۱۳۹۴ خرداد ۲۷, چهارشنبه

وزیر راه ایران: فرانسه قراردادهای ۸۰ میلیارد دلاری را از دست ندهد

وزیر راه ایران: فرانسه قراردادهای ۸۰ میلیارد دلاری را از دست ندهد

عباس احمد آخوندیوزیر راه و شهرسازی ایران گفته است قراردادهایی در زمینه حمل و نقل به ارزش ۸۰ میلیارد دلار که یکی از مهمترین موارد آن نوسازی ناوگان هوایی کشور است در دست بررسی است. او به فرانسه هشدار داد اگر موضع خود در قبال مذاکرات هسته‌ای با ایران را تغییر ندهد، از این قراردادها محروم خواهد شد.
 
به گزارش خبرگزاری رویترز، عباس احمد آخوندی روز سه‌شنبه ۲۶ خرداد در جریان کنفرانسی در آکادمی بین‌المللی دیپلماتیک در پاریس گفت: «فرانسه در مورد ایران استرتژی مشخصی ندارد و این جای تاسف دارد. دیر یا زود بحران هسته‌ای حل خواهد شد و فرانسه باید اکنون موضع خود را روشن کند».
 
آقای آخوندی در حاشیه نمایشگاه صنایع هوایی در پاریس با مدیران شرکت‌های فرانسوی «تالس» و شرکت اروپایی هواپیماسازی «ایرباس» گفت‌وگو کرد.
 
او افزود پس از لغو تحریم‌ها، نوسازی ناوگان هوایی ایران جز اولویت‌های اصلی خواهد بود چون اکثر هواپیماهای مسافربری ایران تا ۱۰ سال آینده باید از رده خارج شوند.
 
آقای آخوندی افزود: «ما برای نوسازی ناوگان هوایی خود در فکر خرید ۳۰۰ تا ۴۰۰ هواپیما هستیم که ارزش آن حداقل ۲۰ میلیارد دلار خواهد بود».
 
فرانسه یکی از شش قدرت جهانی طرف مذاکره با ایران است و در مجموع سختگیرانه‌ترین موضع‌ را در قبال تعهدات ایران اتخاذ کرده است.
 
همه طرف‌های درگیر در این مذاکرات می‌کوشند تا پایان ماه ژوئن به توافق نهایی برسند. در آن صورت بخشی از تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران لغو شده و زمینه برای معاملات تجاری بزرگ و سرمایه‌گذاری در عرصه‌های مختلف مثل صنایع نفت و حمل و نقل ایران فراهم خواهد شد.
 
ایران در ماه‌های اخیر سعی کرده که نظر شرکت‌های بین‌المللی مهم را برای بررسی سرمایه‌گذاری به خصوص در صنعت انرژی جلب کند.
رویترز می‌افزاید سفیر ایران در پاریس هفته گذشته به رسانه‌ها گفت که ایران از هم‌اکنون مذاکره با شرکت‌های آمریکایی از جمله شرکت هواپیماسازی بوئینگ، رقیب اصلی ایرباس، را شروع کرده است.
 
عباس آخوندی حاضر نشد در مورد این موضوع اظهار نظر کند ولی افزود: «برخلاف برخی دیدگاه‌های دگم در غرب» در صورت امضای قراردادها در آینده ایران قصد ندارد اقدامات انتقام‌جویانه انجام دهد.
 
او افزود: «برای تفویض این قراردادها رقابت بین‌المللی صورت خواهد گرفت ولی ما هیچ‌گاه اجازه نخواهم داد که دوباره غرب از نظر اقتصادی بر ما تسلط یابد».
 
آقای آخوندی اظهار داشت: حجم سرمایه‌گذاری بالقوه در عرصه حمل و نقل شامل ۲۵ میلیارد دلار برای نوسازی راه آهن و حدود ۳۰ میلیارد برای بهبود جاده‌ها و بزرگراه‌ها خواهد بود.
 
یک مقام ارشد دولت فرانسه هم گفته که در مورد از دست دادن قرارداد و سرمایه‌گذاری در ایران «نگران نیستند» و وقتی که زمان آن فرا برسد مسلما شرکت‌های فرانسوی آماده خواهند بود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر