۱۳۹۴ فروردین ۲۴, دوشنبه

ایران خواستار تشکیل دولت جدید یمن 'با حضور همه گروه‌ها' شد

ایران خواستار تشکیل دولت جدید یمن 'با حضور همه گروه‌ها' شد

  • 5 ساعت پیش
  •  
  •  اظهارنظر
وزرای امور خارجه قراقستان و ایران در شهر آستانه با هم دیدار کردند
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران خواستار تشکیل دولت جدید یمن با "مشارکت همه گروه‌های سیاسی یمنی" شده است.
آقای ظریف که برای گفت و گو با مقام های قزاقستان به آستانه سفر کرده بود، در یک کنفرانس خبری مشترک با وزیر امور خارجه قزاقستان گفته است که ایران می‌تواند در "فرایند دوره گذار سیاسی در یمن" نقش ایفا کند.
هفته گذشته آقای ظریف برای بحث و گفت و گو درباره مسائل منطقه از جمله وقایع جاری در یمن، به عمان و پاکستان سفر کرده بود.
وزیر امور خارجه ایران در اسلام آباد، پایتخت پاکستان پیشنهاد چهار مرحله ای شامل آتش‌بس، کمک های انساندوستانه، گفت وگو میان گروه های سیاسی و تشکیل دولت فراگیر یمن را مطرح کرده بود.
عملیات هوایی ائتلاف به رهبری عربستان علیه مخالفان دولت یمن که از حدود دو هفته پیش آغاز شده همچنان ادامه دارد.
مقام های سیاسی و نظامی ایران که به طور کم سابقه ای از این اقدام انتقاد کرده اند، خواهان توقف حملات عربستان سعودی و موتلفانش به یمن شده اند.

وزارت خارجه ایران: عربستان قوانین بین المللی را زیر پا گذاشته

مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به اظهارات روز گذشته سعود الفیصل وزیر امور خارجه عربستان که خواستار "پایان دخالت ایران در امور یمن" شده بود گفته "مقام سعودی در حالی از مداخله در امور یمن صحبت می‌کند که بیش از دو هفته است نیروهای نظامی این کشور با زیر پا گذاشتن قوانین و موازین شناخته شده بین المللی... حاضر به شنیدن درخواست‌های مشروع بین المللی برای توقف جنگ علیه یک کشور و ملت بی دفاع نیستند."
سعود الفیصل، در نشستی خبری با لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه که به ریاض سفر کرده، گفته بود "ایران با چه توجیهی خواهان توقف عملیات ما در یمن است؟ ... ما به یمن رفتیم تا به دولت مشروع این کشور کمک کنیم. اختیار امور یمن دست ایران نیست."
_________________________________________

درباره بحران یمن و اختلاف ایران و عربستان

در بحران یمن، ایران از شبه‌نظامیان گروه موسوم به انصارالله یا حوثی‌ها، که به اقلیت زیدی مذهب یمن تعلق دارند حمایت می‌کند هر چند تاکید داشته که این حمایت شامل ارسال کمک نظامی نمی‌شود. در مقابل، ائتلاف به رهبری عربستان سعودی حامی عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهور یمن است که در پی تصرف پایتخت توسط شبه نظامیان حوثی در ماه سپتامبر سال گذشته، عملا قدرت را از دست داد و بعدا به عدن در جنوب یمن گریخت و با شدت گرفتن عملیات نظامی و پیشروی حوثی‌ها به سوی عدن، از یمن خارج شد.
جمهوری اسلامی ایران و برخی گروه‌های شیعه طرفدار ایران در منطقه به خصوص در عراق و لبنان، با عملیات عربستان در یمن به شدت مخالفت کرده‌اند، اما دولت عربستان توانسته است حمایت نظامی و سیاسی شماری از کشورهای منطقه از جمله اکثر اعضای شورای همکاری خلیج فارس را به دست آورد. آیت الله علی خامنه ای در انتقادی کم سابقه، عملیات هوایی ائتلاف به رهبری عربستان در یمن را با حمله اسرائیل به غزه مشابه دانست و خواستار توقف آن شد، اما عربستان به درخواست ایران جواب رد داده است.
احمدرضا پوردستان، فرمانده نیروی زمینی ارتش ایران به عربستان درباره حمله به یمن هشدار داد و پیش‌بینی کرد که عربستان "در این تجاوز شکست خواهد خورد."
________________________________________

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر