Majlis-Iran-June23rd
تقاطع: مجلس شورای اسلامی در ایران در نشست علنی صبح امروز (سه‌شنبه ۲ تیر-۲۳ ژوئن) خود، جزییات طرح “الزام دولت به حفظ حقوق و دستاوردهای هسته‌ای” را با با ۲۱۳ رأی موافق، ۱۰ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع به تصویب رساند.
به نوشته‌ی خبرگزاری‌های ایران، تصویب این طرح با وجود مخالفت دولت با بخش‌هایی از آن صورت گرفته است. هرچند که به نماینده‌ی دولت، اجازه‌ی بیان این مخالفت از تریبون مجلس داده نشد و به دنبال آن، مجید انصاری، معاون پارلمانی حسن روحانی، مجلس را با عصبانیت ترک کرد.
پیش از انجام رای‌گیری نیز جلسه‌‌ای غیرعلنی در مجلس شورای اسلامی برگزار شد و در آن، علی لاریجانی، رییس مجلس، به سوالات “نمایندگان” درباره‌ی محورهای طرح پاسخ داد.
در این طرح که دارای سه بند و دو تبصره است، آمده که «در راستای صیانت از منافع ملی و رعایت مقررات پادمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای هرگونه نتایج مذاکرات هسته‌ای با کشورهای ۱+۵ در صورتی معتبر است که الزامات این ماده واحده به صورت شفاف رعایت شود».
بند یک این طرح، می‌گوید که «لغو تحریم‌ها به طور یک‌جا و کامل باید در متن توافق‌نامه درج و در روز اجرای تعهدات ایران انجام شود».
در بند دو، بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به «انجام نظارت‌های متعارف از سایت‌های هسته‌ای» محدود و تاکید شده که «دسترسی به اماکن نظامی، امنیتی و حساس غیرهسته‌ای، اسناد و دانشمندان ممنوع است».
در بند سه نیز آمده که «هیچ محدودیتی برای کسب دانش و فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای و تحقیق و توسعه پذیرفته نیست».
در بندهای دو و سه اضافه شده که «باید مصوبات شورای‌عالی امنیت ملی رعایت شود».
هم‌چنین بر اساس دو تبصره‌ی این طرح، دولت باید نتیجه مذاکرات را به مجلس شورای اسلامی ارائه کند و وزیر امور خارجه نیز موظف است که روند اجرای توافق‌نامه را هر شش ماه یک بار به این مجلس گزارش نماید.
ممنوع کردن دسترسی بازرسان آژانس به مراکز نظامی در این طرح در حالی صورت می‌گیرد که امریکا و متحدان اروپایی‌اش تاکید کرده‌اند که توافقی که چنین دسترسی را تضمین نکند، امضا نخواهند کرد.
موضوع برداشته شدن فوری همه‌ی تحریم‌ها در روز اجرای تعهدات از سوی حکومت ایران نیز از جمله موضوعاتی است که طرف غربی تا کنون آن را رد کرده است. دولت امریکا می‌گوید که تنها تحریم‌های مرتبط با برنامه‌ی هسته‌ای ایران را به صورت فازبندی‌شده و پس از راستی‌آزمایی انجام تعهدات جمهوری اسلامی، تعلیق خواهد کرد.