۱۳۹۴ فروردین ۲۵, سه‌شنبه

بیش از ۲۰۰ نماینده مجلس ایران خواستار انتشار 'فکت شیت' ایرانی تفاهم لوزان شدند

بیش از ۲۰۰ نماینده مجلس ایران خواستار انتشار 'فکت شیت' ایرانی تفاهم لوزان شدند

  • 14 آوریل 2015 - 25 فروردین 1394
تفاهم لوزان در سیزدهم فرودین (دوم آوریل) به دست آمد
نمایندگان مجلس ایران در بیانیه‌ای از وزارت امور خارجه این کشور خواسته‌اند که 'فکت شیت' یا جزئیات مکتوب تفاهم لوزان را منتشر کند.
این بیانیه توسط ۲۱۳ نماینده امضا شده است. مجلس ایران ۲۹۰ کرسی دارد.
بیانیه نمایندگان مجلس خطاب به وزارت امور خارجه ایران می گوید که وزارت امور خارجه آمریکا برداشت و تفسیر خود را از مذاکرات منتشر کرده و مقام های آمریکایی بر مبنای آن پیوسته مصاحبه و اظهار نظر می کنند.
نمایندگان امضا کننده بیانیه گفته اند که جز بیانیه مشترک وزیر امور خارجه ایران و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، "متن قابل استناد دیگری از طرف جمهوری اسلامی ایران در دسترس نیست و توضیحات و تفاسیر و برداشت های وزارت خارجه می تواند در بررسی و تبیین مواضع مفید باشد و نقد کارشناسان می تواند کمکی به تنظیم و نگارش صحیح متن نهایی باشد."
محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت ایران امروز سه شنبه ۲۵ فروردین (۱۴ آوریل) در جمع خبرنگاران گفته های دیروز علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی را تکرار کرده و گفته "فکت‌شیت ما همانی است که اعضای تیم هسته‌ای‌مان اعلام کرده‌اند و اگر نیاز باشد به‌صورت مکتوب نیز منتشر خواهد شد."
آقای صالحی که در چند دور اخیر مذاکرات اتمی با گروه ۱+۵ شرکت داشته دیروز گفته بود که صحبت های او، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه و معاونش عباس عراقچی "فکت شیت" و جزئیات توافق است.
جزئیاتی که ایلات متحده آمریکا از تفاهم لوزان منتشر کرده، انتقاد مقام های ایرانی را در پی داشته است. وزیر امور خارجه ایران این جزئیات را "مصادره به مطلوب" از سوی آمریکا توصیف کرده و آیت الله خامنه ای آن را "مخدوش" خوانده است.
______________________________________

اظهارات آیت الله خامنه ای درباره 'فکت شیت' آمریکا

آیت الله علی خامنه ای، رهبر ایران یک هفته پس از تفاهم لوزان به آن واکنش نشان داد.
رهبر ایران در بخشی از این سخنرانی گفت: "بعد از آنکه که مذاکره‌کنندگان ما مذاکره‌شان تمام شد، بعد از چند ساعت بیانیه‌ کاخ سفید منتشر شد در تبیین مذاکرات. این بیانیه‌ای که آنها منتشر کردند ــ که اسمش را می گذارند فکت‌شیت ــ در اغلب موارد خلاف واقع است؛ یعنی روایتی که اینها دارند از مذاکرات و از تفاهم هایی که انجام گرفته است می کنند، یک روایت مخدوش و غلط و خلاف واقع است. این بیانیه را آوردند من دیدم؛ چهار پنج صفحه است؛ این چهار پنج صفحه در ظرف این دو سه ساعت که تهیه نشده؛ در همان حالی که اینها داشتند مذاکره می کردند، این بیانیه را هم نشستند تأمین کردند. ببینید، طرف این‌جوری است؛ دارد با شما حرف می زند، بر سر یک موضوعاتی تفاهم به‌وجود می‌آید، در همان حالی که دارد با شما حرف می زند، دارد یک اعلامیه‌ای تهیه می کند که برخلاف آن چیزی است که بین شما و او دارد می گذرد و تا مذاکره‌تان تمام شد، آن اعلامیه را منتشر می کند. طرف این‌جوری است؛ طرف طرف بدعهدی است، طرف متقلبی است. حرف می زنند، بعد هم خصوصی می گویند اینها برای آبروداری است؛ برای اینکه مثلا در مقابل مخالفانشان در داخل کشورشان کم نیاورند."

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر