۱۳۹۴ خرداد ۲۳, شنبه

یک گروه شبه نظامی شیعه رو به «آدم سوزی» آورد

یک گروه شبه نظامی شیعه رو به «آدم سوزی» آورد

اعدام‌های صحرایی، شکنجه، غارت… اینها اتفاقاتی است که انتظار شنیدن نام داعش را در کنار آنها در عراق می‌توان داشت اما یک گروه شبه نظامی شیعه در عراق پیدا شده که آنها نیز دقیقن دست به چنین اعمالی می‌زنند:”گردان امام علی”
نفر اول سمت راست، شبل الزیدی، رهبر کتائب امام علی و نفر وسط شبه نظامی معروف به “ابو عزراییل”است
به گزارش « محبت نیوز» به نقل از France 24 T این گروه تاکنون توسط چندین ارگان حقوق بشری بین‌المللی متهم به جنایت جنگی در جنگ علیه داعش در عراق شده است.
پس از اعلام جهاد توسط آیت‌الله سیستانی رهبر شیعیان عراق در سال گذشته میلادی، گروه‌های فراوانی از شیعیان، به ناگهان در عراق سبز شدند. این گروه‌های کوچک شبه‌ نظامی به گروه‌های شبه نظامی شیعه بزرگ و سابقه‌دارتر عراق پیوستند: گردان‌های بدر که در سال ۶۱ توسط ایران ساخته شد، سرایا السلام [ارتش صلح] که پیشتر به جیش المهدی معروف بود و مقتدی صدر را به عنوان رهبر خود می‌بیند، عصایب اهل حق و نهایتا حزب الله عراق.
در میان این گروه‌های جدید “گردان امام علی”به خاطر رفتارهای بسیار خشن خود به سرعت معروف شد. این گروه در چند روز اخیر، پس از انتشار تصاویری از اعضای آن در حال سوزاندن یک مرد[که گفته می‌شود از جهادگرایان داعش است] به شدت مورد حمله قرار گرفته است.
شبه نظامیان مردی را با دست و پای بسته روی آتش قرار داده‌اند
در این ویدئو که ناظران تصمیم گرفت به علت خشونت بالا، تنها تصاویری از آن را منتشر کند، اعضای این گروه در مقابل مردی که از دست و پا آویزان شده و زیر او آتش روشن شده است قرار می‌گیرند، با هم شوخی می‌کنند و سلفی می‌گیرند.
در ثانیه ۴۵ ویدئو، یکی از شبه نظامیان “کتائب امام علی”که از روی آرم مخصوص روی لباس آنها کاملن قابل تشخیص هستند می‌گوید:”این یکی از شبه نظامیان داعش است و ما او را پودر خواهیم کرد.”
منتشر کنندگان ویدئو عنوان کرده‌اند این ویدئو در کرمه در استان الانبار گرفته شده است، به گفته خبرگزاری فرانس ۲۴  هنوز نمی توان  این ادعا را بررسی کرد.
در این ویدئو اعضای کتائب امام علی همراه با سربریده دیده و تهدید اعضای داعش دیده میشوند
در واکنش به این ویدئو “نهضت اسلامی عراق”شاخه سیاسی “کتائب امام علی”هرگونه دخالت این گروه در این عمل را تکذیب کرده و عنوان کرده است:”کتائب امام علی در منطقه مورد ادعای این ویدئو حضور ندارد”این در حالی است که رسانه‌های مختلف که برای پوشش خبری ورود شبه نظامیان شیعه به استان الانبار برای نبرد با داعش به منطقه اعزام شده بودند، حضور این گروه شبه نظامی را در منطقه ذکر شده در ویدئو را تایید می‌کنند.
سخنگوی کتایب امام علی در گفتگو با “ناظران”عنوان کرد این احتمال وجود دارد که اعضای داعش چنین ویدئویی را ساخته باشند و برای بی‌آبرو کردن کتایب امام علی منتشر کرده باشند.
پیش از این ویدئوهای دیگری نیز از خشونت‌های مشابه این گروه شبه نظامی در فضای مجازی منتشر شده بود. در ویدئوهایی مشابه، اعضای این گروه در حالی که سر بریده اعضای داعش را در دست دارند دیده شده‌اند. در آن ویدئو یکی از اعضای این گروه رو به دوربین می‌گوید:”ما دنبال شما خواهیم آمد و سرتان را خواهیم برید و از جمجمه‌هایتان کوه‌ها خواهیم ساخت.”
فلیپ اسمیت کارشناس شبه‌نظامیان شیعه می‌گوید سخنگو و رییس کتایب امام علی فردی به نام شبل الزیدی است که پیشتر عضو “جیش المهدی”گروه شبه نظامی متعلق به مقتدی صدر بوده است.
تنها طی چند ماه، برخی از اعضای این گروه شبه نظامی به شهرتی بین‌المللی در عراق دست یافته‌اند، فردی که در رسانه‌ها، حتی رسانه‌های غربی به “ابو عزراییل”معروف شده است از اعضای “کتائب امام علی”است.
در ابتدا پای تصاویر این شبه نظامی در هیبت “رمبو”در شبکه‌های اجتماعی باز شد و سپس رسانه‌های مختلف، گزارش‌هایی پیرامون او منتشر کردند.
حالا او به یکی از چهره‌های معروف جنگ علیه داعش بدل شده تا جایی که طرح‌هایی از او به تیشرت‌ها نیز راه پیدا کرده است.
ژولین فوشت روزنامه‌نگار فرانس۲۴ که به تازگی طی گزارشی، دیداری با “ابو عزراییل”داشته است می‌گوید:
من متوجه شدم در بغداد، شبه نظامیان این گروه شیعه برای دیگران بسیار هراسناک هستند. آنها به سختی و نترسی معروفند. آنها افرادی هستند که همیشه در ابتدا به خط اول جنگ اعزام می‌شوند و گفته می‌شود اعضای آنها چیزی حدود چهار تا هفت هزار نفر هستند.
به گزارش سازمان عفو بین‌الملل، این گروه شبه نظامی، تنها گروهی نیست که طی جنگ داخلی عراق دست به اعمال خلاف قانون و جنایت جنگی زده است. در گزارش‌های مختلف، شبه نظامیان عصایب اهل حق، سپاه بدر، جیش‌ المهدی و حزب الله عراق نیز به اقداماتی خشونت‌بار متهم شده‌اند:”در نبود یک سیستم نظام‌مند برای مورد پیگرد قراردادن شبه نظامیان، دولت عراق عملا به آنها چراغ سبز نشان داده است.”

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر