۱۳۹۴ اردیبهشت ۲۷, یکشنبه

اوباما: حتی در صورت توافق، نگران اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران باقی می‌مانیم

اوباما: حتی در صورت توافق، نگران اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران باقی می‌مانیم

باراک اوباما در کنار سران کشورهای عربی حاضر در نشست کمپ دیویدباراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا با تایید نگرانی کشورهای منطقه درباره ایران، گفت که حتی اگر واشنگتن با تهران بر سر برنامه هسته‌ای آن به توافق برسد، نگرانی آن از «اقدامات بی‌ثبات‌کننده» جمهوری اسلامی در منطقه کماکان به قوت خود باقی خواهد ماند.
آقای اوباما، جمعه ۲۵ اردیبهشت، در مصاحبه با تلویزیون العربیه، گفت: «حتی اگر ما به توافقی بر سر موضوع هسته‌ای برسیم، همچنان نگران آن دسته از اقداماتی که نه تنها توسط ایران، سپاه قدس و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی انجام می‌شوند، بلکه توسط نایبانی مانند حزب‌الله {لبنان} انجام می‌شوند، باقی خواهیم ماند.»
 
رئیس جمهور آمریکا این پاسخ را به پرسشی درباره محورهای اصلی نشست اخیرش با رهبران کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس در کمپ دیوید بیان کرد.
 
باراک اوباما در بیان یک مثال گفت که «اگر سپاه پاسداران اقدام به ارسال سلاح به داخل یمن {برای حوثی‌ها} و در کنار مرزهای عربستان سعودی بکند، این یک منبع نگرانی خواهد بود.»
 
رئیس جمهور ایالات متحده تاکید کرد: «آمریکا بسیار روشن بوده که ایران مسلح به سلاح اتمی بالقوه خطرناک‌تر و بی‌محاباتر است. بدین خاطر مصلحت همه است که از دست نیافتن ایران به سلاح هسته‌ای اطمینان حاصل شود. ما مسیر تعامل ایران با جامعه جهانی را به نحوی مثبت نشان داده‌ایم: تعامل در تجارت، بازرگانی و آموزش و مبادلات علمی؛ این مسیری است که امیدواریم ایران طی کند.»
آقای اوباما همچنین گفت که آمریکا «نمی‌تواند به سادگی به ایرانی‌ها برای پایبندی به توافق {هسته‌ای} اعتماد کند.»
 
رئیس جمهور آمریکا با بیان اینکه «این باید قابل راستی‌آزمایی باشد»، افزود: «بنابراین بخشی از کاری که ما در این نشست {کمپ دیوید} انجام دادیم، روشن کردن مراحل بی‌سابقه‌ای بود که ما برای راستی‌آزمایی، بازرسی و نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای داخل ایران انجام خواهیم داد.»
 
باراک اوباما تاکید کرد: «بر اساس چارجوبی که اکنون در تلاشیم آن را یادآوری کنیم، ایران موضوع بازرسی‌هایی خواهد بود که پیش از این هرگز سابقه نداشته است.»
 
رئیس جمهور آمریکا در اجلاس کمپ دیوید هم به کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس اطمینان داد که واشنگتن از آنها در برابر هر گونه تهدید نظامی دفاع خواهد.

او بر تقویت همکاری امنیتی با اعراب نیز تاکید کرد.
 
کشورهای عربی نگران این‌اند که توافق احتمالی و نهایی قدرت‌های جهانی با ایران بر سر برنامه هسته‌ای این کشور، به افزایش نفوذ جمهوری اسلامی در منطقه و بی‌ثباتی بیشتر در آن بینجامد.
 
آمریکا، فرانسه، بریتانیا، چین، روسیه، آلمان و ایران، دهم تیرماه سال جاری را به عنوان ضرب‌الاجل خود برای رسیدن به توافقی جامع و نهایی بر سر برنامه اتمی جنجالی جمهوری اسلامی تعیین کرده‌اند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر