۱۳۹۴ تیر ۴, پنجشنبه

«طرح احتمالی آمریکا در صورت شکست مذاکرات: استفاده از مخربترین بمب غیراتمی

«طرح احتمالی آمریکا در صورت شکست مذاکرات: استفاده از مخربترین بمب غیراتمی

هواپیمای بی ۲رادیو فردا , ناصر صدیقی :سایت پولتیکو می نویسد که اگر گفتگوهای اتمی با ناکامی روبرو شود، ایالات متحده می تواند طرح دیگری را بکار گیرد و آن  استفاده از موثرترین و مخرب ترین بمب غیر اتمی جهان است.
 
پولیتیکو روز چهارشنبه، سوم تیر ماه در مقاله مشروحی ابراز عقیده کرده که تلاش های دیپلماتیک رییس جمهوری آمریکا هنوز هم می تواند به شکست بیانجامد.
 
پولیتیکو می گوید: روز سه شنبه، درست یک هفته مانده به پایان مهلت گفتگوهای هسته ای در سی ام ژوئن - ۱۰ تیرماه – رهبر جمهوری اسلامی ایران تازه ترین بیانیه از مجموعه متعددی از سخنان سرسختانه خود را ایراد کرد و طی آن شرایط تازه ای را به میان آورد مبنی براینکه لغو تحریمها همه باید یکجا و فوری صورت گیرد.

[آقای خامنه‌ای، روز سه‌شنبه دوم تیر در جمع مدیران ارشد نظام جمهوری اسلامی گفت لغو تحریم‌ها نباید به اجرای تعهدات ایران منوط شود، نگویند شما تعهدات را انجام دهید، بعد آژانس گواهی دهد تا تحریم‌ها لغو شود. ما این مسئله را مطلقاً قبول نداریم]. شرایطی که اوباما به گفته پولیتیکو هرگز نخواهد پذیرفت.
 
جان کری وزیر خارجه آمریکا هم هفته گذشته هشدار داد که ایالات متحده برای کناره گیری از گفتگوها آمادگی دارد و حتا اگر توافق حاصل شود، داستان تمام نشده است.
 
پولیتیکو اضافه کرده که مقام های ایرانی ممکن است مفاد توافق را زیرپا بگذارند و پنهانی به تولید سلاح هسته ای بپردازند. از همین روست که طی یک سال گذشته، دست کم سه بار، بمب افکن بی ۲ نامرئی (استیلث) از پایگاه هوایی میسوری به سوی منطقه آزمایش موشکی «سندز» در ایالت نیومکزیکو در غرب آمریکا پرواز کرده است. برای این ماموریت، بمب افکن دو میلیارد دلاری، با بزرگترین و موثرترین بمب غیراتمی جهان مجهز شده بود، بمبی که بیش از ۶ متر طول و ۱۵ تن وزن دارد. به هنگام فرود آمدن این بمب از ارتفاع بیش از شش هزار متری، با سرعتی بالای سرعت صوت و برخورد به زمین، پیش از انفجار، به درون هدف نفوذ می کند و سپس با قدرتی ویرانگر منفجر می شود.
 
این پروازها در واقع آزمایشی برای حمله احتمالی به ایران بوده اند که اگر دیپلماسی موفق به جلوگیری از تلاش جمهوری اسلامی برای تولید بمب اتمی نشد، باراک اوباما و یا جانشین او ممکن است از گزینه نظامی و این بمب سنگرشکن استفاده کنند.
 
از جلیل روشندل استاد علوم سیاسی و امینت جهانی در دانشگاه کارولینای شمالی می پرسیم که پس از تلاش های خستگی ناپذیر و طولانی برای حل دیپلماتیک مساله هسته ای ایران، احتمال شکست این تلاشها و استفاده از گزینه نظامی تا چه حد است؟
آقای روشندل می گوید: «احتمال شکست [دیپلماسی] همیشه وجود دارد، بخاطر این که جوابهایی هم که از تهران می آید، کم و بیش نوسان دارد؛ مثلا آخرین حرفهایی که آقای خامنه ای مطرح می کند. از این طرف هم مساله این است که آمریکا هم ضمن ارایه پیشنهادهایی به ایران، در عین حال آخرین اهرم های فشار هم در کنار آن بکار می برد، برای این که ماهیت مذاکرات از روز اول چنین بوده. یعنی طرفین هیچ وقت قبول نکرده اند که در یک پله ای [توافق بکنند]، بگویند که تا اینجا توافق کردیم، حالا بپردازیم به پله دوم، پله سوم... یعنی [امتیازی] بدهند و امتیازی بگیرند.»
 
پولیتیکو اضافه می کند: به طرح « بی » در مورد ایران بیاندیشید. شکست دیپلماسی ممکن است آمریکا را سرانجام به استفاده از این جنگ افزار وادار سازد که اکنون پس از سالها آزمایش و بهینه سازی در طرح آن آماده بهره برداری شده است. همه چیز را موکول کردند به آخرین لحظه و حال آن آخرین لحظه در حال فرا رسیدن است و چند روزی بیشتر به آن نمانده. حال اگر خوش بین باشیم و تصور کنیم که یکی – دو روز هم [گفتگوها] ادامه داشته باشد، در نهایت چه خواهد شد که بعدار آن وقت اضافی هم توافق نهایی بدست نیآید؟».
 
این تحلیل گر ایرانی اضافه می کند که: « آنچه پولیتیکو مطرح کرده، یادآور این است که احتمال نظامی همچنان سرجای خود باقیست و با چه نوع بمبی، عیر اتمی البته. می شود این قضیه را از طریق نظامی خاتمه داد؛ بنابراین وقتی که ابزار نظامی و اسباب دیپلماسی موجود است، طرفین سعی می کنن که از طریق دیپلماتیک به نتیجه برسند، اما اگر [به نتیجه] نرسیدند، آن طرفی که به نتیجه مطلوب نرسیده، ابزار را در دست دارد و آن بمباران است».
 
نشریه پولیتیکو پس از شرحی در باره توان بی نظیر این بمب ۱۵ تنی در نفوذ به هدف های مهم نهفته در اعماق زمین، گفته است که در آغاز پژوهش برای ساخت آن، نگاهها متوجه کشورهایی مانند روسیه، عراق و کره شمالی بود ولی در سالهای اخیر با کمک تیمی از تحلیل گران اطلاعات نظامی، زمین شناسان و مهندسان، توجه اصلی بر ایران و بطور مشخص، تاسیسات غنی سازی فردو که در بیش از ۷۵ متری عمق زمین ساخته شده است.     
نامه رویس به اوباما
روز چهارشنبه، اد رویس رییس جمهوریخواه کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، با انتشار بیاینه ای نسبت به گزارش های مربوط به استفاده از تاسیسات فردو برای تولید ایزوتوپ در چارچوب توافق هسته ای واکنش نشان داد و آن را «امتیازهای روز به روز» رییس جمهوری آمریکا نامیده است.
 
آقای رویس در این بیانیه گفته است: « در مقطعی ما خواستار برچیدن این تاسیسات پچنهان شده در درون کوه بودیم و اکنون در آستانه پذیرش فعالیت های تکنولوژیک آن هستیم که در اندک زمانی می تواند به تولید سوخت بمب [اتمی] تبدیل شود.»
 
رییس جمهوریخواه کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا اضافه کرده که: «امتیازهای مکرر، تنها مواضع رهبر [جمهوری اسلامی ایران] برای کسب امتیازهای بیشتر را سخت تر خواهد کرد، همچنان که روز گذشته، شرایط تازه ای را عنوان کرد. از اینرو با توجه به مسیر گفتگوها، دشوار بنظر می رسد که دولت آمریکا بتواند توافق معنادار و پایداری به کنگره ارایه دهد».
 
سناتور باب کورکر رییس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا نیز در گفتگویی با شبکه ام اس ان بی سی روز چهارشنبه، باردیگر نسبت به ماهیت قابل پذیرش توافق احتمالی اتمی با ایران تاکید کرد.
 
با نزدیکتر شدن تاریخ مهلت گفتگوها در دهم تیرماه، تب سیاسی در پیکر مهمترین مرکز سیاست گذاری بالاتر خواهد رفت.  

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر