۱۳۹۴ خرداد ۹, شنبه

کوبا از فهرست حکومت‌های حامی تروریسم آمریکا خارج شد

کوبا از فهرست حکومت‌های حامی تروریسم آمریکا خارج شد

دولت آمریکا روز جمعه رسما کوبا را از فهرست حکومت‌های حامی تروریسم خارج  کرد. این اقدام در مسیر احیا و بهبود روابط دو کشور تاثیر مهمی خواهد داشت ولی روی تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه کوبا تاثیر چندانی ندارد.
 
به گزارش خبرگزاری رویترز، باراک اوباما روز ۱۴ آوریل اعلام کرد حکومت کوبا را از این فهرست حذف کرده است. اما روند ۴۵ روزه بررسی و تایید این تصمیم توسط کنگره آمریکا روز جمعه هشتم خرداد به پایان رسید و این تصمیم رسمی شد.
 
دستور باراک اوباما برای بازبینی وضعیت حکومت کوبا در این فهرست روز ۱۷ دسامبر و درست همزمان با تصمیم رهبران آمریکا و کوبا برای احیا روابط دیپلمایتک دو کشور صادر شد. از همان زمان اعلام شد که این دو دشمن قدیمی و رقبای سرسخت دوران جنگ سرد به سمت عادی سازی روابط خود در عرصه‌های مختلف حرکت خواهند کرد.
 
حذف کوبا از فهرست حکومت‌های حامی تروریسم بیشتر جنبه نمادین دارد تا تاثیرات عملی و به این ترتیب کوبا می‌تواند از آمریکا کمک‌های اقتصادی دریافت کند و ممنوعیت فروش تسلیحات و یا تجهیزاتی که استفاده دو گانه نظامی و غیرنظامی دارند لغو خواهد شد.
 
اما نکته در این است که دقیقا همین ممنوعیت‌ها براساس قوانین و تصمیمات دیگر حکومت آمریکا یعنی تحریم‌های اقتصادی سختگیرانه آمریکا علیه کوبا که از اوایل دهه شصت میلادی به اجرا گذاشته شده‌اند، برجای خود باقی خواهند ماند.
 
یک مقام آمریکایی به شرط برملا نشدن نامش به خبرگزاری رویترز گفت: «حذف کوبا از این فهرست یک گام مهم است ولی در عرصه عملی بخش اعظم محدودیت‌های مربوط به صادرات و یا دادن کمک اقتصادی به آن کشور بر اساس تحریم‌های همه جانبه علیه کوبا به قوت خود باقی خواهند ماند».
 
حکومت کوبا همواره بودن این کشور در فهرست حامیان تروریسم را یک مانع جدی بر سر راه عادی سازی روابط و گشایش سفارتخانه دو کشور می‌دانست.
 
دو کشور از دسامبر سال ۲۰۱۴ چهار دور گفت‌وگو در سطح ارشد انجام داده و به توافقی برای گشایش سفارتخانه خود در پایتخت کشور مقابل نزدیک شده‌اند. وزارت خارجه آمریکا باید ۱۵ روز قبل از گشایش رسمی سفارت در واشینگتن این موضوع را به کنگره اطلاع دهد.
 
آمریکا در سال ۱۹۸۲ و به بهانه حمایت دولت کوبا از جنبش های چریکی چپگرا در آمریکای لاتین این کشور را در فهرست حامیان تروریسم قرار داد. پس از سقوط اتحاد شوروی بزرگترین حامی و شریک تجاری کوبا در سال ۱۹۹۱ عملا حمایت‌های هاوانا از این گروه‌های چریکی پایان یافت. اما کوبا کماکان در این فهرست باقی ماند که باعث شد معاملات بانکی و تجاری با آن کشور به شدت دشوار و حتی غیرممکن شود.
 
در حال حاضر فقط سه کشور ایران، سوریه و سودان در این فهرست باقی مانده‌اند.تصمیم رهبران آمریکا و کوبا در ماه دسامبر ۲۰۱۴ برای عادی سازی روابط دو کشور به دهه‌ها تخاصم که از سال ۱۹۵۹ و پیروزی انقلاب کوبا آغاز شده بود پایان داد.
 
انقلاب نیروهای چپگرا و انقلابی به رهبری فیدل و رائول کاسترو، رژیم دیکتاتوری باتیستا را که وابسته به آمریکا بود سرنگون کرد. به فاصله کوتاهی پس از مصادره اموال و مستغلات آمریکایی‌ها و شکوفایی روابط هاوانا با مسکو مناسبات بین کوبا و آمریکا به شدت تیره شد و به یک خصومت تاریخی انجامید.
 
باراک اوباما رییس جمهوری دمکرات آمریکا از کنگره تحت کنترل جمهوریخواهان خواسته است که تحریم‌های اقتصادی ۵۳ ساله علیه کوبا را لغو کنند. ولی جمهوریخواهان تاکنون با تغییر این سیاست که یکی از ستون‌های اصلی سیاست خارجی ۹ رییس جمهوری سابق آمریکا بوده مخالفت کرده است.
 
در عین حال کنگره آمریکا در حال بازبینی قوانین مربوط به منع مسافرت به کوباست.
 
دولت اوباما برخی از محدودیت‌های مربوط به سفر شهروندان آمریکایی به کوبا را تسهیل کرده ولی هنوز هم سفر جهانگردان آمریکایی به کوبا ممنوع است.
 
دو مانع مهم بر سر راه عادی سازی کامل روابط دو کشور، تحریم‌های اقتصادی همه جانبه و پایگاه نیروی دریایی آمریکا در گوانتانامو است که دولت آمریکا آن را از سال ۱۹۰۳ اجاره کرده است. دولت کوبا می‌خواهد که این اراضی به وسعت ۱۱۶ کیلومتر مربع، به این کشور بازگردانده شود.
 
رائول کاسترو ۸۳ ساله در سال ۲۰۰۸ و پس از وخامت وضع جسمانی و کناره گیری برادرش فیدل که اکنون ۸۸ ساله است، ریاست جمهوری کوبا را به دست گرفت.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر