۱۳۹۴ خرداد ۲۷, چهارشنبه

آزادی کشیش سعید عابدینی در سایه توافق هسته ایی

آزادی کشیش سعید عابدینی در سایه توافق هسته ایی ؟!

مجلس نمایندگان آمریکا طی تصویب قطعنامه‌ای خواستار آزادی سه زندانی آمریکایی،از جمله کشیش سعید عابدینی که در ایران زندانی هستند، شد.
به گزارش «محبت نیوز» مجلس نمایندگان آمریکا روز دوشنبه شانزدهم ژوئن، ۲۵ خرداد، به اتفاق آرا طی تصویب قطعنامه‌ای خواستار آزادی سه زندانی آمریکایی، که در ایران زندانی هستند، شد. این مجلس همچنین در ادامه این قطعنامه خواست تا ایران با ارایه اطلاعات در خصوص یک شهروند مفقود شده‌ آمریکایی با این کشور همکاری کند.
به نقل از خبرگزاری صدای آمریکا، با تصویب این قطعنامه، قانون‌ گذاران در تلاشند تا با در فشار گذاردن ایران در آستانه پایان ضرب الاجل مذاکرات هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی، هرگونه توافقی را منوط به آزادی سه زندانی آمریکایی، ایرانی یعنی“کشیش سعید عابدینی “، جیسون رضاییان، خبرنگار واشنگتن پست،  و تفنگدار سابق نیروی دریایی آمریکا، امیر حکمتی کنند.
همچنین این قطعنامه اشاره به نفر چهارم یعنی رابرت لویسون مامور سابق اف‌بی‌آی دارد که در سال ۲۰۰۷ در حالیکه در یک ماموریت برای سیا بوده است، در ایران مفقود شد. لازم به ذکر است، مقامات آمریکایی هنوز تایید نکرده اند که وی در ماموریتی برای سیا بوده است.
نوکیش مسیحی سعید عابدینی، کشیش ایرانی-امریکایی روز چهارم مهرماه سال ۱۳۹۱ در جریان سفری به ایران که با هدف دیدار با خانواده‌اش و نیز پیگیری تاسیس یک پرورشگاه انجام شده بود، از سوی ماموران امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت و به هشت سال حبس محکوم شد.
نغمه عابدینی همسر کشیش زندانی سعید عابدینی چندی پیش نیز بهمراه بستگان آمریکایی‌هایی که در زندان‌های ایران به سر می‌برند یا در این کشور ناپدید شده‌اند، با حضور در مجلس نمایندگان ایالات متحده از دولت باراک اوباما خواستند که با فشار به حکومت ایران در خلال مذاکرات هسته‌ای، زمینه آزادی آنها را فراهم آورد.
نغمه عابدینی همچنین  به آلمان سفر کرده بود  تا از دولت این کشور بخواهد با استفاده از روابط خوبش با ایران برای سعید عابدینی میانجیگری کند.
جیسون رضاییان خبرنگار واشنگتن پست نیز بیش از ۳۰۰ روز است به اتهام جاسوسی در ایران دستگیر شده و به تازگی دادگاهی در این کشور در حال بررسی اتهامات وارده به وی است.
فرد دیگری که مجلس نمایندگان آمریکا خواستار آزادی وی است، امیر حکمتی تفنگدار سابق نیروی دریایی آمریکا است که در سال ۲۰۱۱ در پی سفرش به ایران به جرم جاسوسی در ابتدا به مرگ محکوم و سپس در مرحله تجدید نظر حکمش به ۱۰ سال زندان کاهش یافت.
غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه ایران اخیرن در یک نشست خبری اعلام کرد که ایران درخواست آمریکا را برای آزادی سه شهروند آمریکایی از زندان نمی‌پذیرد. سخنگوی قوه قضائیه در این نشست خبری نشان داد که ایران درخواست آمریکا را برای آزادی سه شهروند آمریکایی از زندان‌های ایران نمی‌پذیرد. خبرنگاری اشاره کرد به اینکه سناتورهای آمریکایی خواستار آزادی این زندانیان هستند. محسنی اژه‌ای در پاسخ گفت که “سناتورها بی‌خود کرده‌اند”.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر