند که قرار است در ماه دسامبر در همایش جهانی تغییرات جوی سازمان ملل متحد در پاریس شرکت کنند.
 
اما بخش‌هایی از این سند که در اوایل هفته درز شد انتقاد بعضی از سیاستمداران محافظه‌کار آمریکایی را برانگیخت.
جب بوش، یکی از نامزدهای جمهوری‌خواه برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفت که او خط مشی اقتصادی خود را از مراجع مذهبی نمی‌گیرد، حال چرا باید در مورد محیط زیست از پاپ دستورالعمل بگیرد.
 
در این سند ۱۹۲ صفحه‌ای، مهمترین تعالیمی که رهبر کلیسای کاتولیک می‌تواند منتشر کند، آمده که گرمایش زمین مستقیما به فعالیت انسانی و افزایش استفاده از سوخت‌های فسیلی مرتبط است.
 
در این سند تحت عنوان 'در باب مراقبت از خانه مشترک' آمده است که هدف آن است که این تعالیم "برای همه مردم الهام‌بخش باشد و نه فقط برای کاتولیک‌ها."
 
پاپ در بخشی از این سند نوشته است: "ما خود را ارباب و صاحب او (زمین) می‌دانیم، که تا اراده کنیم مجاز هستیم آن را غارت کنیم."
راجر هارابین، خبرنگار بی‌بی‌سی در مسائل محیط زیست، می‌گوید که سیاستمداران جمهوریخواه هشدار داده‌اند که سیاست‌های زیست محیطی باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا را باطل خواهند کرد، پس در صورتی که پیام پاپ تغییری در نگرش آنها ایجاد کند، تحول چشمگیری صورت گرفته است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر