۱۳۹۴ خرداد ۱۵, جمعه

یک نظرسنجی: سعودی‌ها ایران را بیشتر از اسرائیل دشمن خود می‌دانند

یک نظرسنجی: سعودی‌ها ایران را بیشتر از اسرائیل دشمن خود می‌دانند

بر اساس یک نظرسنجی که توسط کالج «آی‌.دی‌سی» اسرائیل انجام شده است، شهروندان عربستان سعودی گفته‌اند که جمهوری اسلامی ایران و گروه حکومت اسلامی را بیشتر از اسرائیل، دشمن خود می‌دانند.
 
خبرگزاری آسوشیتدپرس روز پنجشنبه ۱۴ خرداد گزارش داده که این نظرسنجی در دو هفته اخیر، توسط مرکز علمی هرتسلیا و با همکاری دانشگاه آمریکایی ویسکانسین - میلواکی انجام و در آن از ۵۰۶ شهروند سعودی به وسیله تلفن نظرخواهی شده است.
 
بر اساس نتایج نظرسنجی انجام‌شده، ۵۳ درصد شهروندان عربستان سعودی گفته‌اند که ایران را بزرگترین دشمن خود می‌دانند؛ در حالی که ۲۲ درصد گفته‌اند که چنین حسی را به گروه حکومت اسلامی دارند و تنها ۱۸ درصد از اسرائیل به عنوان بزرگترین دشمن خود نام برده‌اند.
 
نتایج این نظرسنجی همچنین می‌گوید اکثر سعودی‌ها خواهان آن هستند که در صورت مسلح شدن ایران به بمب اتمی، حکومت این پادشاهی نیز اقدام مشابهی انجام دهد.
 
همچنین ۸۵ درصد سعودی‌ها گفته‌اند که همچنان از طرح صلح اعراب که تقریبا یک دهه پیش به رهبری عربستان سعودی ارائه شد، حمایت می‌کنند. بر مبنای این طرح، اعراب در صورت بازگشت اسرائیل به مرزهای قبل از ۱۹۶۷ با این کشور صلح خواهند کرد.
 
آسوشیتدپرس تاکید کرده که نتایج این نظرسنجی نشان‌دهنده دغدغه‌های مشترک فراوان میان عربستان سعودی با اسرائیل است که هر دو به شدت نگران تبعات توافق احتمالی اتمی میان ایران با قدرت‌های جهانی هستند.
 
الکس مینتز، رییس موسسه سیاست و استراتژی در کالج آی.دی‌.سی اسرائیل گفته است: نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد که «آنچه ما اینجا درباره سعودی‌ها فکر می‌کنیم دقیقا آن چیزی نیست که آنها واقعا هستند».
 
آقای مینتز افزوده است: «میزان زیادی از منافع، تهدیدها و برنامه‌ها {میان اسرائیل و عربستان سعودی} وجود دارد ... بعضی {از سعودی‌ها} حتی علاقه داشتند نیروی خود را با اسرائیل تقسیم کنند».
 
برای انجام این نظرسنجی، به شهروندان عربستان سعودی گفته می‌شد که از آی.‌دی.سی با آنها تماس گرفته می‌شود اما به آنها گفته نمی‌شد که این کالج در اسرائیل قرار دارد.
 
نتایج این نظرسنجی در اوج جنگ لطفی و تنش در روابط دو کشور ایران و عربستان سعودی منتشر می‌شود. دو کشور در سال‌های اخیر درگیر اختلاف نظرها و رقابت‌های اساسی بر سر مسائل مهم منطقه از سوریه تا یمن بوده‌اند.
 
گروه حکومت اسلامی هم که در دو سال گذشته، بخش‌های وسیعی از خاک عراق و سوریه را تصرف کرده، با هر دو کشور ایران و عربستان سعودی ابراز دشمنی می‌کند.
 
ابوبکر بغدادی، خلیفه خودخوانده این گروه، اخیرا، هشدار داده که «پایان حاکمان عربستان سعودی نزدیک است».
آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی نیز در ماه‌های گذشته چند بار به شدت از عربستان سعودی انتقاد کرده و از جمله گفته است که «بینی سعودی‌ها {در یمن} به خاک مالیده خواهد شد».
 
مجریان و طراحان نظرسنجی اخیر، ضریب خطای آن را حداکثر پنج درصد عنوان کرده‌اند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر