۱۳۹۴ اردیبهشت ۸, سه‌شنبه

حضور پررنگ و جنجالی هند در بازسازی افغانستان

حضور پررنگ و جنجالی هند در بازسازی افغانستان

  • 4 ساعت پیش
مدرن ترین ساختمان مجلس افغانستان توسط کشور هند ساخته شده است
هند با کمک بیش از دو میلیارد دلار به افغانستان در ۱۴ سال گذشته، بعد آمریکا، بریتانیا، ژاپن و آلمان پنجمین کشور بزرگ کمک کننده به افغانستان است و در تمام عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، آموزشی و اجتماعی افغانستان حضور داشته است.
هم اکنون ساختمان جدید مجلس افغانستان در غرب شهر کابل با کمک مالی هند در حال ساخت است که هزینه آن بالغ بر حدود ۲۵۰ میلیون دلار برآورد شده است.
هند که از کمک کنندگان سنتی دولت‌های مرکزی افغانستان به شمار می‌رود، تاکنون در عرصه آموزش، زیر ساختها، امنیت، زراعت، بهداشت، حکومت‌داری و حمایت‌های اجتماعی دولت افغانستان را یاری رسانده است.
این کشور تلاش کرده است که در نا امن ترین و دور افتاده ترین مناطق افغانستان حضور داشته باشد. دهلی از سال ۱۳۸۶ تاکنون به ارزش ۲۰ میلیون دلار در ۸۸ ولسوالی مرزی، ۱۲ ولایت افغانستان، بیش از ۱۶۷ پروژه بازسازی را حمایت مالی کرده است.
بند سلما در شرق ولایت هرات و در ولسوالی چشت شریف موقعیت دارد
در سال ۱۳۹۲ نیز هند ۱۰۰ میلیون دلار برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای در سراسر افغانستان اختصاص داد که ساخت یک استادیوم کریکت در ولایت قندهار نیز از این جمله بود.
علاوه بر آن هند برای ساخت جاده زرنج از مرز ایران تا دل آرام ولایت قندهار به طول ۲۱۸ کیلومتر حدود ۸۵ میلیون دلار هزینه کرده است. جاده‌ای که برای هر کیلومتر آن به گفته مقامات افغان یک نیروی امنیتی کشته شده است.
برای تکمیل این طرح و راهیابی افغانستان به آبهای آزاد، قرار است که هند برای تجهیز و بازسازی بندر چاربهار ایران که مسیر جایگزین برای بنادر آبی پاکستان تلقی می‌شود، نیز سرمایه گذاری کند.
در کنار جاده سازی، هند هزینه ساخت خطوط انتقال برق از شهر پلخمری ولایت بغلان در شمال افغانستان را تا کابل پایتخت این کشور پرداخته است.
این کشور چند ایستگاه توزیع برق را در منطقه چمتله ولایت کابل، پلخمری و دوشی ولایت بغلان و چاریکار ولایت پروان ساخته است.
بزرگترین طرح بازسازی دیگر کشور هند ساخت سد سلما بر روی روخانه هریرود در ولایت هرات است که توسط این کشور با کمک مالی حدود ۷۰ میلیون دلار اکنون در حال اتمام است.
اغلب پروژه های هند در افغانستان با چالش‌های امنیتی مواجه بوده اند. بند برق آبی سلما بارها هدف حملات مسلحانه قرار گرفته است و مقامات امنیتی نیز گزارش داده‌اند که چند طرح تخریبی برای انهدام آنرا خنثی کرده اند.
بزرگترین پرچم افغانستان نیز توسط کشور وزیر امور خارجه هند و حامدکرزی در تپه بی بی مهر کابل بر افراشته شد
با تکیمل این طرح بیش از ۴۲ مگاوات برق مورد نیاز هرات و ولایات همجوار آن تامین خواهد شد و بیش از ۲۰۰ هزار جریب زمین از مسیر هریرود تا مرز ایران در منطقه ذوالفقار را آبیاری خواهد کرد.
علاوه بر آن هند در زمینه بهداشت نیز افغانستان را یاری رسانده و این کشور ساخت بیمارستان ایندیرا گاندی را در شهر کابل به عهده داشته است.
در کنار آن بیماران افغان نیز به دلیل سهولت‌های که در قسمت گرفتن ویزای هند فراهم است، برای درمان به این کشور سفر می‌کنند. براساس اعلام نهادهای مرتبط از ۳۰۰ نفری که روزانه از افغانستان ویزای هند را می‌گیرند، ۷۰ درصد آنان برای درمان به هند سفر می‌کنند.
اتاق تجارت و صنایع افغانستان گفته است که بررسی این نهاد نشان داده که حداقل مصارف بیمارانی‌که به خارج از افغانستان برای درمان سفر می‌کنند، روزانه دو هزار دلار برآورد شده است.
آموزش یکی از بخش‌های عمده دیگر است که هند در سالهای گذشته روی آن سرمایه گذاری بزرگ کرده است. این کشور سالانه حدود ۶۷۵ بورس تحصیلی به شاگردان افغانستان داده که در زمینه‌های مختلف تحصیل می‌کنند و از ۱۵ هزار دانشجوی افغان که در خارج این کشور در حال آموزش هستند، ۵ هزار در هند به سر می‌برند.
بلند ترین پرچم افغانستان که اکنون در مرکز شهر کابل در اهتزاز است از سوی دولت هند به افغانستان اهدا شده و وزیر خارجه هند همراه با حامد کرزی، رئیس جمهوری پیشین افغانستان آنرا بر بالای تپه بی بی مهرو در منطقه وزیر اکبرخان کابل بر افراشتند.
اما پاکستان رقیب منطقه‌ای هند و همسایه افغانستان از این نقش فعال هند در افغانستان ناراض بوده است و حضور هند در افغانستان را تهدید برای امنیت خود می‌پندارد. پروژه‌های توسعه‌ای هند در افغانستان پیوسته هدف حملات شورشیان بوده است و نمایندگی‌های سیاسی هند در افغانستان از جمله سفارت آن در کابل بارها هدف حملات انتحاری قرار گرفتند.
مقامات پاکستان در گذشته از وجود کنسولگری‌‌های هند در ولایات قندهار، خوست و ننگرهار که همه با پاکستان هم‌مرز اند، انتقاد کرده اند و هند را متهم کرده اند که از خاک افغانستان برای تحریک جدایی طلبان بلوچ در استفاده می‌کند؛ اتهام‌هایی‌که هند همواره آن را رد کرده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر