۱۳۹۴ خرداد ۱۹, سه‌شنبه

علیرضا حقیقی : با خدا باش و پادشاهی کن


علیرضا حقیقی : با خدا باش و پادشاهی کن

خبر ورزشی :  علیرضا حقیقی‌؛ او که یک سال و اندی، حرف‌هایش را نزد، سکوت کرد و همیشه یک جمله کلیدی داشت: «حرف نزده را همیشه می‌شود زد.» حالا که لب به سخن می‌گشاید، از دل پُرش می‌گوید. اینکه از عملکردش انتقادهای مغرضانه شد اما دروازه‌بان جوان فوتبال ایران، مثل باتجربه‌ها حرف می‌زند.
می‌گوید این انتقادها باعث شد پیشرفت کند. در عین حال از منتقدانش تشکر می‌کند‌؛ جمله‌ای که معنای زیادی دارد. حقیقی در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرورزشی از حضور در ترکیب ثابت ایران در جام‌جهانی‌ و بعد جام ملت‌ها می‌گوید. از اینکه چه شد ناگهان به آن بالاها رسید...
هر بار که صحبت می‌کردیم، می‌گفتی حرف‌هایی برای گفتن داری. گویا در این مدت تحت فشار بودی...
صد در صد. من یک سال و نیم حرف نزدم و این دلیل داشت. دوست داشتم تمام تمرکزم را روی فوتبال بگذارم و لذت ببرم ولی بعضی‌ها از این سکوت من سوء‌استفاده کردند. هرطور که دوست داشتند، من را زدند تا تحت فشار قرار بگیرم. شرایط سختی بود ولی جا دارد از آنها یک تشکر ویژه هم کنم چون همین فشارها باعث شد تا عزمم را جزم کنم و پیشرفت داشته باشم. پس نمی‌توانم از دست‌شان زیاد ناراحت باشم چون باعث شدند تا من یاد بگیرم تمرکزم را بیشتر کنم و بتوانم از گذشته بهتر شوم.
رفتار فوتبالی‌ها در این مدت با تو چطور بود؟
بچه‌های تیم‌ملی که همه مثل برادر در کنار من بودند. آنها همیشه به من دلگرمی می‌دادند ولی خب... یکی، دو نفر بودند که متأسفانه از من انتقادهای مغرضانه می‌کردند اما من ناراحت نیستم. این انتقادها منصفانه نبود ولی باز هم گفتم مشکلی نیست. خیلی‌ها به من گفتند حرف بزن و جواب بده ولی همان‌طور که گفتم، دوست داشتم تمرکز کنم. الان هم دوست ندارم این تمرکزم را از دست بدهم. این کار را با من کردند ولی با دیگران نکنند.
البته کروش اعتماد زیادی به تو کرد. پایت ایستاد. در جام‌جهانی‌ و جام ملت‌ها فیکس تیم‌ملی بودی.
کروش که عاشق چشم و ابروی من یا عاشق تیپ و قیافه‌ام نیست. سرمربی می‌بیند چه کسی در تمرین و در بازی بهترین عملکرد را داشته و او را بازی می‌دهد. من چه در تمرینات و چه در بازی‌ها تلاش کردم تا بهترین باشم. خدا را شکر توانستم نظر مربی بزرگی مثل او را جلب کنم. کروش هم این تلاش را دید و من را بازی داد.
تو در جام‌جهانی‌ ناگهان فیکس شدی و خیلی‌ها باورشان نمی‌شد اما بعد از جام‌جهانی‌ به خاطر عملکردی که داشتی، محبوبیت زیادی به ‌دست ‌ آوردی.
من قبل از جام‌جهانی‌ تمام تمرکزم را روی تمرینات گذاشتم. به لطف خدا و اعتمادی که کارلوس کروش کرد، توانستم بازیکن ثابت تیم‌ملی شوم. باید از مردم هم تشکر کنم چون از همان اول حمایت لازم را از من انجام دادند. هواداران در برزیل برای من سنگ تمام گذاشتند و با تشویق‌های‌شان روحیه دادند. لطف خدا پشتم بود. من این را حس کردم. همین‌طور دعای مردم و طرفدارانم. هدف من این بود که بتوانم بهترین عملکرد را برای تیم‌ملی کشورم داشته باشم. الان هم هدفی جز این ندارم. طبیعی بود که در ابتدای کار حساسیت روی من زیاد باشد ولی به یک جمله ایمان دارم. اینکه با خدا باش و پادشاهی کن. من در این مدت تمام تمرکزم را روی فوتبال گذاشتم. در رسانه‌ها هم که اصلاً نبودم. گاهی احساس می‌کردم تنها هستم چون خودتان خبر دارید چه جوی برایم درست می‌شد. فقط تلاش کردم خودم را با فوتبالم نشان دهم نه چیز دیگری اما با وجود خدا، هوادارانم و همین‌طور دوستانی که از من حمایت کردند، اصلاً احساس تنهایی نکردم. از این به بعد هم روشم را عوض نمی‌کنم. دوست دارم اگر اشتباهی در گذشته کرده‌ام، تکرار نکنم. برای تیم‌ملی کشورم با جان و دل بازی کنم. حتی اگر روی نیمکت باشم، دوباره با تمام وجود در کنار تیم‌ملی خواهم بود.
بعد از جام‌جهانی‌ تو در جام ملت‌ها هم فیکس بازی کردی. پس از بازی با عراق بود که عده‌ای از تو انتقاد کردند. یادت هست؟
همان‌طور که گفتم، همیشه روی من فشار بود. روزی که خوب بودم، از من بد نوشتند و روزی که بد بودم، بدتر! البته دوستان زیادی هم داشتم که در این شرایط به من کمک کردند ولی در همان جام‌جهانی‌ هم چیزهایی بود و حرف‌هایی می‌زدند که من با آنها کنار آمدم. تجربه خوبی شد که بتوانم چیزهایی یاد بگیرم. بعد از جام ملت‌ها این جوی که راه افتاد، برایم تکراری بود. تا الان سعی کرده‌ام در چنین شرایطی پیشرفت کنم از این به بعد هم هدفم همین است.
انتقادها از تو به خاطر پنالتی‌ها بود. می‌گفتند چرا حقیقی نتوانسته یک پنالتی هم مهار کند؟ می‌گفتند تو پنالتی‌گیر نیستی و باید کروش تعویضت می‌کرد.
یک بازی، قطعاً ملاک خوبی برای قضاوت نیست. من قبلاً نشان دادم که اتفاقاً پنالتی‌گیر هستم. در پرسپولیس کارم را با گرفتن پنالتی آقای گل دنیا شروع کردم. بعد از آن دو فصل پی‌درپی با پنالتی‌هایی که گرفتم، کمک کردم تیم قهرمان جام‌حذفی شود. همه بچه‌ها تلاش کردند و من هم با حمایت هواداران توانستم در مهار پنالتی‌ها موفق باشم. همین امسال در پنافیل با گرفتن پنالتی باعث شدم تیم در جام‌حذفی صعود کند. اگر من یک بازی پنالتی نگرفته‌ام، نباید این حرف‌ها را بزنند. یک بازی ملاک قضاوت نیست. بعد هم از کارشناس‌ها می‌خواهم که یک بار پنالتی‌های عراق را نگاه کنند. حتی یک پنالتی را هم نزدیک من نزدند. به دورترین نقطه می‌زدند و مهارش خیلی سخت بود. اگر یک پنالتی نزدیک من بود و آن را نگرفتم، حق با منتقدانم است.
حقیقی: از چند تیم صاحبنام پیشنهاد دارم
علیرضا حقیقی فصل بعد به چه تیمی می‌رود؟ او از براگای پرتغال پیشنهاد دارد ولی فعلاً مقصدش مشخص نیست. علیرضا در این باره به خبرورزشی می‌گوید: «پیشنهاد براگا در رسانه‌های پرتغال مطرح شد در حالی که من چند پیشنهاد دیگر هم داشتم که رسانه‌ها چیزی درباره‌‌اش ننوشتند چون نمی‌دانستند. چند تیم دیگر پرتغال هم خواهان عقد قرارداد با من شده‌اند. یکی، دو تیم صاحبنام دیگر هم جزو مشتریانم هستند ولی دوست ندارم رسانه‌ای شود. من یک سال دیگر با روبین کازان قرارداد دارم. منتظرم وضعیتم در آینده مشخص شود. فعلاً چیزی را رسانه‌ای نمی‌کنم.»
حقیقی: متأسفم برای این فوتبال که از تجربه عابدزاده استفاده نمی‌کند
پرسپولیسی ‌بودن این نیست که شما هر روز عدد ۶ را نشان دهید

علیرضا حقیقی گلر محبوب تیم ‌ملی دیروز در کنفرانسی مطبوعاتی رودرروی خبرنگاران نشست و به سؤالات آنها پاسخ داد. خلاصه‌ای از این حرف‌ها را می‌خوانید.
برای اینکه بتوانم در تیم ‌ملی و تیم باشگاهی‌ام آرامش داشته باشم نیاز به کمک و حمایت داشتم اما یکسری از رسانه‌ها فقط انتقاد می‌کردند و از سکوت من سوءاستفاده شد. برخی شب خواب می‌دیدند و صبح در روزنامه خود چیزی به دروغ علیه من می‌نوشتند.
من هنوز هم پسر پرسپولیس هستم و افتخار می‌کنم که پرسپولیسی‌ها من را پسر خودشان و این باشگاه بزرگ بدانند. پرسپولیسی ‌بودن این نیست که شما هر روز عدد 6 را نشان دهید یا مصاحبه کنید و بگویید می‌خواهم به پرسپولیس بیایم، شما باید در دل‌تان و قلب‌تان پرسپولیسی باشید و در روزهای سخت شرایط تیم را درک کنید، در روزهای خوشی همه هستند و عکس سلفی هم می‌گیرند.
به عقیده خیلی‌ها من مقابل آرژانتین هیچ کاری انجام ندادم! البته باید بگویم به نظر خیلی از کارشناسان خارجی که بازی‌های جام‌ جهانی‌ را زیر نظر داشتند عملکرد من در این مسابقات درخشان بود.
من اولین دروازه‌بانی بودم که توانستم در تیم ‌ملی ایران و در جام ‌جهانی‌ کلین‌شیت کنم اما کسی از عملکرد من مقابل نیجریه صحبت هم نکرد.
نظر شخصی من این است که عملکرد خیلی خوبی در جام‌ جهانی‌ و جام ملت‌ها داشتم. در جام ‌جهانی‌ با 5/3 بازی ملی داخل دروازه‌ تیم ‌ملی ایستادم و مقابل نیجریه که ستاره‌های زیادی داشت، توانستم دروازه تیم ‌ملی را بسته نگه دارم.
در برنامه پرطرفدارشان بازی مرا کارشناسی می‌کنند و می‌گویند حقیقی توپ را در بازی با عراق جایی دفع کرد که هیچ کدام از بازیکنان حضور نداشتند اما من باید توپ را همان جا دفع می‌کردم اینکه مدافع سر جای خودش نیست مقصر من نیستم. نمی‌دانم کدام کارشناس و با چه اسمی چنین کارشناسی‌ای انجام داده است.
هیچ‌کس نمی‌گوید من با کتف مصدوم مقابل عراق بازی کردم. متأسفانه فقط مسائل منفی را منتشر می‌کنند.
در پنافیل در خیلی از بازی‌ها عملکردم به گونه‌ای بود که به گفته مطبوعات پرتغال و نه به گفته من، توانستم نمره بالایی بگیرم. روزنامه رکورد که از معتبرترین روزنامه‌های این کشور است بعد از هر بازی به بازیکنان نمره می‌داد و خدا را شکر که توانستم در اکثر بازی‌ها نمره بالایی بگیرم و چندین بار بهترین بازیکن زمین و حتی بهترین بازیکن هفته شدم.
نمی‌دانم این شایعات از کجا بیرون می‌آید که مدیر برنامه من و کروش یکی است! من حتی نمی‌دانم مدیر برنامه‌های او کیست و حتی در شخصیت او نمی‌بینم که به خاطر چندرغاز حق ترانسفر علیرضا حقیقی، مرا به تیم‌های پرتغالی بفرستد.
من به آقای عابدزاده ارادت خاصی دارم و همیشه هم گفته‌ام یکی از افتخاراتم شاگردی او بوده است. به حال فوتبال خودمان تأسف می‌خورم که باید عابدزاده در آمریکا باشد و ما از تجربه او استفاده نکنیم.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر