۱۳۹۴ اردیبهشت ۲۳, چهارشنبه

پاسخ های متفاوت چند مرجع تقلید درباره روش اعدام

پاسخ های متفاوت چند مرجع تقلید درباره روش اعدامolama

خبرگزاری هرانا ـ مراجع تقلید شیعه در ایران، درباره روشهای اعدام پاسخ های متفاوتی دادند.
به گزارش خبرگزاری هرانا، وبسایت شفقنا، برای نخستین بار روش اعدام با تزریق سم را مورد پرسش از علمای شیعه قرار داده است. در این خصوص مراجع شیعه دیدگاه های متفاوتی ابراز داشته اند که هر کدام نکات حائز اهمیتی را گوشزد می کند.
مکارم شیرازی، شبیری زنجانی، صادق روحانی، موسوی اردبیلی، سبحانی و صانعی به پرسش های شفقنا درباره حکم اعدام با تزریق سم پاسخ داده اند.
متن پرسش های شفقنا و پاسخ های این مراجع تقلید شیعه بدین شرح است:
نظر به آنکه برای اعدام شیوه های مختلفی وجود دارد، آیا در شرع برای اعدام در هر محکومیتی شیوه مخصوصی تعیین شده است؟
اگر کسی بنا به تشخیص قاضی محکوم به اعدام شده است و در شرع برای آن محکومیت شیوه مخصوصی از اعدام تعیین نشده است، آیا می توان با تزریق سم حکم اعدام را اجرا کرد؟
پاسخ شبیری زنجانی:
در صورتی که نوع خاصی از قتل در لسان دلیل وارد نشده باشد در فرض وجود مصلحت حاکم شرع می تواند شیوه مذکور را انتخاب کند.
پاسخ مکارم شیرازی:
در صورتی که شیوه خاصی برای اعدام در شرع تعیین نشده باشد، باید این کار به شکل مرسوم و متداول اجرا شود و غیر آن جایز نیست.
پاسخ موسوی اردبیلی:
در بعضی موارد شیوه ی خاصی برای اعدام مشخص شده، مثل «رَجم» ولی در مواردی که شیوه ی خاص تعیین نشده، در صورتی که حاکم شرع مصلحت بداند، اعدام با تزریق سم چنانچه موجب زجر بیش از حد معمول و متعارف در اعدام ها نباشد، مانعی ندارد.
پاسخ محمدصادق روحانی:
شارع مقدس در کیفیت اعدام مطلقا می فرماید: باید به نحوی باشد که خیلی دردناک نباشد، و با شمشیر تیز آن هم در گردن که شاید کم اذیت تر است، دستور قصاص را داده است؛ و با الغای خصوصیت می توان نتیجه گرفت که حکومت باید نوعی را اختیار کند که کم اذیت تر است.
پاسخ جعفر سبحانی:
اعدام با تزریق سم جایز نیست. والله العالم
پاسخ یوسف صانعی:
در حدودی که مجازات آنها قتل است معیناً مانند زنای با محارم و یا مخیراً مانند قتل محارب، اجراء مجازات قتل به نحو ذکرشده به خاطر اطلاق ادله قتل در آنها مانعی ندارد و اما در بقیه حدود که یا مجازات قتل وجود ندارد و یا از ادله اش استفاده می شود که قتل باید به نحو خاص باشد، کشتن به نحو ذکرشده جایز نمی باشد

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر