۱۳۹۴ تیر ۲, سه‌شنبه

لغو برگزاری سخنرانی فعال نوکیش مسیحی در رینکبی

لغو برگزاری سخنرانی فعال نوکیش مسیحی در رینکبی

فولکت هوس Folkets Hus، جلسه سخنرانی «مونا والتر» در مورد دموکراسی آزادی و تغییر مذهب را که قرار بود  در رینکبی برگزار شود را لغو کرد.
به گزارش «محبت نیوز» این تصمیم را هیئت‌مدیره‌ی فولکت هوس در ایمیلی با این توضیح که اجاره دادن این محل با سیاست اجاره آنها سازگاری ندارد اعلام و عنوان کرد که به همین دلیل اجازه ندارند که این محل را اجاره دهند.
به گفته بخش فارسی رادیو سوئد، جلسه سخنرانی که مونا والتر قصد داشت، چندی پیش برگزار کند احساسات زیادی را در میان مسلمانان و کسانی که در محله رینکبی زندگی می‌کنند، برانگیخت که در آخر هفته گذشته، بسیاری از ساکنان منطقه رینکبی در انجمن‌های آنلاین، انزجار خود را نسبت به مونا والتر ابراز داشتند.
به گفته ی مونا والتر، سخنرانی های بی پروای او در مورد تغییر مذهب خودش، باعث بیدار شدن احساسات قوی و عکس العمل های شدید شد که تهدید از سوی مسلمانان را نیز در پی داشته است.
این سخنرانی قرار بود با همکاری انجمن Fri Folkbildning که یان خونسون Jan Sjunnesson که رئیس آن است برگزار شود. یان خونسون پیش از این سردبیر روزنامه سامتیدن Smtiden بود که از سوی حزب دموکرات های سوئد اداره می‌شود.
مونا والتر که از دین اسلام به مسیحیت تغییر مذهب داده است، قصد داشت که روز دوشنبه گذشته از دیدگاه خود در مورد آزادی مذهبی و دموکراسی صحبت کند.
نوکیش مسیحی مونا والتر ۲۰ سال پیش از کشور سومالی به سوئد مهاجرت کرد و از ۱۰ سال پیش به دین مسیحیت، تغییر مذهب داده است. و در این مدت بارها به‌صورت آشکار دراین‌باره صحبت کرده و به دلیل انتقادهای شدید بر ضد اسلام، بسیار مشهور شده است.
او می‌گوید : بسیاری از مردم سومالی، اعتقادی به آزادی بیان و مذهب ندارند. مونا می‌گوید: به‌طور مثال دراین‌باره صحبت نمی‌کنیم که آیا من حق دارم که دین خود را عوض کنم یا نه. من این حق را دارم که با یک فرد غیرمسلمان ازدواج کنم. من این حق را دارم که در مورد زندگی خودم، تصمیم بگیرم. هیچ‌کس دراین باره صحبت نمی‌کند. اگر شما در این مورد صحبت کنید، بدنام می‌شوید.
برخی اظهارات مونا والتر را تحریک آمیز دانسته و او را تهدید کرده‌اند. مونا والتر پیش از برگزاری نشست از امکان زدوخورد در بین مردم، اظهار نگرانی کرده بود.
بسیاری از ساکنان رینکبی با حضور مونا والتر در آن منطقه مخالف بودند. یکی از اهالی منطقه رینکبی که قصد نداشت نامش فاش شود در مورد دلایل مخالفت با برگزاری این جلسه چنین گفت: من می دانم که چه مشکلاتی ممکن است به وجود بیاید. مشکل این است که او می‌خواهد برای سومالیایی‌ها صحبت کند. او خود سومالیایی است که به دین مسیحیت تغییر مذهب داده است. بنابراین امکان صحبت کردن با مونا یا حتی سؤال پرسیدن از او فراهم نمی‌شود، به همین دلیل من به این جلسه نمی‌روم.
پیش‌ازاین نیز سخنگوی پلیس استکهلم در مورد آماده‌سازی برای جلسه روز دوشنبه گفته بود که قرار بود پلیس در محل مستقر شود و ابراز امیدواری کرده بودند که این جلسه با آرامش به‌پایان برسد.
ششتین آگه فوش Kerstin Aggefors رئیس فولکت هوس رینکبی نیز در مصاحبه ای با روزنامه داگنز نیهیتر، اعلام کرد که برخی، کل این جریان را زیر سؤال برده‌اند و با توجه به ناسازگار بودن این نشست با سیاست‌های آنها، تصمیم گرفته شد که این سخنرانی را لغو کنند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر