۱۳۹۴ خرداد ۲۱, پنجشنبه

محمد باقر قالیباف: ۶۰۰ هزار «خانوار ثروتمند» در تهران وجود دارد

محمد باقر قالیباف: ۶۰۰ هزار «خانوار ثروتمند» در تهران وجود دارد

محمد باقر قالیباف، شهردار تهران، می‌گوید که ۶۰۰ هزار «خانوار ثروتمند» در تهران زندگی می‌کنند. وی در عین حال گفته که تنها کمتر از دویست هزار «خانوار نیازمند واقعی» در این شهر وجود دارد.
 
به گزارش خبرگزاری ایسنا،‌ آقای قالیباف روز چهارشنبه ۲۰ خرداد‌ در جریان افتتاح چند پروژه عمرانی در منطقه ۶ تهران، با اشاره به میزان رفاه در تهران، گفت: «تهران به نقطه‌ای رسیده است که نیازمند بهبود سبک زندگی ساکنان آن هستیم».
 
وی با اعلام اینکه در تهران ۶۰۰ هزار خانوارِ «بسیار برخوردار» زندگی می‌کنند، گفت: «بر اساس بررسی‌های انجام شده، کمتر از ۲۰۰ هزار خانوار نیازمند واقعی در تهران وجود دارد که این خانوارهای کم‌برخوردار و برخوردار می‌توانند در کنار یکدیگر زندگی کنند و ما باید این ارتباط را برقرار کنیم».
 
شهردار تهران در ادامه با بیان اینکه توجه به فقرای شهر در دستور کار ویژه شهرداری قرار دارد، اعلام کرد: «شهرداری بستر ارتباط افراد غنی و فقیر شهر را فراهم خواهد کرد و ما این افراد را شناسایی کرده و اطلاعات آن‌ها را در دست داریم».
 
طبق آمار منتشر شده توسط خبرگزاری ایسنا در اردیبهشت سال ۹۳، جمعیت شهر تهران بالغ بر ۱۲ میلیون نفر است. همچنین بر اساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران،‌ هر خانوار تهرانی معادل ۳٫۶ نفر در نظر گرفته شده است.
 
با توجه به اظهارات شهردار تهران مبنی بر وجود ۶۰۰ هزار «خانوارِ ثروتمند» در تهران،‌ بیش از دو میلیون نفر از جمعیت شهر تهران را ثروتمندان تشکیل می‌دهند و تنها حدود ۷۰۰ هزار نفر «نیازمند واقعی» هستند.
 
این ادعا در حالی مطرح می‌شود که حسین راغفر، اقتصاددان و تحلیلگر امور رفاه، پیشتر در گفت‌وگو با خبرآنلاین اعلام کرده بود که خط فقر برای یک خانوار پنج نفری در شهر تهران، ماهانه دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.
 
آقای قالیباف در سخنان خود اشاره‌ای به میزان درآمدِ خانوارهای ثروتمند، برخوردار و نیازمندِ واقعی نکرده است.
 
از سوی دیگر، بر اساس مصوبه شورای عالی کار ایران، حداقل دستمزد ماهانه کارگران در سال ۹۴ با ۱۷ درصد افزایش نسبت به سال ۹۳، حدود ۷۱۲ هزار تومان اعلام شده است. این در حالی است که روزنامه های ایران اواسط سال ۹۳ با استناد به آخرین آمارهای بانک مرکزی از «کوچکتر شدن سفره ایرانیان» به میزان ۲۵ تا ۳۰ درصد طی ۱۰ سال گذشته خبر داده بودند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر