For-Life-Alone-Majid-Farahani-10
تقاطع: “زندگی تنها: مجرد در تهران“، عنوان مجموعه عکسی است از مجید فراهانی، عکاس مقیم تهران که در آن نگاهی خودمانی و انسانی به موضوع کاهش نرخ ازدواج در ایران داشته است. تمرکز او در این عکس‌ها، نه بر آمار و ارقام بلکه روی جوانانی است که زندگی‌شان مستقیما از آن‌چه “بحران ازدواج” در کشور خوانده می‌شود، تاثیر گرفته است.
آقای فراهانی در توضیحی برای عکس‌ها می‌نویسد که در سال‌های اخیر، سن ازدواج در ایران بسیار افزایش یافته که یک بخش بزرگ آن به دلیل دغدغه‌های اقتصادی جوانان است. مشکل تهیه‌ی مسکن نیز برای جامعه‌ای که ۷۵ درصد جمعیت آن را افراد زیر ۳۵ سال تشکیل می‌دهند، یکی از موانع اصلی در تشکیل خانواده توسط آن‌ها به شمار می‌رود.
با این وجود، تغییری که در سال‌های آینده در ترکیب جمعیتی کشور رخ خواهد داد باعث شده تا شخص اول حکومت، یعنی علی خامنه‌ای، جوانان را به ازدواج و فرزندآوری تشویق کند.
در این میان، تغییر نرخ ازدواج، در چگونگی زندگی بزرگ‌سالان جامعه نیز تغییراتی را ایجاد کرده است. از جمله پرهیز از ازدواج، باعث شده که زنان برای رسیدن به استقلال مالی، در پی تحصیلات عالی و کار بیرون از خانه باشند. از سوی دیگر، بر خلاف چند سال قبل که جوانان برای پرهیز از رابطه‌ی جنسی پیش از ازدواج، در سنین پایین ازدواج می‌کردند، امروز آن‌ها گزینه‌های بیشتری در قالب زندگی مجردی‌شان دارند.
فراهانی در این پروژه عکاسی از حدود ۵۰ نفر از دوستان و آشنایانش، در خانه‌های‌شان عکس گرفته است. او نسل کنونی جوانان ایران را در نقطه‌ی ترکِ برخی جنبه‌های سنتی‌تر زندگی ایرانی می‌بیند. با این وجود، وی به این پرسش که آیا این دگرگونی را مثبت یا منفی ارزیابی می‌کند، پاسخ مشخصی نمی‌دهد و می‌گوید: «من ترجیح می‌دهم عکس‌هایم از آن‌چه در ذهنم می‌گذرد سخن بگویند.»
برای دیدن تصاویر در اندازه‌ی بزرگ‌تر بر روی آن‌ها کلیک کنید.