۱۳۹۴ فروردین ۲۴, دوشنبه

حمایت نخست وزیر پاکستان از عربستان سعودی در بحران یمن

حمایت نخست وزیر پاکستان از عربستان سعودی در بحران یمن

  • 13 آوریل 2015 - 24 فروردین 1394
نواز شریف، نخست وزیر پاکستان در سخنانی گفت که کشورش در کنار عربستان سعودی ایستاده و از آن حمایت می‌کند.
نخست وزیر پاکستان در اظهارات خود فعالیت "حوثی‌ها و دیگر بازیگران غیردولتی" در یمن را محکوم کرد و از دولت عبدربه منصور هادی حمایت کرد. آقای هادی پس از کنترل صنعا پایتخت، توسط حوثی‌ها، به بندر عدن در جنوب کشور گریخت و با پیشروی این نیروها به سوی عدن در نهایت از کشور خارج شد.
آقای شریف گفت که قطعنامه اخیر پارلمان این کشور در خصوص "بیطرفی" در بحران یمن در واقع به دولت اجازه داده است تا نقش مثبت خود را در بحران این کشور ایفا کند.
به دنبال بحران یمن و آغاز عملیات منطقه‌ای به رهبری عربستان سعودی علیه حوثی‌ها در یمن، مقامات ریاض از پاکستان خواستند تا در این ائتلاف شرکت کند.

'بیطرفی' پاکستان

قانون اساسی پاکستان به دولت اجازه می‌دهد در مورد مسایل نظامی و امنیتی راسا تصمیم‌گیری کند، اما وزارت دفاع پاکستان درخواست دولت عربستان برای اعزام نیرو به جنگ یمن را به پارلمان فرستاد و خواستار اعلام نظر نمایندگان در این زمینه شد.
پس از چند روز تبادل نظر در نهایت روز جمعه، ۲۱ فروردین (۱۰ آوریل)، نمایندگان پارلمان پاکستان در پی چند روز مذاکره قطعنامه‌ای را تصویب کردند که در آن ضمن حمایت از تلاش برای خاتمه دادن به بحران یمن از طریق مذاکره، از دولت خواسته شده بود که از اعزام واحدهای نظامی به جنگ یمن خودداری ورزد. این قطعنامه در عین حال از موضع عربستان سعودی حمایت کرد و خواستار حل و فصل بحران یمن از طریق مذاکره بین گروه‌های سیاسی آن کشور شد.
این موضع پارلمان پاکستان با واکنش برخی از کشورهای عرب منطقه خلیج فارس مواجه شد.
از جمله انور قرقاش، 'وزیر دولت' امارات متحده عربی در امور خارجی از نزدیکی پاکستان و ترکیه به ایران، همزمان با بحران یمن، انتقاد کرد.
آقای قرقاش در حساب توییتر خود نوشت: "انگار تهران برای آنکارا و اسلام‌آباد از کشورهای خلیج [فارس] مهمتر است. سرمایه‌گذاری اقتصادی ما برایشان خوب است، اما در موقعیت حساس حمایت سیاسی‌شان در کار نیست."
همچنین هیئتی از عربستان سعودی به ریاست وزیر مذهب این کشور به پاکستان رفت. بر اساس گزارشها، صالح بن عبدالعزیز بن محمد الشیخ به هنگام ورودش به پاکسنتان در جمع خبرنگاران گفت که کشورش دارای روابط خوبی با پاکستان است. او افزود که پاکستان کشور مهمی در منطقه است.
همزمان تعدادی از رسانه‌های کشورهای عربی نیز انتقادهایی را علیه پاکستان مطرح کردند.
نخست وزیر پاکستان در پاسخ به این انتقادات گفت که کشورش دوستان خود را به ویژه دوستان استراتژیک خود را رها نمی‌کند. او تاکید کرد که از قطعنامه پارلمان پاکستان سوء برداشت شده است و گفت که کشورش همانگونه که قبلا نیز اعلام کرد در مقابل تهدید یکپارچگی عربستان و تهدید علیه دو حرم شریف در این کشور در کنار عربستان خواهد بود.
آقای شریف همچنین گفت که وی در گفتگو با محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، گفته است که از تهران می خواهد تا از نفوذش استفاده کند تا حوثی‌ها بر سر میز مذاکره بیایند.
آقای ظریف روز چهارشنبه ١٩ فروردین (٨ آوریل) به پاکستان سفر کرد.
او در یک کنفرانس مطبوعاتی در اسلام‌آباد گفت: "ما درگیر افراط هستیم و باید با همکاری یکدیگر بحران یمن را حل کنیم. ما معتقد به گفتگوی دوطرف در بحث یمن هستیم."
آقای ظریف افزود کرد که پاکستان و ایران باید برای حل بحران یمن همکاری کنند.
وی تاکید کرد که در گفتگو با مقامات کشورهای ترکیه، عمان و پاکستان، در مورد ۴ محور آتش‌بس، کمکهای انساندوستانه، گفتگو و تشکیل دولتی فراگیر در یمن بحث و تبادل نظر کرده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر