۱۳۹۴ خرداد ۳۰, شنبه

دادسرای نظامی «حکم به توقف» ساخت‌وساز سپاه مقابل عمارت عشرت آباد داد

دادسرای نظامی «حکم به توقف» ساخت‌وساز سپاه مقابل عمارت عشرت آباد داد

نمایی از ساخت‌وساز در مقابل عمارت کلاه فرنگی در پادگان سپاهکیانوش تکلو، مدیر دفتر حقوقی و املاک اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران، روز جمعه ۲۹ خردادماه گفته است که دادسرای نظامی تهران حکم توقف هر نوع ساخت‌وساز در حریم منظری «عمارت کلاه فرنگی» واقع در پادگان «عشرت آباد» را ابلاغ کرده است.
 
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، این حکم در خصوص نصب اسکلت‌های آهنی غول‌پیکر که حالا حدود ۱۴ طبقه آن ساخته شده و حدود ۷۰ متر با عمارت تاریخی «عشرت‌آباد» فاصله دارد، صادر شده است.
 
مدیر دفتر حقوقی و املاک اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران «با تاکید بر داشتن ضمانت اجرایی این حکم که توسط دادسرای نظامی تهران صادر شده است»،‌ اظهار داشت: «بر اساس اعلام دادسرای نظامی، ابلاغ این حکم به مسئولان پروژه یک پروسه‌ شاید چند روزه دارد که بر آن اساس این حکم باید نخست به دژبان سپاه تحویل داده شود، آن‌ها نیز باید حکم را به دست عوامل اجرایی بسپارند، ‌تا سپس حکم به مسئولان مربوطه ابلاغ شود».
 
کیانوش تکلو در پاسخ به این پرسش که چرا بخش حقوقی میراث فرهنگی تهران، پس از گذشت حدود ۹ ماه شکایت خود را به دادسرای نظامی تحویل داده است، اظهار داشت: «قرار بود موضوع "عشرت‌آباد" با نشست‌های فنی توسط شورای عالی معماری و شهرسازی با نتیجه‌ی تعدیل طبقات غیرمجاز حل شود، اما تاکنون در این زمینه موفق نبوده است و جلسات برگزار شده به نتایج مطلوبی برای بحث حریم منظری عمارت کلاه فرنگی نرسید، بنابراین میراث فرهنگی نسبت به پیگیری شکایت خود از دادسرای نظامی اقدام و موفق به گرفتن دستور قضایی شد».
«عمارت کلاه فرنگی» فرح آباد به دستور مظفرالدین شاه قاجار با الگوی معماری ایرانی در چهار طبقه ساخته شده استطبق این گزارش ساخت‌وساز در محدوده‌ ۷۰ متری کاخ عشرت‌آباد از شهریور سال گذشته آغاز شد.
 
به گزارش ایسنا، شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در ۱۷ فروردین ۹۴ موضوع ساخت‌وساز در اراضی شمال میدان سپاه تهران را مطرح کرد و با تاکید بر اینکه عمارت تاریخی «عشرت‌آباد» باید برای استفاده عموم مهیا شود، مصوب کرد: «عملیات ساختمانی در محدوده عمارت متوقف و نقشه‌ها مجدد با توجه به ضوابط پهنه و ضوابط میراث فرهنگی بازنگری و اصلاح شود».
 
طبق این گزارش اما مسئولان پروژه‌ ساخت‌وساز در پادگان سپاه پاسداران و در حریم «عشرت‌آباد» به این حکم توجهی نکردند.
با این حال، محمد مهدی تندگویان، نایب‌رییس کمیسیون معماری و شهرسازی از صدور رای نهایی کمیسیون ماده پنج در چهارم خردادماه درباره تخلف صورت گرفته در سازه عشرت آباد خبر داد و گفت: «ارتفاع این سازه تا سقف ۱۶ متر تعیین شد».
اما مسئولان پروژه‌ ساخت‌وساز در پادگان سپاه پاسداران به این حکم نیز توجه نکرده‌اند.
 
«عمارت کلاه فرنگی» فرح‌آباد به دستور مظفرالدین شاه قاجار با الگوی معماری ایرانی در چهار طبقه ساخته شده است. این بنا در دوره‌ای به عنوان خوابگاه انیس‌الدوله یکی از همسران ناصرالدین شاه کاربری داشت و در جنوب شرق این عمارت حوض دایره‌ای بزرگی قرار گرفته که آب آن با آب قنات پر می‌شده است.
 
اما پس از سقوط سلسله قاجار و روی کار آمدن سلسله پهلوی، این باغ و کاخ همراه با خانه‌های دور حوض برای کاربری پادگانی به شهربانی واگذار شد و از آن رو آن را پادگان «شهربانی» یا «عشرت‌آباد» نامیدند.
پس از انقلاب این پادگان توسط سپاه پاسداران مصادره شد و به «پادگان ولیعصر» تغییر نام پیدا کرد.
 
یک زندان سپاه پاسداران در این پادگان قرار دارد و شماری از نیروهای ملی-مذهبی که در سال ۱۳۷۹ بازداشت شدند در این زندان نگهداری می‌شدند.
 
عمارت کلاه فرنگی عشرت آباد در ۲۳ فروردین ۱۳۴۶ با شماره ثبت ۶۴۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.
به گزارش خبرگزاری مهر، در دی ماه سال ۱۳۹۲ احمد مسجد جامعی که آن زمان ریاست شورای شهر تهران را بر عهده داشت همراه با خبرنگاران و مسئولان سازمان میراث فرهنگی کل و اداره استان تهران و شهرداری به ستاد فرماندهی نیروی دریایی سپاه پاسداران رفت و از عمارت کلاه فرنگی عشرت آباد که به موزه نیروی دریایی سپاه پاسداران تبدیل شده، دیدن کرد.
 
طبق این گزارش این اولین باری بود که مسئولان این موزه راضی می‌شدند تا خبرنگاران و عکاسان به این محوطه رفته و از این بنای تاریخی که سال‌ها در حصار دیوارها از چشم مردم پنهان شده بود، دیدن کنند تا به مردم معرفی شود.
 
 احمد مسجد جامعی  پس از آن دیدار گفته بود: «مشکلاتی در درون ساختمان مشاهده می‌شود که ناشی از تغییرات ایجاد شده برای تبدیل این ساختمان تاریخی ارزشمند به موزه است».

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر