Tina-Hajiha-Tower-Climber-5
تقاطع: چندی قبل تصاویری از دختری جوان در حال شستشوی شیشه‌های برجی مرتفع در شمال تهران منتشر شد که با واکنش‌های متفاوتی در فضای مجازی همراه بود. در حالی که قریب به اتفاق کاربران شبکه‌های اجتماعی، به تمجید از شجاعت و مهارت این دختر در حرفه‌اش پرداختند اما بخش قابل توجهی از نویسندگان همین تعریف و تمجیدها، به شرایط اقتصادی که باعث شده یک زن جوان برای امرار معاش، دست به کاری خطرناک مانند بالا رفتن از برج‌ها بزند، نیز معترض بودند. حال “تینا حاجی‌ها”، دختر نترس حاضر در آن عکس‌ها، در گفتگو با “تقاطع” می‌گوید که علت انتخاب چنین شغلی، در کنار درآمدهای آن، علاقه به ارتفاع، ماجراجویی و کار فنی است و او این حرفه را به شغل‌های دیگری که پیش از این داشته، ترجیح می‌دهد. خانم حاجی‌ها هم‌چنین تاکید می‌کند که بر خلاف آن‌چه پیش‌تر منتشر شده در استخدام شرکت ارائه‌‌دهنده‌ی خدمات فنی در ارتفاع نیست بلکه خود، از موسسان این شرکت است.
تقاطع: با تشکر از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید. اخیراً تصاویری از شما بر فراز یکی از برج‌های معروف تهران در شبکه‌های اجتماعی و وب‌سایت‌های خبری از جمله «تقاطع» منتشر شد که بازتاب گسترده‌ای در میان کاربران ایرانی این شبکه‌ها پیدا کرد. با این وجود، گویا نحوه‌ی انتشار این عکس‌ها و همین‌طور برخی نظرات کاربران، باعث دل‌خوری شما شده است. برای خوانندگان ما دلیل این دل‌خوری را توضیح می‌دهید؟
تینا حاجی‌ها: ممنونم از توجه و پیگیری شما. راستش نمی‌توانم اسمش را دلخوری بگذارم. این‌که خبری درباره‌ی من منتشر شده بسیار هیجان‌انگیز و در عین حال تشویق‌کننده است. اما اطلاعاتِ استفاده شده در خبر کمی‌ ناقص و به دور از واقیعت‌های موجود بود. همین‌طور فکر می‌کنم ادبیاتی که در گزارش استفاده شده بود، طوری بود که باعث شد بسیاری از مردم نگاه ترحم‌آمیزی به این موضوع داشته باشند.
در تکمیل و تصحیح آن گزارش باید بگویم که من صرفا به خاطر نیاز مالی این شغل را انتخاب نکرده‌ام بلکه علاقه‌ی شخصی من به ماجراجویی و کارهای فنی مخصوصا ورزش در این انتخاب دخیل بوده است. من در استخدام هیچ شرکتی نیستم و به صورت شخصی و با گروه خودم کار می‌کنم. هم‌چنین، شستشوی برج‌های بلند، تنها یکی از چندین سرویسی است که گروه ما انجام می‌دهد و ما نور‌پردازی، رنگ‌آمیزی، و هر کار فنی و ساختمانی که در ارتفاع انجام شود، مانند پیچ و رول‌پلاگ کردن سنگ و نمای در حال ریزش، و نصب صاعقه‌گیر را انجام می‌دهیم.
با این وجود، می‌خواهم تاکید کنم که از هیچ‌کس دلخور نیستم و خیلی‌ هم از این‌که این همه انسانِ مهربان، نظرهای جالب و متفاوتی درباره‌‌ام دادند خوشحالم.
تقاطع: به نظر می‌رسد که شمار زیادی از کسانی که تصاویر شما را دیدند، بدون این‌که واقعیت ماجرا را بدانند یا شما را بشناسند، بر اساس پیش‌داوری‌ برای‌تان دل‌سوزی کرده‌اند. آیا شما در دنیای واقعی هم با این پیش‌داوری‌ها و قضاوت‌ها در مورد کارتان مواجه هستید؟ مثلا پیش آمده مشتریان‌تان بعد از حضور شما در محل کار، از این که شما به عنوان یک زن، چنین کار سختی را انجام می‌دهید، تعجب کنند؟ به طور کلی واکنش‌ها در فضای غیرمجازی به شغل شما چگونه است؟
تینا حاجی‌ها: جالب است بدانید که اولین باری که با من و شغلم با نگاهی ترحم‌آمیز برخورد شد در‌‌ همان فضای مجازی و‌‌ بعد از انتشار همان گزارش بود. از آن جایی‌ که این کار را معمولا آقایان انجام می‌دهند، دیدنِ تعجبِ مردم کمی‌ طبیعی است. اما دلسوزی را راستش گمان نمی‌کنم. چون آدم‌ها وقتی از نزدیک با نحوه‌ی کار ما مواجه می‌شوند، به سادگی درک می‌کنند که این یک کارِ حرفه‌ایِ و فنی است و مهم‌تر از آن متوجه می‌شوند که من از انجام دادنش لذت می‌برم. به طور کلی برخورد‌ها بیشتر محبت‌آمیز است. خیلی از مردم تشویقم می‌کنند و از این‌که یک دختر این کار را انجام می‌دهد هیجان‌زده و خوشحال می‌شوند. کلی‌ در این زمینه تجربه‌های جالب دارم. راستش مردمی که عموما هم تحصیل‌کرده‌اند چرا باید دل‌شان برای یک دختر ایرانی که چنین کاری را به عنوان شغل خود انتخاب کرده بسوزد؟
Tina-Hajiha-Tower-Climber-6
تقاطع: می‌توانید یکی از این تجربه‌های جالب را تعریف کنید؟
تینا حاجی‌ها: یک بار در حال کار پیچ و رول‌پلاگ در یک خیابان نسبتا پر رفت و آمد بودم. این رشته از کار من از همه بیشتر برای مردم عجیب است چون در حالی‌ که آویزان هستید و وزن‌تان به دلیل آویزان بودن خیلی‌ کم است باید دریل بزنید و توان جسمی زیادی می‌خواهد. من پشت به خیابان در حال کار بودم که صدای بوق ماشین‌ها و اعتراض مردم توجهم را جلب کرد. برگشتم دیدم یک اتوبوس نسبتا پر، وسط خیابان توقف کرده و راه را تقریبا بند آورده است. مسافران اتوبوس هم همه تا کمر از پنجره بیرون بودند و با تعجب به من نگاه می‌کردند و از هم می‌پرسیدند که آیا دخترم یا پسر! رانندهٔ اتوبوس هم که پیاده شده بود، من را با هیجان به خودروهای معترض نشان داد و چیزی گفت که نشنیدم اما در عرض چند دقیقه، اعتراض تبدیل به تعجب و خوشحالی و تشویق من شد.
تقاطع: در خبر کوتاهی که به همراه عکس‌های‌تان منتشر شد، آمده بود که شما سابقه‌ی صخره‌نوردی دارید لطفا درباره‌ی سابقه‌ی ورزشی‌تان برای خوانندگان ما بگویید. به جز صخره‌نوردی، چه دوره‌های آموزشی دیگری را در ارتباط با حرفه‌تان پشت سر گذاشتید. این دوره‌ها در ایران بوده یا در خارج از ایران؟
تینا حاجی‌ها: بله. من چند سالی به طور جدی سنگ‌نوردی کرده‌ام و مدت کمی هم دیواره‌نوردی و غارنوردی، از سن کم کوهنوردی می‌کردم؛ هنوز هم کوهستان بهترین دوست من است. دوره‌ی ایراتا (کار در ارتفاع) و دوره‌های امداد و نجات کوهستان و امداد و نجات زلزله را هم گذرانده‌ام و همه‌ی این دوره‌ها را هم در کشور خودم، ایران گذرانده‌ام.
تقاطع: آیا شرکت شما، اولین شرکتی است که خدماتی این‌چنینی به مشتریان ارائه می‌دهد؟ چطور شد که به فکر تاسیس چنین شرکتی افتادید؟
تینا حاجی‌ها: نه ما اولین شرکتی نیستیم که چنین خدماتی را ارائه می‌دهیم. همان‌طور که قبلا گفتم من عاشق کار فنی و ماجراجویی هستم و از میان شغل‌هایی که تجربه کردم این کار بیشتر از همه این دو فاکتور را داشت.
تقاطع: خیلی ممنون از وقتی که در اختیار ما گذاشتید. موفق باشید.
تینا حاجی‌ها: من هم در پایان یک بار دیگر از شما و همین‌طور از مردم مهربانی که با کامنت‌های پر از لطف‌شان به من انرژی دادند تشکر می‌کنم.