۱۳۹۴ تیر ۴, پنجشنبه

تشییع جنازه پنج افغان کشته‌شده در سوریه در مشهد


تشییع جنازه پنج افغان کشته‌شده در سوریه در مشهد

همزمان با تشییع جنازه پنج تبعه افغان کشته شده در نبردهای داخلی سوریه در مشهد، خبرگزاری دولتی ایرنا خبر داد که از «حدود ۴۰۰» نیروی کشته شده در سوریه، ۷۹ نفر در استان خراسان رضوی به خاک سپرده شده‌اند.
این خبرگزاری اشاره‌ای به ملیت و همچنین زمان مرگ این افراد نکرده است.
 
بر اساس گزارش‌ها، صبح روز پنج‌شنبه، چهارم تیر، جنازه پنج تبعه افغان کشته شده در نبردهای داخلی سوریه به نام‌های «مجتبی میرزایی»، «سید مجتبی حسینی»، «سید محمدهادی هاشمی»، «حسن فراهانی» و «سید سرور هاشمی» در مشهد تشییع و به خاک سپرده شد.
 
خبرگزاری دولتی ایرنا ضمن انتشار خبر تشییع جنازه این افراد نوشت: «تاکنون از مجموع حدود ۴۰۰ شهید مدافع حرم حضرت زینب که در نقاط مختلف کشور تشییع شده‌اند ۷۹ نفر در خراسان رضوی تشییع و به خاک سپرده شدند.»
خبرگزاری تسنیم نیز از این اتباع افغان به عنوان نیروهای «لشکر فاطمیون» نام برده است.
 
در اسفندماه سال ۹۳ نیز جنازه علیرضا توسلی، فرمانده، و رضا بخشی، جانشین فرمانده «تیپ فاطمیون»، در مشهد به خاک سپرده شده بود.
 
وب‌سایت «دفاع پرس»، خبرگزاری نیروهای مسلح ایران، روز ۳۰ اردیبهشت خبر داده بود که تیپ «فاطمیون» به لشکر تبدیل شده است.
همزمان با انتشار این خبر، وب‌سایت تابناک اعلام کرده بود که ۲۰۰ نفر از نیروهای این تیپ در نبردهای داخلی در سوریه کشته شده‌اند.
در همین حال روز ۳۰ خرداد نیز مراسمی با عنوان «تجلیل از خانواده ۵۶ شهید مدافع حرم حضرت زینب» با حضور جمعی از اتباع افغان مقیم قم و مسئولین این استان برگزار شده بود.
 
بر اساس گزارش‌ها، «لشکر فاطمیون» واحد متشکل از افراد نظامی افغان است که هم اکنون در سوریه برای دفاع از حکومت بشار اسد می‌جنگند.
 
به گفته وب‌سایت تابناک، معمولا هر لشکر نظامی در ایران متشکل از ۱۰ تا ۲۰ هزار نفر است.
انتشار این گزارش‌ها در حالی است که پیش از این روزنامه وال استریت جورنال خبر داده بود که ایران با «پرداخت مبلغ پانصد دلار در ماه و دادن مجوز اقامت در ایران به هزاران پناهنده افغان» آنان را برای جنگ در سوریه در حمایت از حکومت بشار اسد «استخدام» می‌‌کند.
مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه ایران، روز سه‌‌شنبه، ۳۰ اردیبهشت‌ماه ۹۳، اما این گزارش را رد کرد.
 
روز پنج‌شنبه همچنین جنازه سه نیروی ایرانی کشته شده در سوریه به نام‌های «محمد حمیدی» ،«حسن غفاری» و «علی امرائی» با حضور علی شیرازی، نماینده رهبر جمهوری اسلامی در سپاه قدس پاسداران، در شهرستان ری تشییع و در بهشت زهرای تهران به خاک سپرده شد.
 
روز چهارشنبه وب‌سایت مشرق‌نیوز با اشاره به مرگ این سه نیروی ایرانی عکس یکی از آنان به همراه قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، را منتشر کرده بود.
 
در همین حال بر اساس گزارش‌ها، یک ستوان یکم سپاه پاسداران به نام «حامد جوانی» که روز ۲۳ اردیبهشت در سوریه زخمی شده بود، شامگاه چهارشنبه در بیمارستان بقیه‌الله تهران فوت شده است.
 
به گفته وب‌سایت محلی «آناج» دراستان آذربایجان شرقی، این ششمین نیروی نظامی این استان است که در نبردهای داخلی سوریه کشته شده است.
 
در ماه‌های گذشته همچنین گزارش‌های متعددی از کشته شدن نیروهای ایرانی در عراق منتشر شده است.
از جمله خبرگزاری دولتی ایرنا روز دهم خرداد خبر داده بود که جنازه «سعید قارلقی»، از نیروهای ایرانی کشته شده درعراق در کرج تشییع شده است.
 
فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی می‌گویند که برای کمک به دولت سوریه در مقابل گروه‌های مسلح مخالف بشار اسد و همچنین کمک به دولت عراق در نبرد‌ها با شبه‌نظامیان اسلام‌گرای «حکومت اسلامی»، «مستشار نظامی» به این کشورها فرستاده‌اند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر