۱۳۹۴ خرداد ۲۹, جمعه

تاکید امریکا بر ضرورت پاسخ‌گویی تهران درباره‌ ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته‌ای

تاکید امریکا بر ضرورت پاسخ‌گویی تهران درباره‌ ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته‌ای

تقاطع: یک روز پس از آن‌که جان کری، وزیر امور خارجه امریکا گفت که مذاکره‌کنندگان این کشور بر روی فعالیت‌هایی که حکومت ایران در یک مقطع زمانی در گذشته انجام داده‌ متمرکز نشده‌اند، سخنگوی او، تاکید کرد که این اظهارات به معنای آن نیست که تهران دیگر نباید درباره‌ی فعالیت‌های نظامی مرتبط با برنامه‌ی هسته‌ای مشکوک خود که در گذشته انجام داده، پاسخ بدهد.
 
آقای کری، روز سه‌شنبه (۱۶ ژوئن-۲۶ خرداد) در جمع خبرنگاران گفته بود که «امریکا می‌داند ایرانی‌‌ها چه فعالیت‌هایی انجام داده‌اند و درباره‌ی آن تردیدی ندارد».
 
با این وجود، روز چهارشنبه (۱۷ ژوئن)، سخنگوی وزارت خارجه امریکا، برداشت‌های صورت‌گرفته از این اظهارات را رد، و تاکید کرد که «سخنان کری نباید به عنوان کنار گذاشتن این اصرار طولانی‌مدت که رهبران ایران باید پاسخ‌گوی برنامه‌های گذشته‌شان باشند، تفسیر شود».
 
جان کربی خطاب به خبرنگاران گفت: «پیش از آن‌که معامله‌ای انجام بگیرد، باید به نگرانی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره‌ی ابعاد نظامی احتمالی گذشته و حال برنامه‌ی هسته‌ای ایران به طور کامل پرداخته شود.»
 
او اضافه کرد: «جان کری هرگز نگفت که این ابعاد نظامی بالقوه گذشته اهمیت ندارند؛ البته که مهم هستند. اگر مهم نبودند که ما با آن‌ها پشت یک میز نمی‌نشستیم که درباره‌ی این موضوع مذاکره کنیم.»
 
پیش‌تر در روز چهارشنبه، باب کورکر، رییس کمیته روابط خارجی سنای امریکا در گفتگویی با شبکه‌ی خبری “فاکس‌نیوز” با ابراز نگرانی نسبت به اظهارات جان کری، گفته بود که دو موضوع «ابعاد نظامی احتمالی برنامه‌ی هسته‌ای ایران پیش از سال ۲۰۰۳» و «بازرسی در هر زمان و از هر مکان»، بسیار مهم هستند و باید در توافق گنجانده شوند.
 
سناتور جمهوری‌خواه ایالت “تِنِسی” تاکید کرد که عدم پذیرش بازرسی‌های سرزده از تاسیسات هسته‌ای شامل سایت‌های نظامی ایران، بر هم زننده‌ی توافق خواهد بود.
 
وی در انتقاد از دولت اوباما نیز گفت که با نزدیک شدن به مهلت ۳۰ ژوئن (۱۰ تیر)، جان کری و تیم مذاکره‌کننده‌اش از خواسته‌های امریکا، یکی بعد از دیگری کوتاه می‌آیند تا هر طور که شده توافق را امضا کنند.
 
او با بیان این‌که دولت امریکا از بسیاری از خط‌قرمزهای خود که از روز اول اعلام کرده بود، گذشته است از مذاکره‌کنندگان امریکایی خواست تا به موارد باقی‌مانده وفادار بمانند: «مخاطرات برای کشور ما و جهان بسیار بالا هستند. و من دوباره مصرانه از دولت می‌‌خواهم که در صورت اصرار ایران برای عبور از خط قرمزهای باقی‌مانده‌ی ما، ترسی از ترک میز مذاکره نداشته باشند؛ چرا که این خط قرمزها برای یک توافق قابل راستی‌آزمایی، ضروری هستند.»
 
سناتور کورکر، پیش از این نیز در روز دوشنبه (۱۵ ژوئن) نیز در نامه‌ای به باراک اوباما نسبت به گزارش‌هایی که می‌گویند وی در حال دادن امتیازهای بیشتری به ایران در مذاکرات است، هشدار داده بود.
 
گفتنی است مذاکرات میان جمهوری اسلامی و شش قدرت جهانی برای رسیدن به توافق نهایی تا پایان ماه جاری میلادی، با حضور عباس عراقچی و وندی شرمن، در شهر وین در جریان است. پیش‌بینی می‌شود که از هفته‌ی آینده، جواد ظریف و جان کری نیز راهی محل مذاکرات شوند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر