۱۳۹۴ خرداد ۹, شنبه

دنیای مجازی مد


دنیای مجازی مد

دنا امیری
وقتی حرف از تکنولوژی در میان است، خیلی به صنعت مد فکر نمی‌کنیم. حداقل صنعت مد با آنچه تصویر ما از آدم‌های دنیای تکنولوژی است فاصله زیادی دارد.
 
اما تکنولوژی، صنعت چند صد میلیاردی مد را به شدت تکان داده است. از نحوه خرید کردن گرفته تا شکل دادن تعریف ما از زیبایی، همه تحت تاثیر تکنولوژی مدرن در حال تغییر است. در این مطلب و همینطور مطلب هفته آینده به برخی از اپلیکشن‌های دنیای مد که تصورات سنتی ما را از دنیای مد تغییر داده اند می‌پردازیم.
 
با اپلیکشن پلوور Polyvor شروع می‌کنیم که در ایران هم شناخته شده است. پلوور یکی از اولین شرکت‌های نوپای دنیای مد است که در سال ۲۰۰۶ در شمال کالیفرنیا آغاز به کار کرد.
 
هدف این سایت ساخت یک جامعه مجازی برای تبادل نظر در خصوص هر آنچه که به مد مربوط است بود. اما این سایت (که بعدها اپلیکشن آی. او. اس و اندروید آن هم به بازر آمد)‌به سرعت تبدیل به یکی از محبوب‌ترین سایت‌های مد شد و با برندهای مختلف پوشاک و کفش وارد قرار داد شد.
 
شما در این سایت می‌توانید استایل‌های متفاوتی را که با لباس‌های روزمره (و نه پوشاک گران‌ قیمت برندهای مختلف) می‌شود قابل ساخت است را ببینید و بعد در کمد مجازی این سایت ساعت‌ها بگردید و در صفحات مختلف برای خودتان استایل‌های متفاوتی درست کنید.به صفحه‌های کاربران دیگر بروید و کلاژ‌های آنها را هم ببینید.  اغلب این لباس‌ها برای فروش هم عرضه می‌شوند و پلی‌اور شما را به صفحه فروشنده آن لباس هدایت می‌کند.
 
خیلی وقت‌ها وقت خرید لباس آرزو می‌کنیم که کاش یکی همراهمان بود که نظر او را هم می‌پرسیدیم. دیدن خودمان در آینه هیچ وقت جای نظر دیگری را- آنهم نظر یک متخصص مد و استایل- را نمی‌گیرد. حالا اپلیکشن پی اس دیپو PS Depot به طور ۲۴ ساعته این نظر تخصصی را در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌دهد. این اپلیکشن که با استایلیست‌های حرفه‌ای شرکت‌های پوشاک در رابطه است،‌ برای انتخاب بهترین لباس بر حسب موقعیت، بودجه، فصل و فرم بدن شما به شما کمک می‌کند.
 
مال زیMallzee اپلیکشن دیگری است که شما به راحتی می‌توانید ساعت‌ها وقت پای آن صرف کنید! ابتدا به سراغ یکی از کشوهای لباس‌ها می‌روید، مثلا لباس‌های ورزشی! این اپلیکشن مدل‌های مختلف را دانه دانه به شما نشان می‌دهد. مثل اپلیکشن دوست یابی تیندر (‌که به راست کشیدن به معنای دوست داشتن و به چپ کشیدن به معنای عدم رضایت را باب کرد)  آنها را که دوست دارید به سمت راست و آنها را که خیلی باب میلتان نیست به سمت چپ می‌کشید و به این ترتیب پشته‌ای از لباس‌های مورد علاقه‌تان فراهم می‌کنید. این لزوما به معنای خرید این لباس ها نیست،‌ اما اگر قیمت آنها کمتر شود، مال زی برایتان یک اخطار می‌فرستد   که حالا وقت خرید است.
 
سایت دیگری که به تنهایی توانست نحوه خرید- به خصوص خرید از برندهای معروف- را تغییر دهد سایت ایدیل Ideel است. این سایت در ساعت دوازده ظهر هر روز مجموعه تازه‌ای از لباس، کیف و کفش و لوازم زینتی را با قیمتی بسیار کمتر از مغازه‌های دیگر - و وب سایت خود این برندها- عرضه می‌کند. اما این عرضه برای مدت محدودی است مثلا شما سه روز وقت دارید که کفش مورد علاقه‌تان را با آن قیمت بخرید. این سایت در عرض دو سال بیش از دو میلیون کاربر فعال پیدا کرده است.
 
سایت جالب بعدی برای آنها که ستاره‌های هالیوود و یا دنیای مد را دنبال می‌کنند، سایت هانت The Hunt  است. فرض کنید هنرپیشه یا مدل محبوب شما یک عکس تازه در اینستاگرامش گذاشته است و شما می‌خواهید بدانید که لباسی که پوشیده را از کجا خریده. کافی است عکس را به هانت بدهید و او به شما می‌گوید که عین آن لباس را از کجا(ها)‌می‌توانید بخرید! در این سایت کاربرها به هم کمک می‌کنند تا فروشگ‌های مخفی یا از نظر دور مانده را شناسایی کنند.
 
پوز Pose  را هم می‌توانیم سایت هواشناسی مد تعریف کنیم. این سایت هر روز بر اساس درجه هوا، رطوبت،‌ امکان بارندگی و ...به شما می‌گوید که چه لباسی مناسب آن روز است یا افرادی که دور و بر شما زندگی می‌کنند در روزهای این چنینی چه لباس‌هایی می‌پوشند!
هفته آینده به سراغ برخی خیاط‌خانه‌های مجازی می‌رویم. اما تا آن وقت اگر لغتی در دنیای مد به گوشتان خورد که معنی آن را نمی‌دانید،‌ به سراغ اف ای دی FAD  بروید! بزرگترین لغت‌نامه آنلاین تخصصی در دنیای مد!

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر