۱۳۹۴ اردیبهشت ۱۰, پنجشنبه

نیروهای امنیتی افغان عملیات پاکسازی طالبان را در قندوز آغاز کردند

نیروهای امنیتی افغان عملیات پاکسازی طالبان را در قندوز آغاز کردند

  • 54 دقیقه پیش
یکی از نیروهای امنیتی افغان. عکس از آرشیو
مقام‌های محلی قندوز در شمال افغانستان می‌گویند که پس از پیشروی نیروهای امنیتی افغان و عقب نشینی مخالفین، عملیات پاکسازی طالبان را آغاز کرده‌اند.
درگیری میان نیروهای امنیتی افغان و طالبان از یک هفته پیش به این سو در نقاط مختلف ولایت قندوز جریان دارد. در جریان این درگیری‌ها حتی نگرانی از سقوط بعضی مناطق به دست طالبان به وجود آمده بود.
اما اکنون مقامات امنیتی افغان می‌گویند اوضاع را در کنترل دارند و جای هیچ نگرانی نیست.
محمد عمر صافی، والی قندوز، به بی‌بی‌سی گفت که پس از پیشروی نیروهای امنیتی و عقب نشینی طالبان، در سه منطقه گور تپه در ده کیلومتری شمال شرق شهر قندوز، منطقه تلاوته در ۲۰ کیلومتری شمال شهر و در ولسوالی امام صاحب عملیات پاکسازی مخالفان مسلح را آغاز کرده‌اند.
همچنین به گفته وی، در نتیجه عملیات نیروهای امنیتی افغان راه‌های ولسوالی امام صاحب که در درگیری‌ها بسته شده بود، دوباره به روی رفت و آمد مردم باز شده است.
از دیشب برق شهر قندوز، در نتیجه آسیب دیدن یکی از پایه‌های برق در این درگیری ها، قطع و صبح امروز دوباره وصل شد.
آقای صافی می‌گوید که در درگیری‌های اخیر در این ولایت صد مخالف مسلح به شمول جنگجویان چچنی، ازبکستانی و تاجیکستانی کشته و نزدیک به صد مخالف دیگر نیز زخمی شده‌اند. اجساد شماری از این افراد به دست نیروهای دولتی افتاده است.
او افزود که در این درگیری‌ها بیست نفر از نیروهای امنیتی افغان کشته و بیست نفر دیگر نیز زخمی شده اند.
طالبان نیز با نشر خبرنامه‌ای ادعا کردند که تلفات سنگینی را (بیش از ۳۰۰ کشته) به نیروهای دولتی وارد ساخته اند و چندین پاسگاه امنیتی افغان‌ها را تصرف کرده‌اند.
طالبان ادعا کرده‌اند که غنیمت‌های زیادی را نیز از نیروهای امنیتی افغان به دست آورده‌اند.
درگیری یک هفته گذشته باعث شده که شماری از خانواده‌های ساکن از مناطق جنگی، بیجا شوند. آمار دقیق این خانواده‌ها مشخص نیست اما گزارش شده است که آنها نیاز به کمک‌های فوری دارند.
قندوز از ولایات مهم در شمال شرق افغانستان است که مرز مشترک با تاجیکستان دارد و بندر شیرخان، از مهمترین بنادر افغانستان، در این ولایت واقع است.
در ماه‌های اخیر ولایت‌های شمالی افغانستان شاهد ناامنی بوده اما مقام های وزارت داخله/کشور می‌گویند که نیروهای مخالف از سال ۲۰۱۳ برنامه جابجایی در شمال افغانستان را داشتند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر