۱۳۹۴ فروردین ۲۵, سه‌شنبه

تفاهم لوزان؛ مجلس راضی، نظامیان قانع، امامان جمعه خرسند

تفاهم لوزان؛ مجلس راضی، نظامیان قانع، امامان جمعه خرسند

  • 1 ساعت پیش
محمدجواد ظریف پس از قرائت بیانیه مشترک با اتحادیه اروپا، به سئوالات خبرنگاران در لوزان پاسخ داد
آیت‌الله علی خامنه‌ای در نخستین سخنرانی پس از تفاهم اتمی که بعد از یک سلسله مذاکرات طولانی بین ایران و قدرت های جهانی در ۱۳ فروردین (دوم آوریل) در لوزان سویس بدست آمد گفت با آنچه که روی داده "نه موافقم، نه مخالف."
آیت الله خامنه ای گفت که هنوز هیچ جزئیاتی مورد توافق قرار نگرفته است و برای تبریک گفتن زود است. رهبرایران تاکید کرد که به مذاکره کنندگان هسته ای ایران اعتماد کامل دارد و بدین ترتیب به حسن روحانی رئیس جمهوری، محمد جواد ظریف وزیر خارجه و تیم هسته ای برای امضای موافقتنامه نهایی حتی اگر بیشتر از ضرب الاجل پایان ماه ژوئن (نهم تیرماه) به طول انجامد، چراغ سبز نشان داد.
تا پیش از اظهار نظر آیت الله خامنه ای، نشانه ها حاکی از آن بود که رهبر ایران کاملا بر این تفاهم "تاریخی" صحه گذاشته و راه محافظه کاران منتقد برای مخالف با آن را در ابتدا دشوار ساخته است.
آقای خامنه ای درباره مسائل مهم و تعیین کننده در ایران حرف آخر را می زند و از این روی غیرمحتمل بنظر می رسد که بدون تایید او تفاهم لوزان بدست آمده باشد. هم چنین قابل تصور نیست که روحانیون، محافظه کاران و فرماندهان نظامی که از این تفاهم استقبال کرده اند، بدون رضایت رهبر ایران یا دست کم علیرغم مخالفت او در این باره رفتار کرده باشند.
یک روز پیش از اظهارات آیت الله خامنه ای درباره این که با تفاهم لوزان "نه موافق است نه مخالف" حمید بعیدی نژاد عضو تیم مذاکره کننده هسته ای گفته بود که " آیت الله خامنه ای رهبر ایران و حسن روحانی رئیس جمهور، هردو در جریان جزئیات مذاکره ایران با گروه ۱+۵ قرارگرفته اند."
آقای بعیدی نژاد گفته بود که به تیم مذاکره کننده باید اعتماد داشت و خواسته بود که "افراد و رسانه های منتقد مذاکرات هسته ای صبور باشند و به تیم مذاکره کننده اعتماد داشته باشند."
با این همه آقای خامنه ای در اولین سخنرانی اش پس از تفاهم لوزان گفت "اینکه حالا گفته بشود که جزئیات این مذاکرات تحت نظر رهبری است، این حرف دقیقی نیست."

رضایت نسبی مجلس

محمدجواد ظریف از زمان تفاهم لوزان دوبار در جمع نمایندگان حاضر شده و جلسه غیرعلنی داشته است
محمدجواد ظریف از زمان پایان مذاکرات لوزان و بازگشت به ایران، دوبار در میان نمایندگان مجلس حاضر شده است. نمایندگان اکثرا محافظه کار مجلس از گزارش آقای ظریف در مورد این تفاهم ابراز رضایت کردند. خبرگزاری ها در ایران به نقل از نمایندگاه مجلس می گویند، در پایان جلسه غیرعلنی مجلس، محمدجواد ظریف توانست رضایت نمایندگان مجلس را جلب کند.
به غیر از این علی لاریجانی رئیس مجلس ایران هم حمایت خود از تیم مذاکره کننده و تفاهم به دست آمده را اعلام کرده و گفته بیانیه مطبوعاتی لوزان که نتیجه مذاکرات چندماه اخیر است، "نشانه خوبی درخصوص حل مسئله هسته‌ای است."
آقای ظریف و علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی در جلسه غیرعلنی مجلس در باره نتیجه مذاکرات اخیر اتمی گزارش هایی ارائه دادند. هرچند نمایندگان خواستار انتشار جزئیات و فکت شیت ایرانی هستند اما به نظر می آید که فعلا موضع سختی در برابر این تفاهم ندارند.

حمایت نظامیان

حسن فیروزآبادی (نفر اول از راست) و محمدعلی جعفری (نفر وسط) از تفاهم لوزان استقبال کرده اند
در همین حال دو تن از مقام های ارشد نظامی ایران هم از این تفاهم ابراز رضایت کرده اند. اولین نفر سرلشکر بسیجی حسن فیروزآبادی رئیس ستادکل نیروهای مسلح بود که سه روز پس از تفاهم با استقبال از آن،پیام تبریکی خطاب به رهبر ایران نوشت و گفت: "ضمن تبریک به ملت بزرگ اسلامی ایران از تلاش مقام ریاست‌جمهوری و کارگزاران و تلاشگران در این عرصه مهم و حساس به‌ویژه وزیر امور خارجه سپاسگزاری می کنم."
سرلشگر حسن فیروز آبادی در این پیام گفت "با کمال افتخار از عنایات و راهنمایی‌های حضرت مستطاب عالی که موجب سربلندی و پایداری هرچه بیشتر ملت بزرگوار ایران اسلامی گردید سپاسگزاری نموده" و نوشته بود "رجاء واثق دارد با استمرار رهنمودهای آن رهبر عظیم‌الشأن مراحل آتی مذاکرات نیز در مسیر سلامت و صلاح دولت و ملت تداوم خواهد یافت."
دو روز بعد از این پیام، سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی "از تلاش فرزندان ملت ایران" در مذاکرات هسته‌ای قدردانی کرده و گفت که "آمریکا مجبور به فراموشی همه گزینه‌های روی میز و روی آوردن به دیپلماسی شد."
آقای جعفری هم چنین گفت: "به‌فضل الهی فرزندان انقلابی ایران اسلامی در نبرد دیپلماتیک خود تا به امروز توانسته‌اند از حقوق ملت ایران به‌شایستگی دفاع کنند و ملت ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از تلاش‌های صادقانه و مجاهدت‌های سیاسی این عزیزان و ایستادگی روی خطوط قرمز تعیین شده، قدردانی می‌کنند."

خرسندی امامان جمعه

تفاهم لوزان یک روز پیش از دومین نماز جمعه سال ۱۳۹۴ خورشیدی به دست آمد. فردای روز توافق امامان جمعه در شهرهای کوچک و بزرگ ایران بخشی از خطبه های خود را به تفاهم اتمی اختصاص دادند.
محمد امامی کاشانی امام جمعه موقت تهران گفت "واقعا باید به همه آقایان مخصوصا آقای رئیس‌جمهور و بالاخص وزیر امور خارجه هم تبریک و هم خسته نباشید گفت؛ طبق فرموده خداوند نصر و موفقیت دست خداست و نصیب افراد شایسته می‌شود."
در کرمان امام جمعه موقت کرمان از تیم مذاکره کننده قدردانی کرد و گفت که "همدلی و همزبانی دولت و ملت" که شعار امسال رهبر جمهوری اسلامی است یکی از عوامل مهم در "موفقیت" حفظ حقوق هسته ای بود.
امام جمعه موقت چرام در کهگیلویه و بویراحمد گفت که تیم مذاکره کننده از حمایت ملت و رهبرجمهوری اسلامی برخوردار است و افزود: "حال برای همه دنیا روشن شده است که ایران امروز مثل گذشته نیست که آنها (کشورهای غربی) هرکاری دلشان می خواهد با آن انجام بدهند."
اما جمعه اصفهان هم تفاهم ایران ۱+۵ یک را "دریچه‌ای برای حل بخشی از مشکلات هسته‌ای بین طرفین" توصیف کرد.
تغییرنظر محافظه کاران و روحانیون منصوب و منسوب به آیت الله خامنه ای پس از آن که او بار دیگر در هفته های پایانی سال گذشته خورشیدی حمایتش از حسن روحانی و تیم مذاکره کننده هسته ای ایران را تکرار کرد، حالا در اظهارات آنها به صورت علنی و پس از تفاهم اولیه لوزان نمایان شد.
آیت الله خامنه ای در این سخنرانی با لحنی که کمتر از او دیده شده گفته بود که با هر توافقی که بتواند انجام بشود موافق است اما با توافق بد موافق نیست و افزوده بود: "مذاکره یعنی دو طرف به نقاط مشترک برسند. این یعنی یک طرف نخواهد هر چه که توقع دارد در توافق بیاید."

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر