۱۳۹۴ تیر ۳, چهارشنبه

آلبوم عکس: احیای بافت سنتی اطلس و ادرس در سغد

آلبوم عکس: احیای بافت سنتی اطلس و ادرس در سغد


  • 1 ساعت پیش
در استان سغد، در شمال تاجیکستان، صنعتگران با کمک مقامات محلی به احیای بافت اطلس، پارچه ای ابریشمی که زنان تاجیک از آن برای خود پیراهن می دوزند، اقدام کرده اند. مردم آسیای میانه، بویژه تاجیکان، پوشیدن لباس اطلس را از سنت‌های ملی خود می دانند. عکس‌های زیر را همکارمان اسفندیار آدینه در سفر اخیر خود به استان سغد گرفته است.
null
مقدم قابلوا، یکی از دو هنرمند اطلس باف است که در "کاخ ارباب" شهر خجند به شاگردان خود هنر اطلس بافی را یاد می دهند. او می گوید که پدرش عبدالرازق کاسب از اطلس بافان معروف خجند بوده و این هنر را از نیاکانش به میراث گرفته و به دخترش هم یاد داده است.
null
در کارگاه آموزشی اطلس و ادرس بافی "ارباب" که به ابتکار اکرام جان پولادف، رئیس "کاخ ارباب" در ماه آوریل گذشته افتتاح شد، ۲۰ نفر از زنان و دختران از ناحیه های اسفره و باباجان غفوروف هنر اطلس بافی را می آموزند.
null
به گفته هنرمندان محلی، فرق اَطلَس با اَدرَس این است که اطلس از ابریشم و ادرس از پنبه تهیه می شود. شاگردان اول ادرس بافی را یاد می گیرند و وقتی که "دستشان راست شد" (یعنی این هنر را خوب یاد گرفتند) به بافتن اطلس از ابریشم شروع می کنند.
null
دستگاههای اطلس بافی با کمک مقامات استان سغد به طور رایگان در اختیار زنان هنرمند گذاشته شده اند. کار با این گونه دستگاهها در زمان شوروی پس از تاسیس یک کارخانه اطلس در شهر خجند در دهه ۱۹۵۰ ممنوع شده بود.
null
به گفته کاسبان محلی، دولت وقت شوروی از هنر دستی چندان حمایت نمی کرد و با دستور مقامات وقت، بسیاری از دستگاههای اطلس بافی تخریب شدند. اما افرادی مانند پدر خانم قابلوا دستگاههای اطلس بافی خود را در خفا حفظ کردند.
null
کارخانه اطلس شهر خجند که در زمان شوروی ساخته شده بود، پس از کسب استقلال تاجیکستان خصوصی شد و امروزه به اندازه قبل فعال نیست. کاسبان محلی تلاش می کنند استفاده از چرخ و دوک و دستگاههای دیگر سنتی برای تهیه پارچه را یاد بگیرند.
null
اطلس و ادرس با رنگهای گوناگون تهیه می شود. رنگهای روشن و جذاب بیشتر برای دختران جوان و رنگهای تیره تر برای بزرگترها در نظر گرفته می شود.
null
در کارگاه آموزشی دیگری به نام "کُلنگیر" (شاید درستش کلنگ گیر باشد) در محله کلنگیر شهر خجند نیز زنان و دختران از نواحی مختلف استان سغد هنر بافت اطلس و ادرس را می آموزند. در این جا دستگاههای بیشتری نصب شده است.
null
در این مرکز ۲۰ استاد به ۴۰ نفر از زنان و دختران جوان شیوه بافت اطلس و ادرس را یاد می دهند. قرار است این شاگردان بعد از آموزش به شهرها و نواحی خود بروند و این هنر را به دیگران یاد بدهند.
null
شاگردان یا کارکنان این کارگاه برای هر متر ادرسی که تهیه می کنند، سه تا سه و نیم سامانی یا معادل نیم دلار حق می گیرند، هرچند در بازار قیمت این پارچه از ۱۲ تا ۳۰ سامانی است. البته مواد اولیه مانند نخ یا رشته را مشتریان برای آنها می آورند.
null
مشهوره یک ساکن شهر خجند است که از ماه مارس در کارخانه "کلنگیر" کار می کند. او می گوید تاسیس این کارخانه برای رفع مشکل بیکاری در میان زنان سغدی مهم است.
null
از ماه اکتبر سال گذشته به این سو ۱۰ کارگاه آموزشی در ولایت سغد تاسیس شده و مقامات محلی می خواهند تا آخر سال میلادی جاری شمار این کارگاهها را به ۱۲۰ برسانند. مقامات می خواهند در همه ناحیه های ولایت سغد دوره های آموزشی برپا کنند.
null
وطن اصلی اطلس معلوم نیست، ولی نام آن در ادب کلاسیک پارسی، به ویژه در اشعار خاقانی و عطار و سعدی و نظام قاری فراوان یاد شده است. لغتنامه دهخدا اطلس را واژه ای عربی خوانده و معانی مختلفی از آن را برشمرده است.
null
مواد اولیه برای تولید اطلس و ادرس عمدتا از ابریشم و پنبه عبارت است که هر دو در تاجیکستان و کشورهای همسایه آن تولید می شوند.
null
هنر اطلس و ادرس بافی به توجه و دقت فراوان نیاز دارد. در قدیم مردان هم به اطلس بافی اشتغال داشته اند، اما امروز در استان سغد بیشتر زنها آن را یاد می گیرند.
null
تولید یا تهیه اطلس در ولایت سغد تاجیکستان هنوز به طور گسترده رایج نشده است. اینجا بیشتر از پنبه ادرس تهیه می کنند که قیمت آن نسبت به اطلس ارزان تر است.
null
پارچه های اطلس و ادرس امروزها خریداران زیادی دارند، این پارچه ها بویژه برای گردشگران خارجی جذابیت دارند. ولی در بازار بیشتر پارچه های اطلس و ادرس تولید ازبکستان (شهر مرغیلان) به مشاهده می رسد.
null
در شهر خجند یک فروشگاه با نام "دنیای اطلس" وجود دارد. در این جا من پنج متر اطلس نفیس محصول ازبکستان را به مبلغ ۵۰۰ سامانی یا معادل بیش از ۸۰ دلار خریدم.
null
پیراهن اطلس با طراحیهای سنتی و جدید و متنوع از لباسهای عمده جشن و مراسم در تاجیکستان محسوب می شود. مقامات بویژه دانش آموزان مدارس و دانشگاهها را بیشتر به پوشیدن اطلس و ادرس به جای حجاب یا روسری سیاه تشویق می کنند.
null
سرزمین سغد که در گذرگاه راه ابریشم واقع است، از قدیم با تهیه پارچه های نفیس و زیبای ابریشمی، مانند اطلس و حریر و شاهی شهرت داشته است.

۱ نظر:

  1. این هنر در منزل اجداد ما در قزوین وجود داشته و حتی دستگاهای اطلس بافی تا ۶۰ سال پیش در منازل آنها بوده، به همین خاطر نم فامیل ما اطلس باف نهاده شده است ولی‌ متاسفانه کسی‌ از ما به این شغل اشتغال ندارد. اگر از شما اطلاع بیشتری راجع به هنر دارید خواهش می‌کنم من را مطلع فرمایید. امیر حسین اطلس باف، منچستر انگلیس

    پاسخحذف