۱۳۹۴ فروردین ۲۷, پنجشنبه

آیا 'سیری' با همجنسگرایان روس مشکل دارد؟

آیا 'سیری' با همجنسگرایان روس مشکل دارد؟

  • 16 آوریل 2015 - 27 فروردین 1394
کاربر روسی که می‌خواست از 'سیری'، دستیار مجازی شرکت اپل، درباره باشگاه‌های شبانه همجنسگرایان اطلاعات بگیرد، جواب‌های عجیبی و غریبی دریافت کرد. اپل مصرانه می‌گوید که این جواب‌های عجیب نتیجه یک اشکال نرم‌افزاری بوده.
در اوایل هفته ویدیویی از یک مکالمه به زبان روسی بین "سیری" و مردی که خود را آلکس معرفی می‌کرد منتشر شد و حالا به طور گسترده‌ای در یوتیوب و ردایت پخش شده. این ترجمه آن مکالمه است:
  • آلکس: "سیری، آیا این نزدیکی‌ها دیسکوی همجنسگرایان هست؟"
  • سیری: "اگر صورت داشتم الان قرمز شده بود."
  • آلکس: "برای ثبت ازدواج بین دو همجنسگرا در بریتانیا چه کار باید کرد؟"
  • سیری: [سکوت]
  • آلکس: "برای ثبت ازدواج بین دو هم‌جنسگرا در بریتانیا چه کار باید کرد؟"
  • سیری: "بگذار این سوال را نشنیده بگیرم."
فکر کنم متوجه موضوع شده باشید.
اپل می‌گوید که جواب‌های "سیری" نتیجه یک اشکال نرم‌افزاری بوده که حالا رفع شده. ولی بحث‌هایی که به انگلیسی در اینترنت جریان داشت نمایانگر این حقیقت بود که حقوق همجنسگرایان و هوموفوبیا (همجنسگراهراسی) در روسیه موضوع بحث‌های داغی در خارج از این کشور است. یک پیش‌فرض این بود که "سیری" عمدا این‌گونه طراحی شده تا با قوانین روسیه مطابقت کند.
به گفته یکی از کاربران ردایت "اپل برای این‌که بتواند محصولاتش را در یک کشور بفروشد باید به قوانین آن کشور احترام بگذارد."
البته نظرهایی که به زبان روسی داده می‌شد لحن بسیار خشن‌تری داشت؛ بعضی از این نظرها در ضدیت با همجنسگرایی بودند و بعضی‌ها هم می‌خواستند بدانند غرب چه نفعی از این موضوع می‌برد.
آلکس، که زاده روسیه است ولی حالا در بریتانیا زندگی می‌کند، به بی‌بی‌سی گفت که این "طرز برخورد" نسخه روسی سیری را اتفاقی کشف کرده. او می‌گوید "رفته بودم عد‌ه‌ای از دوستان را که به‌تازگی سیستم عامل تلفن‌هایشان را به‌روز کرده بودند ببینم. نسخه روسی سیری یکی از چیزهای جدید بود. چند تا سوال با کلمه همجنسگرا پرسیدیم و جواب‌های عجیبی گرفتیم. به جای کلمه همجنسگرا از کلمه لزبین (همجنسگرایی زنانه) استفاده کردیم و جواب‌هایی که گرفتیم باز هم عجیب بود."
گروهی از هم‌کاران ما در بی‌بی‌سی روسی هم سوال‌های مشابهی از "سیری" پرسیدند و جواب‌های یکسانی گرفتند.
غیرقانونی شدن "تبلیغ" همجنسگرایی در سال ۲۰۱۳ باعث شد که حقوق همجنسگرایان در روسیه به محل منازعه تبدیل شود. بر اساس این قانون دادن هر گونه اطلاعات درباره همجنسگرایی به افراد زیر ۱۸ سال ممنوع است.
آلکس می‌گوید "این‌که یک شرکت بخواهد خودش را با قوانین یک کشور وفق بدهد برایم قابل درک است. در هر صورت اپل مشکل را رفع کرد، ولی توضیح نداد که چرا اصلا این‌طوری بود."

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر