۱۳۹۴ فروردین ۲۸, جمعه

یونان برگ روسیه را هم رو کرد؛ اکنون چه می‌شود؟

یونان برگ روسیه را هم رو کرد؛ اکنون چه می‌شود؟

  • 16 آوریل 2015 - 27 فروردین 1394
آلکسیس سیپراس نخست وزیر یونان (چپ) در دیدار با ولادیمیر پوتین
آلکسیس سیپراس و حزب سیریزا از ماه ژانویه و پیروزی در انتخابات یونان انواع شگردها، مثل تعلل، ایجاد سردرگمی و به راه انداختن هیاهو را به کار گرفته اند.
بخش عمده ای از اقدامات آنها متوجه آلمان، بزرگترین اقتصاد حوزه یورو بوده است. از روانه کردن سیل مهاجران غیرقانونی و از جمله افراد مظنون به ارتباط با گروههای تندرو به سوی آلمان گرفته تا تهدید به مصادره اموال شرکت های خصوصی آلمانی تحت عنوان غرامت جنگ جهانی دوم. تازه ترین شگرد دولت یونان بازی با کارت روسیه بوده است.
ظاهرا دولت یونان خواسته چنین پیامی به اتحادیه اروپا بدهد: "اگر پولی را که یونان برای جلوگیری از ورشکستگی نیاز دارد به ما ندهید و با بخش هایی از اصلاحات ما برای کاستن از ریاضت اقتصادی کنار نیایید ما به روسیه، کشور نیرومند و ارتودکس مذهب، نزدیک خواهیم شد که در حال حاضر یک تهدید جدی است و از ایجاد هرگونه شکافی در اتحادیه اروپا و یکپارچگی ناتو استقبال می کند. اگر اتحادیه اروپا به ما کمک نکند ما گزینه دیگری داریم."
اقدام نسنجیده؟
اما در عالم واقع یونان عمیقا در ساختار اتحادیه اروپا و سازمان ناتو ادغام و تثبیت شده و همه این را می دانند. رهبران اتحادیه اروپا که به وضوح از سفر نخست وزیر یونان به مسکو خشمگین بودند، سعی دارند این موضوع را کم اهمیت جلوه دهند.
آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان و فرانسوا اولاند رییس جمهور فرانسه خیلی مختصر و مفید گفتند که هر دو آنها نیز به مسکو سفر کرده اند ولی هنوز هم کشور آنها عضو اتحادیه اروپا است.
سفر نخست وزیر یونان به مسکو را می توان یک اقدام نپخته دیگر آلکسیس سیپراس قلمداد کرد که در موقعیت دشواری بین جناح چپ تندرو حزب خود، رای دهندگان یونانی مستاصل و خشمگین و وام دهندگان بین المللی گیر کرده است.
آنگلا مرکل و فرانسوا اولاند می‌گویند طرفدار باقی ماندن یونان در حوزه یورو هستند
سفر آقای سیپراس به مسکو با تاریخ یکی از بازپرداخت های دولت یونان به صندوق بین المللی پول به ارزش ۴۵۰ میلیون یورو همزمان شد. دولت یونان می گوید که با دشواری این مبلغ را تهیه کرده. ولی دولت یونان در آینده نزدیک باید اقساط دیگری از بدهی های خارجی خود و همچنین حقوق بازنشستگی و کارمندان بخش دولتی را بپردازد.
یونان به کمک مالی اتحادیه ای که هم اکنون عضو آن است یعنی اتحادیه اروپا نیاز دارد و نه پول روسیه که در یک سال گذشته تحت تاثیر تحریم های غرب و کاهش شدید بهای نفت خود با مشکلات اقتصادی روبرو است.
در بروکسل، پایتخت اتحادیه اروپا ذهن همه متوجه جلسه وزرای اقتصاد کشورهای حوزه یورو است که اواخر ماه آوریل برگزار می شود.
سرخوردگی گسترده
یونان برای دریافت حدود هفت میلیارد یورو باقیمانده از کمک مالی برای جلوگیری از ورشکستگی آن کشور لحظه شماری می کند. اما حتی اگر در نهایت اتحادیه اروپا و وام دهندگان خارجی با دادن این مبلغ موافقت کنند آیا برای اجرای اصلاحات دولت جدید یونان کافی خواهد بود؟
پیش بینی ها در مورد احتمال نیاز یونان به یک بسته کمک مالی دیگر در تابستان امسال قوت گرفته و همزمان خلق و خوی مقامات و سیاستمداران در اتحادیه اروپا و کشورهای حوزه یورو تلخ تر می شود.
یادآوری این نکته مهم است که هنوز هم اکثر کشورهای عضو اتحادیه اروپا می خواهند یونان را در چهارچوب حوزه یورو و این اتحادیه حفط کنند. از یک سو تمایل ندارند که یونان به روسیه نزدیک شود و از سوی دیگر خروج یونان از این معاهده به این معنا خواهد بود که سیاست های ریاضت اقتصادی که طی سالهای اخیر از سوی اتحادیه اروپا تعقیب و اجرا شده و همینطور میلیاردها یورو پول مالیات دهندگان که برای نجات یونان هزینه شده است همه بی فایده بوده اند.
اما سرخوردگی بسیار گسترده است.
بدون شک آنگلا مرکل، رهبر بزرگترین اقتصاد حوزه یورو، در این ماجرا نقش تعیین کننده ای دارد.
بسیاری از مردم یونان احساس می کنند که سیاست‌های ریاضت اقتصادی به آنها لطمه زده است
یکی از نمایندگان آلمانی پارلمان اروپا که با خانم مرکل روابط نزدیکی دارد، به بی بی سی گفت که صدراعظم آلمان این اواخر بسیار برافروخته است و ابتکار دیگری برای کمک به یونان به ذهن او نمی رسد.
خانم مرکل که بیشتر عمل گراست تا پایبند به ایدئولوژی، به دقت این موضوع را خواهد سنجید که آیا حزب او و مهمتر از آن آیا رای دهندگان آلمانی یک بسته کمک مالی دیگر به یونان را خواهند پذیرفت یا نه.
صدراعظم آلمان درست مثل نخست وزیر یونان در موقعیت دشواری گیر کرده و از سوی جناح محافظه کارتر حزب دموکرات مسیحی، حزب دست راستی و مخالف اتحادیه اروپا ( آ اف د ) و بخش فزاینده‌ای از افکار عمومی آلمان تحت فشار قرار دارد که همه آنها با دادن کمک مالی بیشتر به یونان به شدت مخالفند.
آینده‌ای ناشناخته
هیچ رویه‌ای در این مورد در اتحادیه اروپا وجود ندارد.
از یک طرف در معاهده تشکیل حوزه یورو برای خروج یک کشور عضو و یا اخراج آن چیزی گفته نشده است.
از طرف دیگر هیچکس نمی تواند حدس بزند که آیا سیاستمداران غیر متعارف و پر شور در راس حکومت یونان در نهایت حاضر خواهند شد که به جای عقب نشینی در برابر شروط اتحادیه اروپا، بحران دیگری را برای آینده آن کشور بپذیرند؟
شاید به همین خاطر است که آلکسیس سیپراس نخست وزیر یونان در کنفرانس خبری مشترک خود با ولادیمیر پوتین در مسکو مصمم و با اعتماد به نفس به نظر می رسید. او تحریم های اتحادیه اروپا علیه روسیه را زیر سئوال برد در حالیکه برای نجات کشور خود از ورشکستگی به حسن نیت معماران همین تحریم ها نیاز دارد.
شاید او معتقد است که برای حکومت یونان، این وضعیت هر چند دشوار، حالت برد برد دارد.
اکثر صاحبنظران روی این حالت شرط بسته اند که رهبران حوزه یورو نیز پس از تعلل، ایجاد سردرگمی و هیاهو، در نهایت بازپرداخت وامهای یونان تحت شرایط متفاوت را خواهند پذیرفت و نوعی مصالحه‌ انجام خواهد شد.
و حتی اگر چنین مصالحه ای انجام نشود و یونان از حوزه یورو خارج شود، به احتمال زیاد آلکسیس سیپراس در تاریخ یونان به عنوان سیاستمداری به خاطر سپرده خواهد شد که به خاطر دستیابی به عدالت اجتماعی و برای احیای عزت کشورش حاضر شد با بازیگران پرقدرت اتحادیه اروپا دست و پنجه نرم کند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر