۱۳۹۴ خرداد ۹, شنبه

عبدالله صالح: پیشنهاد دریافت میلیون‌ها دلار از عربستان را نپذیرفتم


عبدالله صالح: پیشنهاد دریافت میلیون‌ها دلار از عربستان را نپذیرفتم

علی عبدالله صالح، رییس جمهوری پیشین یمنرییس جمهوری پیشین یمن گفته است که پیشنهاد میلیون‌ها دلاری عربستان سعودی برای مقابله با شیعیان حوثی را نپذیرفته است. همزمان شاهدان عینی گفته‌اند که درگیری شدیدی بین شبه‌نظامیان شیعه حوثی و هواداران عبدربه منصور هادی در نزدیکی عدن روی داده است.
 
علی عبدالله صالح در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «المیادین» لبنان گفته است: «عربستان سعودی به ما پیشنهاد داد اگر شما با ما علیه حوثی‌ها هم پیمان شوید، میلیون‌ها دلار به شما خواهیم داد. اما من این پیشنهاد را نپذیرفتم».
 
رییس جمهوری پیشین یمن، عربستان سعودی را به ایجاد «فتنه» در یمن متهم کرده و می‌گوید که «تنفر» پادشاهی سعودی از «حوثی‌ها» ریشه فرقه‌گرایانه دارد.
 
آقای صالح که تا سال ۲۰۱۱ به مدت سه دهه بر یمن حکومت کرد، به دنبال اعتراضات گسترده در این کشور مجبور به کناره‌گیری از قدرت شد.
 
رییس جمهوری پیشین یمن با این حال تاکید کرده است: من به دنبال کسب قدرت برای خودم یا پسرم احمد نیستم.
فرزند علی عبدالله صالح در دوران ریاست جمهوری وی فرماندهی گارد ریاست جمهوری یمن را برعهده داشت.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای صالح به رغم کناره‌گیری از قدرت رهبر حزب کنگره ملی است که یکی از قدرتمندترین احزاب یمن به شمار می‌رود و از حمایت گروه‌های مختلف قومی در این کشور برخوردار است.
 
در همین حال به گزارش خبرگزاری رویترز، روز جمعه به دنبال حمله شبه نظامیان سنی به مواضع حوثی‌ها در نزدیکی عدن، درگیری‌های شدیدی در این منطقه رخ داده است.
 
طبق این گزارش، شبه نظامیان حوثی و طرفداران علی عبدالله صالح بر مناطقی چون «خور مکسار»، «کارتر»، و «معلا» در حومه عدن متمرکز شده‌اند.
 
عدن مرکز تجاری یمن محسوب می‌شود و از زمان آغاز درگیری‌ها در این شهر فرودگاه آن تعطیل شده است.
به گزارش رویترز، شبه نظامیان سنی می‌گویند، درگیری‌ها در منطقه «خور مکسار» تاکنون دستکم ۱۵ کشته از جناح حوثی‌ها و چهار کشته از هواداران عبدربه منصور هادی، رییس جمهوری یمن، بر جای گذاشته است.
 
ائتلافی منطقه‌ای به رهبری عربستان سعودی از ۲۶ مارس حملات هوایی خود را به مواضع شبه نظامیان شیعه حوثی و طرفداران علی عبدالله صالح آغاز کرده است. هدف این حملات بازگردان عبدربه منصور هادی به قدرت در این کشور اعلام شده است.
 
در همین حال، به گزارش خبرگزاری فرانسه شبه نظامیان حوثی روز پنجشنبه در درگیری با فرماندار صنعا وی را به قتل رساندند.
طبق این گزارش، عبدالغنی جمیل و برادر زاده‌اش حاضر نشدند خود را تسلیم نیروهای حوثی کنند و در درگیری با این شبه نظامیان کشته شدند.
 
عبدالغنی جمیل توسط عبدربه منصور هادی به عنوان فرماندار صنعا منصوب شده بود.
رییس جمهوری یمن به دنبال فرار از عدن هم اکنون در عربستان به سر می‌برد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر