۱۳۹۴ خرداد ۲۱, پنجشنبه

متقاضیان خرید زندان اوین بیشتر شدند

متقاضیان خرید زندان اوین بیشتر شدند

بحث انتقال زندان اوین به خارج از تهران از چند سال پیش مطرح بوده است. رئیس سازمان زندان‌ها می‌گوید برای این مجموعه ۴ خریدار اعلام آمادگی کرده‌اند. شهرداری تهران مایل است زندان اوین را به پارک تبدیل کند.
Evin Gefängnis in Teheran im Iran
رئیس سازمان زندان‌ها می‌گوید تا کنون چهار مجموعه، از جمله شهرداری تهران برای خرید و در اختیار گرفتن زندان اوین تقاضا داده‌اند.
اصغر جهانگیر، چهارشنبه (۲۰ خرداد/ ۱۰ ژوئیه) به خبرگزاری مهر گفت: «درخواست‌هایی از مجموعه‌های مختلف در سال‌های گذشته صورت گرفته که این درخواست‌ها هم به ریاست قوه قضائیه و هم به سازمان زندان‌ها اعلام شده است.»
شهردار تهران، محمدباقر قالیباف حدود سه سال پیش گفته بود، برای افزایش شادابی و نشاط شهروندان تهرانی، توافق‌های اولیه برای انتقال زندان اوین به نقطه‌ای دیگر و تبدیل آن به فضای سبز صورت گرفته است.
متقاضیان ناشناس اوین
جهانگیر درخواست واگذاری اوین از سوی شهرداری را تائید کرد اما افزود هنوز از طرف رئیس قوه قضائیه، صادق لاریجانی چیزی به سازمان زندان‌ها ابلاغ نشده است.
به گزارش خبرگزاری ایسنا، قالیباف یک ماه پیش نیز گفته بود که رئیس قوه قضائیه پیشنهاد شهرداری را بررسی و اعلام آمادگی کرده در این باره مذاکره کنند.
شهردار تهران می‌گوید توسعه کمربند سبز تهران از دستاوردهای مهم دوران مدیریت اوست و این کمربند در این دوره از ۲۲ هزار هکتار به ۳۸ هزار هکتار افزایش یافته است.
رئیس سازمان زندان‌ها به نام و هویت سه مجموعه دیگری که تقاضای خرید اوین را ارائه کرده‌اند اشاره‌ای نکرده است. او خاطر نشان می‌کند که مطابق قانون، زندان‌ها باید به خارج از شهر انتقال یابند.
تصویری از دروز زندان اوین
تصویری از دروز زندان اوین
انتقال زندان‌ها با امضای کروبی
قانونی که جهانگیر از آن سخن گفته آذرماه سال ۸۰ در دوره ششم مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و به موجب آن وزارت مسکن و شهرسازی موظف شده بود "ظرف حداکثر ده سال" مکان‌های مورد نیاز را در خارج از شهر آماده کند و تحویل سازمان زندان‌ها بدهد.
اکنون بیش از پنج سال از پایان مهلت وزارت مسکن برای ساخت زندان‌های جدید در بیرون از شهرها می‌گذرد و این زمان تقریبا برابر با مدتی است که دو نامزد معترض انتخابات سال ۸۸ در بازداشت خانگی هستند.
مهدی کروبی و میرحسین موسوی همراه با زهرا رهنورد همسر موسوی از بهمن ماه ۸۹ که قرار بود کار انتقال زندان‌ها تمام شده باشد، بدون محاکمه و حکم قضایی در خانه‌هایش حبس شده‌اند.
اتفاقا زمانی که قانون انتقال زندان‌ها به تصویب رسید کروبی رئیس مجلس بود و ابلاغ این قانون برای اجرا با امضای او انجام شده است.
جهانگیر اذعان دارد که یکی از ضرورت‌های ساخت زندان‌های جدید "متناسب نبودن فضای کنونی با تعداد جمعیت کیفری" است.
فضای ناکافی، بودجه ناچیز
پس از سرکوب جنبش اعتراضی سال ۸۸ شمار زندانیان که تا آن زمان نیز از ظرفیت زندان‌ها بیشتر بود به شدت افزایش یافت.
رئیس پیشین سازمان زندان‌ها، غلام‌حسین اسماعیلی که همان سال به این سمت منصوب شد، در سال ۸۹ گفت، زندان‌های ایران ظرفیت نگهداری ۸۵ هزار زندانی را دارند اما تعداد زندانیان ۲۲۰ هزار نفر است.
اسماعیلی اسفند ۸۹ اعتراف کرد: «در دوره یک ‌سال و نیمه مسئولیت من، ۵۵ هزار نفر بر تعداد زندانیان سراسر کشور افزوده شده، اما حتی ۵۵ متر مربع هم به فضای زندان‌ها اضافه نشده است.»
دو سال پیش که با تغییر قانون مجازات اسلامی و کاهش تعداد جرائم منتهی به زندان، شمار زندانیان اندکی کاهش یافت جهانگیر اعلام کرد که هنوز " تعداد زندانیان ایران دو برابر ظرفیت زندان‌هاست".
به نظر می‌رسد واگذاری اوین که هر از گاهی دوباره مطرح می‌شود موضوعی نیست که در آینده نزدیک عملی شود. برای انتقال زندان‌ها به خارج از شهر باید مکان‌های جدید و زیر ساخت‌های لازم آماده و بودجه این کار فراهم شود.
رئیس سازمان زندان‌ها با بیان این که "بودجه این سازمان با جمعیت کیفری تناسبی ندارد" گفته است: «در حال حاضر مشکلات غذایی در زندان وجود دارد و [...] اعتباری که برای این مسئله در نظر گرفته شده، ناکافی است و در بخش بهداشتی نیز اعتبار بسیار ناچیزی داریم.»

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر