۱۳۹۴ فروردین ۲۹, شنبه

مبادله جوک و طنز در مواجهه با موضوع جدی مذاکرات اتمی

مبادله جوک و طنز در مواجهه با موضوع جدی مذاکرات اتمی

  • 9 ساعت پیش
شادی مردم تهران یک روز پس از به دست آمدن تفاهم اولیه اتمی در جریان مذاکرات لوزان سوئیس
در حالی که مذاکرات حساس ایران و گروه ۱+۵ برای آغاز نگارش متن توافق جامع اتمی قرار است این هفته آغاز شود، شهروندان ایرانی ها با موضوع جدی مذاکرات هسته ای با طنز برخورد می کنند و درباره نتیجه تفاهم نامه و دستیابی به یک موافقتنامه نهایی هسته ای در آینده، جوک و لطیفه می سازند و توسط شبکه های پیام رسان هم برای هم می فرستند.
این جوک ها تا چند روز بعد از تفاهم اولیه هسته ای در لوزان هم ادامه داشت. ایران و گروه ۱+۵ برسر چارچوب راه حل های دستیابی به یک موافقتنامه جامع اتمی در ۱۳ فروردین (دوم آوریل) در لوزان سویس تفاهم کردند. هرچند اظهارنظرهای متنوع درباره مفاد جزئیات تفاهم لوزان به بحثی جدی در ایران و آمریکا بدل شده اما جنبه جدی این تفاهم دستمایه جوک و طنز در ایران است.

"نماز جمعه در کاخ سفید"

طنز های مربوط به احتمال برقراری رابطه بین ایران و آمریکا حاکی از خشنودی فراوان و آسودگی خیال سازندگان جوک هاست است که آن را نشانه ای از پایان انزوای کشورشان در جامعه بین المللی می دانند: "اوباما حالا که رابطمون خوب شده نماز جمعه این هفته رو بندازیم تو حیاط کاخ سفید" یا در نمونه ای دیگر "بعد از نام گذاری منهتن به مش حسن به دستور اوباما، به دستور روحانی هم نام شهر اراک به باراک تغییر کرد."
بعضی هم از بابت سردادن شعار "مرگ برآمریکا" ابراز نگرانی کرده اند. یک کاربر اینترنتی یک روز پس از اعلام تفاهم اولیه اتمی نوشته بود: "امروز روز جمعه ست حالا باید چیکار بکنیم در نماز جمعه شعار مرگ بر آمریکا بدیم یا نه؟"
تفاهم اولیه اتمی پس از یک سال و نیم مذاکره و در پایان هشت روز گفت و گوهای فشرده به دست آمد
اما بعضی جوک ها خوشبینانه نیستند "شانس نداریم که حالا که داره رابطمون با آمریکا خوب می شه اقتصادشون تعطیل می شه هیچی دیگه از فردا باید خرج مردم مظلوم آمریکا رو هم بدیم." این جوک به کمک های مالی ایران به فلسطینی ها، لبنان و سوریه اشاره می کند. بعضی از این جوک ها جنبه اجتماعی دارد. مثلا یکی در مورد احتمال ورود مردان مجرد آمریکایی به تهران است: "شوهرهای آمریکایی در راه تهران اند."
این جوک ها نشان دهنده اهمیت موضوع رابطه ایران و آمریکا در صحبت های روزمره مردم ایران است. بعد از انقلاب بهمن سال ۱۳۵۷ که منجر به سقوط شاه شد رابطه ایران و آمریکا رو به تیرگی گذاشت و بعد از ماجرای گروگان گیری کارکنان سفارتخانه آمریکا به مدت ۴۴۴ روز در تهران، رابطه دوکشور وخیم تر شد و از آن زمان تاکنون سفارتخانه آمریکا در تهران تعطیل است.
جوک های فراوان درباره عادی شدن روابط ایران و آمریکا می تواند نشانی از شوق شهروندان ایرانی به پایان دادن به بیش از سه دهه دشمنی میان کشورشان و آمریکا باشد.

"پورشه یا مازراتی "

بازگشت وزیر امور خارجه ایران از مذاکرات اتمی در میان استقبال مردم
دورنمای بهبود وضع اقتصادی هم دستمایه طنز های متعددی بوده است. "با کلی بدبختی ۲۰ میلیون جمع کرده بودم یه پراید بخرم، الان با این توافق نمیدونم پورشه بخرم یا مازراتی."
تغییر معجزه آسای فضای اجتماعی ایران که رعایت حجاب اسلامی در آن اجباری نباشد هم یکی دیگر از موضوعاتی است که درباره آن پس از تفاهم اخیر اتمی لطیفه ساخته شده است: "دوستان توافق برسر مسئله هسته ای بود! خواهش می کنم اطلاع رسانی کنید مردم با تاپ و شلوارک نیان بیرون."
به گفته ناظران شادی مردم ایران در خیابان های بسیاری از شهرهای ایران که در پی اعلام تفاهم برسر "چارچوب " راه حل های دستیابی به یک موافقت نامه جامع هسته ای روی داد، به خوبی نشان دهنده اشتیاق مردم ایران برای پایان مشکلات مربوط به تحریم های اقتصادی سال های اخیر است.
اما این اولین باری نیست که ایرانی ها در مورد یک مسئله بسیار جدی به طنز روی آورده اند. لطیفه سازی درباره مذاکرات اتمی از دوران سعید جلیلی آغاز شده بود. سایت تابناک می نویسد این دوره دایره نقد بسیار محدود بود و بسیاری از اوقات با همین طنزها به نقد توافق پرداخته می‌شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر