۱۳۹۴ آذر ۱۸, چهارشنبه

انتقاد مقامات و سیاستمداران آمریکایی از اظهارات ترامپ در مورد مسلمانان

انتقاد مقامات و سیاستمداران آمریکایی از اظهارات ترامپ در مورد مسلمانان

پیشنهاد دونالد ترامپ، برای ممنوعیت “کامل” ورود مسلمانان به آمریکا با واکنش انتقاد آمیز شماری از مقامات و سیاستمداران آمریکایی مواجه شده است.
به گزارش «محبت نیوز» پیشنهاد دونالد ترامپ، از داوطلبان نامزدی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برای ممنوعیت “کامل” ورود مسلمانان به آمریکا با واکنش انتقاد آمیز شماری از مقامات و سیاستمداران آمریکایی مواجه شده است. همزمان، سازمان ملل نسبت به تاثیر “لفاظی‌های انتخاباتی” بر سیاست آمریکا در پذیرش پناهجویان ابراز نگرانی کرده است.
به گفته BBC.UK آقای ترامپ، که برای کسب نامزدی انتخابات از سوی حزب جمهوریخواه تلاش می‌کند، در واکنش به حمله مسلحانه یک زن و شوهر مسلمان به یک مرکز بهزیستی در ایالت کالیفرنیا و قتل ۱۴ نفر گفت که نظرسنجی‌ها حاکی از نفرت مسلمانان از آمریکاست و برای حفظ امنیت این کشور خواستار “توقف کامل” ورود مسلمانان به ایالات متحده شد.
دونالد ترامپ گفته است که این روش باید تا زمانی برقرار باشد که دلیل تنفر مسلمانان از آمریکا مشخص و در مورد آن چاره جویی شود.
اظهارات دونالد ترامپ نخست در یک بیانیه انتخاباتی منتشر شد و سپس او آن را در یک گردهمایی در کارولینای جنوبی تکرار کرد که با تشویق طرفدارانش مواجه شد.
در واکنش به این سخنان، دفتر رئیس جمهوری آمریکا چنین دیدگانی را “مغایر ارزش‌های جامعه آمریکا” و مغایر منافع امنیتی این کشور توصیف کرد. برخی گروه‌ها و سازمان‌های اسلامی آمریکا نیز پیشنهاد آقای ترامپ را تقبیح کردند و با معیارهای رایج در جامعه آمریکایی در تضاد دانستند.
این اظهارات با انتقاد شدید شماری از اعضای حزب جمهوریخواه نیز مواجه شد. از جمله جان کاسیچ، از رقبای انتخاباتی دونالد ترامپ، گفت که این پیشنهاد “یک مورد دیگر از تفرقه‌اندازی‌های خشم آوری است که مشخصه دهان باز کردن اوست”.
جب بوش، داوطلب دیگر نامزدی حزب جمهوریخواه نیز گفت که “دونالد ترامپ مشاعرش را از دست داده و پیشنهادهای سیاسی او را نباید جدی گرفت”.
لیندزی گراهام، رقیب دیگر آقای ترامپ نیز اظهارات او را “واقعن خطرناک” توصیف کرد.
دیک چنی، معاون ریاست جمهوری در دوره زمامداری جورج بوش و از شخصیت‌های قدیمی حزب جمهوریخواه نیز به شدت از سخنان دونالد ترامپ انتقاد کرد. وی گفت: “کل این نظر که می‌توانیم بگوییم دیگر مسلمان بس است و یک دین را ممنوع کنیم برخلاف تمامی اصولی است که به آنها معتقدیم. آزادی دینی بخشی بسیار مهم از تاریخ ما و منشاء هویت ملی ماست… و چنین اظهاراتی غلط است”.
در همانحال، بعضی دیگر از رقبای دونالد ترامپ با توجه به اینکه سخنان افراطی او در گذشته صرفن باعث جلب توجه مردم شده و موضعش را در نظرسنجی‌ها بهبود بخشیده، واکنش ملایم‌تری نسبت به پیشهاد اخیر او نشان دادند. کارلی فیورینا در واکنش به این پیشنهاد، باراک اوباما، رئیس جمهوری را نیز به خاطر موضع ملایم در قبال سوریه مورد انتقاد قرار داد. وی گفت: “افراط ترامپ در واکنش نسبت به این موضوعات به همان اندازه تفریط پرزیدنت اوباما خطرناک است” و تد کروز گفت که “این پیشنهاد با سیاست من همسو نیست.”
بعضی گروه‌ها و شخصیت‌های آمریکایی واکنش تندتری نسبت به این پیشنهاد نشان داده‌اند. مدیر اجرایی شورای روابط آمریکایی-اسلامی سخنان دونالد ترامپ را به سخنان تحریک آمیز سرکرده یک گروه قانون شکن تشبه کرد و شهردار شهر سن‌پیترزبورگ در ایالت فلوریدا، که عضو حزب دموکرات است، در حساب توئیتر خود نوشت که “ورود دونالد ترامپ به سنت پیتبرزبورگ از این لحظه تا زمانی که به طور کامل خطر وجود تمامی ترامپ‌ها را بشناسیم ممنوع است.”
اظهارات دونالد ترامپ واکنش کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل را نیز در پی آورده است.
روز سه شنبه، ملیسا فلمینگ، سخنگوی این نهاد گفت که “لفاظی های انتخاباتی” بر یک برنامه مهم برای سکونت شماری از پناهجویان سوری و غیرسوری را که از جنگ و آزار گریخته‌اند با دشواری مواجه کرده است.
خانم فلمینگ که در یک نشست خبری در ژنو، سوئیس، شرکت داشت، در پاسخ به سئوالی در مورد اظهارات آقای ترامپ گفت که کمیساریای عالی به شدت نگران آن است که سخنان و لحنی که در تبلیغات انتخاباتی آمریکا به کار رفته برنامه اسکان افراد آسیب پذیر را به مخاطره اندازد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر