Iranian-Nurses-Protest-Majles-1
تقاطع: دبیرکل “خانه پرستار” با انتقاد شدید از دخالت “وزارت بهداشت” دولت روحانی از رد صلاحیت شماری از کاندیداهای انتخابات “سازمان نظام پرستاری”  گفت که «تاخیر در اعلام نتایج تایید صلاحیت‌ها و رد صلاحیت و برخورد با فعالین صنفی جامعه پرستاری»، نشان از “مهندسی انتخابات به نفع جریانی خاص” در وزارت‌خانه دارد.
محمد شریفی‌مقدم در گفتگویی با خبرگزاری “ایلنا”، اظهارات حسن قاضی‌زاده هاشمی درباره رد صلاحیت‌شده‌ها را “تاسف‌برانگیز” خواند و افزود که وزیر بهداشت با “کف خیابانی” و “غیرقانونی” خواندن مطالبات صنفی پرستاران «در صدد القای این تفکر بوده که گویی پرستاران صرفا مطالبات‌شان را از همین طریق پیگیری کرده‌اند».
آقای شریفی‌مقدم که خود یکی از ردصلاحیت‌شدگان انتخابات “نظام پرستاری” است با بیان این‌که رد صلاحیت فعالان صنفی پرستاران به بهانه‌ی “سیاسی دانستن مطالبات صنفی جامعه پرستاری و شرکت آنان در تجمعات صنفی” صورت گرفته، خاطرنشان کرد که «تشخیص غیرقانونی بودن این تجمعات بر عهده قوه قضاییه است» و «وزیر بهداشت صلاحیت اظهارنظر در این خصوص را ندارد».
وی هم‌چنین گفته‌های وزیر بهداشت مبنی بر “ضرورت انتخاب افراد غیرسیاسی و باسواد برای نظام پرستاری” را نشان از “دخالت آشکار” او در انتخابات این سازمان دانست و تاکید کرد که وزیر «اصلا قرار نیست در این خصوص دخالت کند».
عضو “شورای عالی نظام پرستاری” خواسته‌ی پرستاران را «برقراری عدالت همه‌جانبه» و «اجرای کامل قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری» اعلام کرد و با “بی‌نتیجه” خواندن اقدامات پرستاران هم‌چون ‌نامه‌نگاری، امضای طومار، مذاکره با وزارت بهداشت، مجلس و دولت گفت که پس از این “بی‌توجهی‌ها”، سرانجام «جامعه پرستاری از ظرفیت قانونی در برگزاری تجمع صنفی برای بیان اعتراض خود استفاده کرد».
پیش از این در روز دوشنبه (۲۵خرداد)، حسن قاضی‌زاده هاشمی در سخنانی در جلسه “شورای آموزش پزشکی”، از ردصلاحیت شماری از نامزدهای انتخابات “سازمان نظام پرستاری” دفاع کرده و گفته بود: «ما تعارف نداریم. اگر عده‌ای خلاف قانون، کف خیابان و جلوی مجلس حرفی بزنند این کاری سیاسی است و حرفه‌ای نیست.»
به نوشته‌ی خبرگزاری “فارس”، وی با قانونی خواندن این ردصلاحیت‌ها اضافه کرده بود که ردصلاحیت‌شدگان با وجود دادن “تعهد” به “دستگاه‌های امنیتی”، به کارشان ادامه داده‌اند.
او هم‌چنین خواهان انتخاب افرادی در این انتخابات شده بود که «سواد و متانت خوبی دارند، عاقل هستند و کار را غیرسیاسی دنبال می‌کنند».
انتخابات “سازمان نظام پرستاری” قرار است فردا جمعه (۲۹ خرداد) به طور هم‌زمان در ۱۱۸ حوزه انتخابی در سراسر کشور برگزار شود.
در این انتخابات، “خانه پرستار” با وجود ردصلاحیت شماری از اعضای ارشد خود، با لیست “ائتلاف پرستاران عدالت‌خواه” شرکت کرده‌ است.
این تشکل در ماه‌های گذشته چندین تجمع اعتراضی را با خواسته‌های عمدتا معیشتی در مقابل مجلس شورای اسلامی و نهاد ریاست جمهوری برگزار کرده است.
در واکنش به یکی از این تجمعات که با حضور صدها نفر از پرستاران شهرهای مختلف کشور برگزار شد، “وزیر بهداشت” دولت روحانی در آذرماه سال گذشته گفته بود: «۱۰۰ نفر که جمع شدن پرستار نمی‌شود، پرستاران سال‌ها است که با پزشکان کار می‌کنند و نباید آنها را بی‌جا تحریک کرد.»