۱۳۹۴ خرداد ۱۰, یکشنبه

وزیر اطلاعات: برخی می‌خواهند من را برکنار کنند

وزیر اطلاعات: برخی می‌خواهند من را برکنار کنند

محمود علوی، وزیر اطلاعات، گفته است که "برخی مجموعه‌ها که دستی در انتخابات دارند" از هم اکنون به دنبال جایگزین کردن وی در وزارت اطلاعات هستند. او همچنین از تشکیل یک شورای صلاحیت در وزارت اطلاعات خبر داده است.
وزیر اطلاعات ایران روز شنبه (۹ خرداد/ ۳۰ مه) در جمع فرمانداران سراسر کشور از "جهت‌گیری" برخی مجموعه‌ها برای برکنار کردن وی از این سمت خبر داد.
محمود علوی گفت: «ما متأسفانه به وضوح می‌بینیم مجموعه‌ای که در انتخابات دخالت دارد حالت جهت‌داری پیدا کرده و با همین ویژگی‌اش دنبال جایگزینی برای من در وزارت اطلاعات هستند که اهلا و سهلا. ما سلامت انتخابات و رضای خدا را ملاک قرار می‌دهیم و اجازه نمی‌دهیم با آبروی افراد بازی شود.»
محمود علوی در سخنانش به طور مشخص از "مجموعه‌ای" که قصد برکناری وی را دارد، نامی نبرد اما شورای نگهبان و وزارت کشور دو نهادی هستند که در ایران نقش اصلی در انتخابات را ایفا می‌کنند.
به ویژه شورای نگهبان با نظارت استصوابی بر صلاحیت نامزدها، داشتن "دیدگاه‌های سلیقه‌ای" و دخالت مستقیم در امور سیاسی کشور همواره از نهادهایی بوده که عملکردش مورد انتقاد قرار گرفته است.
وزیر اطلاعات دولت یازدهم را دولتی خواند که جناحی نبوده و "نمی‌خواهد هیچ جناحی را به حاشیه براند".
تشکیل "شورای صلاحیت"
محمود علوی در سخنرانی خود اظهار داشت که وزارت تحت سرپرستی‌اش تنها به بررسی پرونده گذشته افراد اکتفا نمی‌کند. او افزود: «اکنون یک شورای تعیین صلاحیت تشکیل داده و یک روحانی غیر خطی را مسؤول آن کرده‌ایم و به او گفته‌ایم که جواب در قیامت با خود او است. ما حتی افراد را برای توضیح درباره عملکرد گذشته آن‌ها دعوت می‌کنیم. ما با آبروی افراد بازی نمی‌کنیم.»
وزیر اطلاعات گفت که این وزارتخانه بی‌طرفی خود را در انتخابات حفظ خواهد کرد اما در عین با چالش‌ها نیز برخورد و آنها را "مدیریت" می‌کند.
علوی بدون نام بردن از افراد، برخی از نامزدها را متهم به تخریب دیگران یا تحریک قومیت‌‌ها در آستانه انتخابات کرده و گفت: «من دستور داده‌ام که از همان ابتدا با این اظهار نظرها برخورد شود تا با چالش‌های امنیتی مواجه نشویم.»
سخنان وزیر اطلاعات در مورد تلاش‌ها برای برکناری وی در حالی منتشر شده، که احمد جنتی، رئیس شورای نگهبان به تازگی از اظهارنظر شفاف برخی مقامات دولتی در مورد گرایش یا عضویت خود در یک حزب انتقاد کرده بود.
جنتی گفته بود: «اخیرا گفته‌اند اگر مجلس آینده را گرفتیم می‌توانیم در این جایگاه بمانیم و اگر مجلس را نگرفتیم نمی‌توانیم بمانیم... این حرف معنی بدی دارد و بیان آن دخالت در امر انتخابات است. دولت حق ندارد در انتخابات دخالت کند.»
حسن روحانی، رئیس‌جمهور، نیز در یک سخنرانی خواستار برگزاری انتخاباتی سالم و شفاف شد. او گفت، انتخابات آینده مجلس باید سالم و رقابتی باشد تا "به نظام تهمت زده نشود".
انتخابات مجلس شورای اسلامی قرار است اسفندماه سال جاری برگزار شود و از هم اکنون صف‌بندی‌ها و تبلیغات غیررسمی پیرامون آن آغاز شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر