۱۳۹۴ فروردین ۲۴, دوشنبه

وزیر ارشاد: خبرنگار اسرائیلی با دغل‌کاری وارد ایران شده بود

وزیر ارشاد: خبرنگار اسرائیلی با دغل‌کاری وارد ایران شده بود

  • 7 ساعت پیش
اورلی آزولای در سفر دو هفته‌ای به ایران با یهودیان شهرهای اصفهان، همدان و شیراز دیدار کرده است
علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد ایران در واکنش به انتقادها از سفر اورلی آزولای، خبرنگار یک روزنامه اسرائیلی به ایران او را به "دغل‌کاری" متهم کرده و گفته است که این روزنامه‌نگار به عنوان توریست وارد ایران شده و بعد از خروجش معلوم شده که خبرنگار اسرائیلی است.
به گفته آقای جنتی خانم آزولای با پاسپورت اروپایی وارد ایران شده است.
این در حالی است که مدیر کل رسانه‌های خارجی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به خبرگزاری مهر گفته بود که این روزنامه‌نگار اسرائیلی با گذرنامه آمریکایی به ایران سفر کرده است.
به گفته محمد منصور کوشش، وزارت ارشاد در حال پیگیری این موضوع است که "آیا او ویزایش را در سفارتخانه گرفته یا در فرودگاه به او تحویل شده است".
اورلی آزولای، رئیس دفتر واشنگتن روزنامه اسرائیلی یدیوت آحارانوت در سفری دو هفته‌ای به ایران به شهرهای مختلف سفر کرد.
او در مطلبی با عنوان "دیدار با یهودی‌های ایران" در روزنامه آحارانوت درباره بازدید خود از کنیسه‌هایی در شهرهای اصفهان، همدان و شیراز گزارش داده و عکس‌هایی از این دیدارها منتشر کرده است.
ویدئویی که از این سفر در یوتیوب منتشر شده بود، از دسترس خارج شده است.
______________________
روادید فرودگاهی در ایران
بر اساس قوانین ایران گردشگران خارجی برای اقامت دو هفته‌‌ای یا کمتر از آن، می‌توانند به جای مراجعه به دفاتر کنسولی ایران، هنگام ورود به این کشور - از بعضی مبادی ورودی - روادید توریستی را دریافت کنند. هر چند این قانون شامل شهروندان تعدادی از کشورها از جمله آمریکا و بریتانیا نمی‌شود.
______________________

انتقاد از 'غفلت مسئولان'

سفر خانم آزولای با انتقاد شدید رسانه‌های محافظه‌کار در ایران روبرو شده است.
کیهان این سوال را مطرح کرد که "حتی اگر وی با گذرنامه جعلی وارد شده باشد - که احتمال آن زیاد است - شناسایی یکی از مشهورترین خبرنگاران اسرائیلی کار سختی نیست و معلوم نیست غفلت در این مسئله مهم، چه توجیهی دارد."
حدود هشت سال پیش دولت عربستان سعودی از سفر اورلی آزولای که قصد داشت برای پوشش اخبار مربوط به سفر بان کی‌مون، دبیر کل سازمان ملل متحد وارد ریاض شود، جلوگیری کرده بود.
در آن زمان رسانه‌ها گزارش دادند که خانم آزولای که متولد اسرائیل است، با گذرنامه فرانسوی‌اش برای ورود به عربستان درخواست روادید کرده است.
در گزارش نیویورک تایمز در آن زمان گفته شده که اورلی آزولای در دو سال گذشته (بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۷) هم به ایران سفر کرده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر