۱۳۹۴ خرداد ۱۷, یکشنبه

در ترکیه و در آستانه انتخابات، شعار «مرگ بر اردوغان» سر داده شد

در ترکیه و در آستانه انتخابات، شعار «مرگ بر اردوغان» سر داده شد

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در یک میتینگ انتخاباتییک روز پس از انفجارهای شهر دیاربکر ترکیه، صدها نفر در این شهر کردنشین و در محل وقوع انفجارها، شعار «اردوغان قاتل» سر داده‌اند.
به گزارش شنبه ۱۶ خرداد خبرگزاری رویترز، معترضان خشمگین پلاکاردی در دست داشتند که بر روی آن نوشته شده بود «صلح علیرغم همه چیز» ولی در عین حال خطاب به حزب حاکم عدالت و توسعه شعار می‌دادند: «تاوان این کار را خواهی داد».
 
جمعه ۱۵ خرداد، وقوع دو انفجار در جریان میتینگ انتخاباتی حزب دموکراتیک خلق‌ها در شهر دیاربکر، به مرگ دست‌کم دو نفر و زخمی شدن بیش از ۲۰۰ نفر منجر شد.
 
این حزب ریشه کردی دارد و در عین حال مورد حمایت بخشی از چپ‌های ترکیه نیز است.
قرار بود در جریان میتینگ انتخاباتی حزب دموکراتیک خلق‌ها، صلاح‌الدین دمیرتاش، رهبر این حزب سخنرانی کند.
احمد داوداوغلو، نخست وزیر ترکیه، دو بمب دست‌ساز را عامل این انفجارها عنوان کرده است.
 
یک روز بعد از این انفجارها، آقای دمیرتاش، رئیس جمهور ترکیه را به «احترام نگذاشتن» به قربانیان حادثه متهم کرده و خواستار عذرخواهی او شده است.
 
رهبر حزب دموکراتیک خلق‌های ترکیه در یک سخنرانی در استانبول، از اینکه رجب طیب اردوغان بعد از این انفجار در اجتماع طرفدارانش سخنرانی کرد و اشاره‌ای با حادثه نداشت، انتقاد کرده است.
 
آقای دمیرتاش گفته است: «او {اردوغان} باید به دیاربکر برود. مگر او رئیس جمهور ۷۷ میلیون نفر نیست؟ او باید در جایی که مردم کشته شدند گل بگذارد.»
 
رجب طیب اردوغان بعدا انفجارهای رخ داده را تسلیت گفت و آنها را «فتنه‌ای» در آستانه انتخابات سراسری این کشور توصیف کرد.
اما ادریس بالوکن، قائم‌مقام حزب دموکراتیک خلق‌ها هم گفته که این حزب معتقد است «گفتمانی» که رئیس جمهور ترکیه و حزب عدالت و توسعه علیه این حزب کردی به کار گرفته‌اند، راه را برای انفجارهای اخیر هموار کرده است.
 
این در حالی است که آقای اردوغان، صلاح‌الدین دمیرتاش را به «تحریک خشونت» در ترکیه متهم کرده است.
 
حزب دموکراتیک خلق‌ها امیدوار است که بتواند به حد نصاب ۱۰ درصد آرای انتخابات روز یکشنبه برسد تا بتواند کرسی‌هایی در مجلس ترکیه به دست بیاورد و در برابر اقتدار حزب حاکم عدالت و توسعه ایستادگی کند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر