۱۳۹۴ آذر ۲۳, دوشنبه

رئیس جمهور اسرائیل در کاخ سفید: ما با اسلام سر جنگ نداریم

رئیس جمهور اسرائیل در کاخ سفید: ما با اسلام سر جنگ نداریم

باراک اوباما، که در مراسم سنتی جشن «حنوکا» کاخ سفید، میزبان رئیس جمهور اسرائیل است. بر اهمیت دوستی میان دو کشور، و تعهد ایالات متحده آمریکا نسبت به امنیت اسرائیل، تاکید گذاشت .
به گزارش «محبت نیوز» رئیس جمهور رئوبن ریولین و نخاما ریولین، بانوی نخست اسرائیل، روز چهارشنبه، نهم دسامبر ۲۰۱۵، در کاخ سفید، مورد استقبال باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، و میشل اوباما، بانوی نخست آمریکا، قرار گرفتند.
به نقل از تارنمای وزارت امور خارجه اسرائیل در آغاز این دیدار، هر دو ریاست جمهوری خطاب به خبرنگاران سخنانی بیان داشتند و سپس به گفتگو های خود، ادامه دادند.
باراک اوباما، ورود رئیس جمهر ریولین به کاخ سفید را خوش آمد گفت و یادآور شد که خشنود است که در مراسم سنتی جشن «حنوکا» کاخ سفید، میزبان وی و بانو است. پرزیدنت اوباما بر اهمیت دوستی میان دو کشور، و تعهد ایالات متحده آمریکا نسبت به امنیت اسرائیل، تاکید گذاشت و گفت:
«نهایت مسرت است که از پرزیدنت ریولین و بانو، در نخستین دیدار رئیس جمهور از کاخ سفید در مقام ریاست جمهوری اسرائیل، پیشواز و استقبال می کنم. این رویداد، به ما فرصت می دهد تا بر پیوند و همبستگی شکست ناپذیر میان دو کشور، و میان دو ملت، تاکید مجدد گذاریم».
رئیس جمهور اوباما سپس چنین اضافه کرد: «ما تعهد خود نسبت به امنیت اسرائیل را یکی از مهم ترین اصول سیاست خارجی آمریکا محسوب میداریم، اصلی که هر دو احزاب دموکرات و جمهوریخواه، نسبت به آن اشتراک نظر دارند».
اوباما تاکید ورزید که وی بویژه نسبت به همکاری امنیتی و اطلاعاتی میان دو کشور ایالات متحده آمریکا و اسرائیل افتخار می کند، و گفت که در طول دیدارش با رئیس جمهور ریولین، پیرامون تلاش ها برای کمک به بنا و ساختن پایه و اساسی بمنظور ایجاد امنیت دراز مدت اسرائیل، بحث و گفتگو خواهد کرد.  اوباما، بر محکومیت و مردود شناختن خشونت هائی که اخیرن شهروندان اسرائیلی با آن روبرو شده اند، تاکید گذاشت، و گفت: «ما مجال خواهیم داشت تا چالش های درونی را که اسرائیل با آن مواجه هست، و راه هائی را که می توانیم از رهگذر آن کمک کنیم تا تشنج های میان اسرائیلی ها و فلسطینیان را از بین ببریم، مورد بحث و گفتگو قرار دهیم. هر چند که ظاهرن، در برهه و زمانی قرار داریم که ممکن است با دورنمای یک صلح جدی، فاصله پیدا کرده باشیم، اما حائز اهمیت است که به تلاش خود، ادامه دهیم، و آگاهی دارم که پرزیدنت ریولین، بهبود و ترمیم گفتگو میان اسرائیلی ها و فلسطینیان، و شهروندان عرب اسرائیل را، یکی از نشان و نمادهای خود قرار داده است. ما کارها و کوشش های وی در این زمینه را بسیار ارج مینهیم».
در پایان این اظهارات،  اوباما، بار دیگر به  ریولین خوش آمد گفت: «شما، از جمله دوستان بشمار می روید، و خوشحالیم که توانستید به اینجا بیائید تا با ما، “حنوکا” را جشن بگیریم، خوش آمدید».
پرزیدنت ریولین، از دعوت پرزیدنت اوباما از وی به کاخ سفید، و استقبال گرمی که از ایشان بعمل آورد، تشکر کرد، و گفت که ایالات متحده آمریکا بزرگ ترین دوست اسرائیل بوده است: «ما با آینده، روبرو هستیم، و مردم اسرائیل از آنچه که شما طی چند سال گذشته، انجام داده اید، از صمیم قلب تشکر می کنند، از کمک های مالی، دیپلماتیک، و کمک های نظامی. شما بما قدرت و توانائی دادید تا برابر تهدید و خطرات امروز و فردا، مقاومت کنیم»”.
ریولین بر موضع کلی و عمومی ایالات متحده آمریکا و اسرائیل، علیه بنیادگرائی، تاکید گذاشت و گفت: «همچنین میخواهم بگویم که از شما بخاطر اظهاراتتان مبنی بر ضرورت نزاع با افراط گرائی، در هر محل و مکان، بسیار قدرشناسیم، و در ارتباط با یک چنین ایده و نظرات، دست در دست شما، خواهیم داشت. ما با اسلام، در جنگ و نزاع نیستیم، بلکه با آنانی در جنگیم که در اندیشه خلق افراط گرائی و ایجاد تهدید و خطر برای تمامی مردم بیگناه جهان بسر میبرند».
رئیس جمهور اسرائیل در پایان سخنانش، به باراک اوباما چنین گفت: «ما بعدن شمع های جشن “حنوکا” را روشن می کنیم، و شما آگاهی دارید که شمعدان یهودی “منورا”، دارای هشت شمع است، چهار شمع در هر سو، در وسط، چیزی است که “شماش”، خوانده می شود، سردسته و سر جنبانی که دیگر شمع های اطراف را با آن روشن می کنیم. آقای رئیس جمهور، ما آگاهی داریم که شما طی هفت سال گذشته، این شمع را روشن کردید تا راه صحیح و درست را به مردم خود و به تمامی مردم جهان نشان دهید، و اطمینان راسخ داریم که هشتمین شمعی را که سال آینده روشن خواهید کرد، بهمین ترتیب، خواهد بود، و به تمامی جهان، نشان داده خواهد شد که چگونه با آنچه که ما نباید پذیرا شویم، باید جنگید».
در طول دیداری که در دنباله این بیانات، صورت گرفت، هر دو ریاست جمهوری، در باره تعهدات دو جانبه نسبت به روابط میان دو کشور، سخن گفتند و پرزیدنت اوباما، بار دیگر بر تعهد ایالات متحده آمریکا نسبت به امنیت اسرائیل، تاکید گذاشت. دو رهبر، همچنین، پیرامون مذاکرات جاری میان دو کشور در ارتباط با احیای تفاهم دو جانبه در باره ده سال کمک های نظامی دیگر به اسرائیل، که سال گذشته از سر گرفته شد، صحبت کردند.
ریولین و  اوباما، در ادامه، پیرامون چالش های منطقه ای که اسرائیل و جهان، با مواجه هستند، از جمله، جنگ داخلی در سوریه، و مسئله کشور اسلامی، گفتگو بعمل آوردند. هر دو ریاست جمهوری، نگرانی مشترک خود را نسبت به موج جاری ترور در اسرائیل، و اهمیت انجام اقدامات چشمگیر، برای فرونشاندن تشنجات و احیای نظم و آرامش، چه با گفتار و چه عملن و با کردار، توسط هر دو طرف، ابراز داشتند. پرزیدنت اوباما، از موضع پرزیدنت ریولین در ارتباط با رعایت حقوق برابر برای تمامی شهروندان کشور اسرائیل، قدردانی کرد و تاکید کرد که ایالات متحده آمریکا همچنان به تشویق و ترغیب اسرائیل و فلسطینیان به اتخاذ تدابیر فوق العاده و ضروری در جهت برقراری صلح و آرامش، ادامه خواهد داد.
روسای جمهور و بانوان نخست دو کشور، سپس در مراسم سنتی جشن “حنوکا” کاخ سفید، چهارمین شمع “حنوکا” را روشن کردند. پرزیدنت اوباما یادآور شد که از اینکه میزبانی رئیس جمهور ریولین و همسرش را بعهده داشته است، احساس فخر و شادی می کند، و اضافه کرد که “حنوکا”، سمبل و نمادی است از تلاش در جهت آزادی، و برای آزادی مذهب.
ریولین گفت: «ما با ایستادن در اینجا، در کنار شمعدان، “مکابی های” شجاع را بخاطر می آوریم. بخاطر می آوریم که آنها “علیه” آنچه که برایش جنگیده بودند، نجنگیدند، بلکه برای آزادی مذهب، برای آداب و سننشان، برای آداب و سنن ما، برای قدرت و توانائی جشن و پایکوبی هویت ما. “حنوکا”، روز تعطیل کنش گرائی و اصالت عمل روحی و روانی است. تعطیلی است که نشانگر روح و روان بشریت است، که در انگاره الهی و پروردگار، بطور برابر خلق شده است».
ریاست جمهوری با این گفته، به سخنان خود پایان داد که با روشن کردن شمع ها، دعا و آرزو، می کنم که روزی، آزادی مذهب، فرهنگ، و آزادی اخلاقی و معنوی، راه و رسم صحیح تمامی شهروندان جهان، عاری از هر گونه استثنا، قرار گیرد، و برای تمامی میهمانان آرزوی جشن حنوکائی شاد و مسرت بخش کرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر