۱۳۹۴ فروردین ۲۷, پنجشنبه

ادامه تلاش آژانس اتمی برای رفع ابهام از 'انفجارات سطح بالا'

ادامه تلاش آژانس اتمی برای رفع ابهام از 'انفجارات سطح بالا'

  • 15 آوریل 2015 - 26 فروردین 1394
رضا نجفی، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، بعد از دیدار با نمایندگان این آژانس در تهران گفته است که بحث برای حل اختلافات بر سر دو موضوع انفجارات سطح بالا و محاسبات نوترونی ادامه دارد.
آقای نجفی پس از دیدار با واریو رانتا، معاون یوکیا آمانو دبیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، در گفتگو با خبرگزاری رسمی ایرنا ابراز امیدواری کرد که راه حل این دو موضوع به زودی پیدا شود.
او گفت: "اختلافاتی برای حل دو موضوع باقی مانده انفجارات سطح بالا و محاسبات نوترونی وجود دارد که درباره موارد اختلافی راه حل هایی پیدا شد و مقرر شد که در جلسه بعدی در این خصوص بررسی بیشتری داشته باشیم."
با این حال نمایندگان آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکنون درباره مذاکرات روز چهارشنبه در تهران با هدف رفع ابهام از جنبه های احتمالا نظامی برنامه اتمی ایران انجام می شود اظهار نظر نکرده اند.
هیات آژانس به ریاست آقای رانتا صبح چهارشنبه وارد تهران شده بود و مذاکرات دو طرف اکنون به پایان رسیده است.
دو طرف سعی دارند براساس توافقی موسوم به "بیانیه تهران" که آبان ماه ۱۳۹۲ به امضای علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و یوکیا آمانو رسید موضوع های مورد اختلاف را حل کنند.
یکی از مهم ترین ابهام های آژانس در مورد برنامه اتمی ایران به انفجارهای سطح بالا یا قوی مربوط می شود که ادعا می شود در مریوان ایران انجام شده است.
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی در سال ٢٠١١ گفته بود که بنا به اطلاعات ارائه‌شده توسط یکی از کشورهای عضو، که نام آن فاش نشد، ایران حدود یک دهه پیش در مریوان - در نزدیکی مرز عراق - آزمایش‌های مواد منفجره بسیار نیرومند و در حجم زیاد انجام داده است.
آقای نجفی نوامبر گذشته گفته بود: "ایران برای اینکه ثابت کند ادعاهای مندرج در گزارش نوامبر ۲۰۱۱ آژانس جعلی و بی پایه بوده، حاضر است استثنائا و داوطلبانه یکبار دسترسی مدیریت شده به سایت ادعایی در منطقه مریوان بدهد."
اما سرژ گاس سخنگوی آژانس در آن زمان گفت که آمادگی ایران برای اجازه دادن به بازرسی از سایت ادعایی در مریوان کمکی به رفع ابهامات نمی‌کند.
او گفت آژانس "به دفعات به طور واضح برای ایران توضیح داده است که پیشنهاد بازدید از مریوان نمی‌تواند کمکی بکند به این که نگرانی‌ها درباره آزمایش‌های مواد منفجره در حجم زیاد برطرف شود."
با این حال آقای نجفی روز چهارشنبه بار دیگر همان پیشنهاد ایران را تکرار کرد:‌ "در مورد انفجارات سطح بالا ادعاهایی درباره منطقه مریوان مطرح است که در این خصوص متذکر شده ایم که آژانس در صورت تمایل می تواند در این زمینه دسترسی مدیریت شده داشته باشد که آژانس هنوز در این خصوص پاسخی نداده است."
آژانس به غیر از سایت مریوان می‌خواهد که به سایت پارچین نیز برای بازرسی دسترسی داشته باشد.
برخی کشورهای غربی این نگرانی را مطرح می‌کنند که این آزمایش‌های ادعایی ممکن است در بخشی از تحقیقات برای ساخت چاشنی بمب اتمی بوده باشد.
مذاکرات ایران و آژانس به موازات مذاکرات این کشور با پنج به علاوه یک برای رسیدن به یک توافق جامع برای مهار برنامه اتمی ایران براساس تفاهم اخیر لوزان تا روز ۹ تیر انجام می شود.
گفته می شود که رفع ابهام از سوالات آژانس عنصر مهمی در رسیدن به توافق جامع است.
یوکیا آمانو ماه پیش در نشست شورای حکام آژانس گفت که تحقیقات در مورد برنامه اتمی ایران نمی‌تواند تا ابد ادامه یابد.
همین اختلافات بود که حدود یک دهه پیش باعث ارجاع پرونده اتمی ایران به شورای امنیت سازمان ملل شده بود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر